Need for Speed: Rivals Review

Een aantal jaren geleden was de franchise Need for Speed nog één van de speerpunten van uitgever Electronic Arts. Verschillende ontwikkelaars legden de laatste hand aan flitsende, snelle en ook vooral actievolle racegames. Hoogtepunten werden beleefd met de release van onder andere Need for Speed: Hot Pursuit 2, Most Wanted en Underground. De franchise was superpopulair, maar werd, net als veel andere games, ook wel een beetje uitgemolken – understatement, anyone? Eigenlijk zijn we met z’n allen al tig jaren toe aan wat nieuws. Steeds maar weer hetzelfde doen is namelijk nu niet echt een beproefd recept voor succes – alhoewel Call of Duty wonderwel ook nog steeds goed verkoopt. Het vorig jaar uigekomen Need for Speed: Most Wanted 2 was in ieder geval al een stap in de goede richting, aldus collega Tom. Volgt Rivals in het de voetstappen van Most Wanted 2?

Vraag je iemand naar de sterkte punten van de Need for Speed franchise, dan zal hij de snelheid van het spel aandragen, het feit dat de game behoorlijk flashy is, en allicht het ‘arcadegevoel’ van het spel extra aanstippen. De fan van racen in zijn meest pure vorm is bij Need for Speed namelijk niet aan het juiste adres. Waar je bij het spelen van een game als Forza namelijk netjes voor iedere bocht moet remmen, kan je in Need for Speed gewoon lekker langs de wegreling roetsjen, iets wat in de ogen van ondergetekende helemaal niet zo verkeerd is. En eigenlijk is Need for Speed met zijn spelopvatting een beetje de laatste der Mohikanen. Immers, BurnOut is stilletjes aan van het toneel verdwenen. Wil je arcade race-actie, dan is er nu dus maar één game om je toe te wenden: Need for Speed: Rivals.

Een klein weekje geleden werd ie, overigens onder toch wel uitzonderlijk te noemen politiebegeleiding, overhandigd aan Hugo. En wij speelden ‘m om jou te kunnen voorzien van een definitief advies!

De wet tegen het geboefte

Een nieuwe papa

Toen we hoorden dat Rivals ontwikkeld zou worden door de gamestudio Ghost Games, schrokken we wel even. Dat Most Wanted 2 zo goed was, kwam namelijk voor een groot gedeelte op het conto van ontwikkelaar Criterion. Wat blijkt echter is dat Ghost Games’ personeelsbestand voornamelijk bestaat uit een groot gedeelte van ex-medewerkers van Criterion. Die laatste partij was namelijk wel een beetje klaar met het in elkaar zetten van racegames, en wilde wat anders, een nieuw blad omdraaien – om een Engels gezegde maar eens te ‘vernederlandsen’. Anyway, Criterion is voor een groot gedeelte niet meer en Ghost Games zwaait nu de scepter over de Need for Speed-games. Die verandering kunnen dus we niet helemaal een frisse wind noemen, maar misschien dat het een koel briesje is, een minuscule luchtverplaatsing.

Rivals is intrinsiek gezien namelijk gewoon als al zijn voorgangers. Ghost Games heeft niet getoornd aan waar Need for Speed voor staat, en daar zijn wij eerlijk gezegd wel blij mee. Kun jij je een realistische NFS voorstellen? Nee toch!? Het wil echter ook niet betekenen dat alles bij het oude is gebleven. Rivals introduceert namelijk het systeem ‘AllDrive’, een spelmechanisme dat ervoor zorgt dat singleplayer en multiplayer verweven worden. Simpel gezegd zorgt AllDrive ervoor dat jij en je vrienden je in dezelfde map bevinden. Heb je meer zin in een potje singleplayer racen? Geen nood, dan begin je gewoon een race zonder je vrienden. Zie je een van hen echter langsracen en heb je zin om hem stof te laten happen, dan behoort dat ook tot de mogelijkheden.

AllDrive is een verfrissend systeem te noemen, maar kent ook zo zijn mankementen. Als Racer vind je namelijk makkelijk wedstrijden, het leven van een Cop gaat echter minder over rozen. Als agent zie je namelijk niet waar de races zich afspelen, je moet gewoon geluk hebben.

