Night at the Museum Secret of the Tomb Review

Night at the Museum was een schot in de roos. Het concept van een nachtwaker, die ontdekt dat het museum waarin hij werkt 's nachts tot leven komt, was even charmant als hilarisch. Het tweede deel wist de magie deels terug te halen. Nu is het de beurt aan Secret of the Tomb, is het nog meer van hetzelfde?

We maken inderdaad opnieuw kennis met een museum dat in de avonduren volledig tot leven komt. Opnieuw is er stront aan de knikker met het magische tablet van Ahkmenrah, wat ervoor zorgt dat alles in het museum tot leven wordt gewekt. Het Egyptische artefact heeft last van een soort corrosie. Dit zorgt ervoor dat de alle museum bewoners rare trekken beginnen te vertonen en zelfs op langere termijn niet meer tot leven gebracht kunnen worden.

Night at the Museum 3 Review

Het museum waar geschiedenis tot leven komt

Vandaag de dag is de technologie zo ver dat het verschil tussen realiteit en fictie steeds meer verdwijnt. Nachtwaker Daley (Ben Stiller) begrijpt dit maar al te goed en wil met de opening van het nieuwe planetarium de boel op zijn kop zetten met een spectaculaire 'special effects-show'. De special effects zijn alleen geen special effects, maar tot leven gekomen museum inwoners. Tijdens de presentatie draaien de museum bewoners plots volledig door.

Gelukkig komt nachtwaker Daley snel in actie en vertrekt hij samen met zijn zoon en wat museum inwoners naar London. In het British National Museum wonen de ouders van Rah, de makers van het magische Egyptische tablet. Zal de wijze farao - op geniale wijze gespeeld door Ben Kingsley - een manier weten om het kleinood in ere te herstellen?

Night at the Museum 3 review

Van het Stenen Tijdperk tot Pompeii

Aan de holbewoners zal het niet liggen. Ze hebben er dit keer zelfs een nieuw maatje bij, Laaa. Deze speciale is door het museum ontwikkeld met als eerbetoon de gelaatstrekken van niemand minder dan nachtwaker Daley. Ben Stiller komt in zijn dubbelrol als de cavemen grappig uit de verf, maar verder als een gimmick komt het personage helaas niet.

De hele geschiedenis trekt weer aan ons voorbij. Zo maken we dit keer uitstapjes met Sir Lancelot naar Pompeii, vechten we met een Chinese slang en krijgen we het aan de stok met een gigantische Triceratops. De dikke nachtwaakster van het Engelse museum (Rebel Wilson) zorgt voor gevatte grappen en plots is daar Hugh Jackman.

Ja, dat is inderdaad die kerel die Wolverine speelt. Op natuurlijke wijze weet hij de hele zaal om te toveren in een lachkanon als de echte wereld en de magische wereld van het museum met elkaar in aanraking komen. Night at the Museum 3 laat het publiek zien dat een derde deel in de serie echt niet altijd onder hoeft te doen aan het origineel. Er zijn genoeg momenten in de film te vinden die het geheel lekker fris houden.

Night at the Museum 3 review

Robin Williams - Magic Never Ends

De laatste film van meester komiek Robin Williams voorziet hem van een eervol afscheid. Opnieuw weet hij met zijn personage Theodore Roosevelt het vuur aan de schenen te leggen van iedereen die hem en nachtwaker Larry dwarszit. Helaas komt onze geliefde acteur na deze rolprent niet meer tot leven, zoals zijn wassen beeld in de film wel doet.

Vorig jaar werd Williams dood gevonden in zijn appartement, nadat hij zichzelf door verstikking om het leven had gebracht. Een tragische dood voor een persoon die de hele wereld liet bulderen van de lach. In onze harten zal hij altijd herinnerd worden als die blauwe mafklapper van een geest uit Disney's Aladdin, de rare professor uit Flubber en de aandoenlijke peettante uit Mrs. Doubtfire. Robin, we gaan je missen. Rust zacht.

Night at the Museum 3 review

Night at the Museum Secret of the Tomb review

Enfin, terug naar Night at the Museum Secret of the Tomb. De film biedt meer van hetzelfde, maar weet genoeg leven in de brouwerij te brengen om niet als een 'goedkoop derde deel' afgeschilderd te worden. In plaats van een derde opleving van het bestaande museum wordt er afgereisd naar London. We krijgen een totaal nieuwe inboedel te zien en nieuwe personages maken hun entree.

Het knappe acteerwerk en de geloofwaardige special effects maken de filmserie tot wat hij is. Het wordt waarschijnlijk geen klassieker, maar je zult geen spijt krijgen van je eenmalige avondje naar de bioscoop. Ben je gek op humor, geschiedenis en smelt voor je goed geïntegreerde CGI-elementen? Ren dan snel naar het museum, eh, de bioscoop.

7.5

De plus- en minpunten

• Nieuwe personages en een gloednieuw museum