Beladen races

Politieagentje of boefje spelen

Hierboven kwamen de begrippen ‘Cop’ en ‘Racer’ al even langs, en deze spelen een zeer belangrijke rol in Need for Speed: Rivals. Je kunt er namelijk voor kiezen races te beleven als coureur, maar je kunt het geheel ook een keer bekijken vanuit het standpunt van het scheurende gedeelte van de lange arm der wet. Je hebt Racers en Cops. Racers 'geven geen fuck' en proberen een zo snel mogelijke tijd neer te zetten, terwijl Cops die recalcitrante boefjes in de kraag proberen te vatten. Als Cop arresteer je een Racer door hem vakkundig total loss te rijden, en daarbij zijn alle mogelijke manoeuvres geoorloofd. Bovendien heb je de gebruikelijke hulpmiddelen tot je beschikking. Denk daarbij aan een spijkermat en elektromagnetische pulsen. Word je echter zowel links als rechts ‘voorbijgestoven’, dan moet je toch eens denken aan het aanschaffen van upgrades. Dat is in Rivals mogelijk door middel van het uitgeven van zogenaamde Speed Points, die je tijdens het racen verzamelt, bijvoorbeeld door als Racer zo lang mogelijk uit de handen van de politie te blijven.

Cops kunnen daarmee hun apparatuur upgraden, terwijl Racers op hun beurt kunnen sleutelen aan hun scheurijzers – een setje nieuwe banden aanschaffen of de topsnelheid van hun auto verbeteren. Op het vlak van het verbeteren van de topsnelheid, wegligging en dergelijke, zijn Cops dan weer aangewezen op het aanschaffen van nieuwe auto’s. En als we het dan toch hebben over de scheurijzers die Rivals je te bieden heeft: de collectie auto's is als vanouds indrukwekkend. Je kunt racen in Porsches en Lamborghini's, Ferrari's en McLarens. En daarmee dien je dus halsbrekende toeren uit te halen, om events tot een goed einde te brengen en uitdagingen genaamd Speed Lists te halen. In real life waren er een aantal verzekeraars geweest die hun hart vasthielden – voor de zekerheid heeft ondergetekende dat nagevraagd bij zijn moeder, werkzaam bij Univé.

Wie is er sneller?

Een lelijk eendje?

Goed, op het eerste oog is Need for Speed: Rivals dus zo slecht nog niet. En toch waren XGN-collega's Johan en Sebastiaan niet heel erg over te spreken over de game toen ze hem speelden voor de Nieuw Binnen. Ergens valt dat ook wel te begrijpen. Wij hebben Rivals namelijk binnengekregen voor de Xbox 360, en de graphics van die versie vallen natuurlijk in het niet bij die van de next-gen consoles, de Xbox One en PlayStation 4. Schaduwen voor current-gen zijn niet heel mooi uitgewerkt, het kleurenpalet is soms wat raar en hier en daar ondervind je een framedrop. Maar zo gek is dat ook niet voor een game van het formaat van Rivals. Toch snappen we heel goed dat jij graag een zo mooi mogelijke game speelt. En in dat geval raden we je aan Need for Speed op de next-gen te bemachtigen.

Een ander pijnpuntje van Rivals is dat-ie online maar met zijn zessen gespeeld kan worden. En dat terwijl de wereld in de game immens groot is. Wat overblijft is een speelwereld die enigszins verlaten aanvoelt. En dat terwijl het spelsysteem AllDrive vol potentieel zit, het autorijden in Rivals bijzonder lekker aanvoelt en de aanpassingen die in dit deel gemaakt zijn, zich allemaal laten lezen als zeer nuttig. Daarom is het des te meer een zeer jammerlijke aangelegenheid dat je in Rivals te maken hebt met een wereld die bij tijd en wijle aanvoelt als desolaat – je zit zo nu en dan nog net niet te wachten op de tumble weed die over de weg geblazen wordt. Daarbovenop krijg je in de game te maken met substantiële laadtijden, die je ook best vaak voor de kiezen krijgt, bijvoorbeeld als je besluit van auto te wisselen.

Degelijkheid troef

Wat overblijft is zeer zeker geen slechte game. Hij is juist hartstikke leuk om te spelen, en dan vooral op de next-gen consoles, waarop ie ook gewoon erg mooi is. Rivals houdt vast aan het unique selling point van de franchise: het arcadegevoel. Iets wat ons betreft zeker een pluspunt is. Bovendien voelt het gewoonweg erg lekker om rond te racen in een Murciélago, een Ferrari 458. En dan is daar ook nog eens AllDrive, een systeem dat best goed uitgewerkt is.

Het is daarom ook zo jammer dat Rivals maar met zijn zessen te spelen is. En ook waren we een beetje teleurgesteld door het feit dat races zo moeilijk te coördineren zijn. Need for Speed: Rivals is dus zeker niet de perfecte 'arcade-racegame'. De fundering voor een nieuwe monopolie in het segment voor de next-gen consoles ligt er echter al wel. En als jij zo iemand bent die op zoek is naar wat hapklare race-actie, dan raden we je het van harte aan Rivals in huis te halen!

7.5

De plus- en minpunten

• Lekkere raceactie