N++ Review - Rennen voor je leven!

Extravagante graphics, een meeslepend verhaal en hoofdpersonage om van te houden. Nee, N++ bevat helemaal niks van dat, maar juist dat is de kracht van de kleine titel. Over het hoe en waarom lees je in onze N++ review.

Het tweede plusje in diens naam verraadt het misschien niet, maar dit is het tweede deel in de N+-serie. In 2008 kwam N+ uit op de Xbox, en de indie-titel wist met zijn simpele design en lastige moeilijkheidsniveau flink wat harten te veroveren. Daarnaast zaten er ook nog zo’n 300 levels in en een multiplayer, waardoor je wel wat tijd kwijt was in N+.

N++ Review

Ninja-tijd

Het zogenaamde verhaal is simpel. Jij bent een ninja; snel, behendig en met veel springkracht. Dit komt door je snelle stofwisseling, maar dat heeft ook een nadeel: je leeft slechts 90 seconden. Om die levensduur iets te verlengen moet je goudstukjes verzamelen die door de levels verspreid zijn. Snel zijn is dus hard nodig, want in die 90 seconden, plus verzameld goud, moet je vijf levels halen.

Die levels haal je door een deur te openen. Klinkt makkelijk, maar schijn bedriegt bij N++. Om de desbetreffende deur open te laten gaan, zal je een knop moeten indrukken. Deze kan soms aan het begin van het level zitten, wat in de eerste paar levels het geval is. Of hij zit aan het einde van een reeks met bizarre obstakels – lazers, raketten, paarse prikballen – waardoor de knop halen onmogelijk lijkt te zijn.

N++ Review

Geen genade

En dat ga je in de latere levels vaak denken. Vooral als je er achter komt dat één keer vallen op een paarse prikbal, geraakt worden door een raket of gewoon van te hoog vallen jouw dood betekend. Met een simpele druk op de knop ga je weer verder, maar N++ toont allesbehalve genade.

De naamloze ninja zal namelijk met een enkele druk op de knop een rustige sprong doen. Maar hoe langer je de knop inhoudt voordat je hem los laat, hoe langer je sprong zal zijn. In het begin kan dit even wennen zijn, maar naarmate van tijd snap je hoe precies je zal moeten springen en moet landen.

N++ Review

Véél levels

In ieder geval zal je een lange tijd zoet zijn met N++, want de game kent meer dan 2000 levels. Hier vallen alle singleplayer-stages onder, maar ook de coöperatieve levels. En die zijn het meest interessante. Je kunt namelijk met zijn vieren op één PlayStation door minstens 400 levels heen dartelen, springen en rennen. Deze levels zijn juist vermakelijk, omdat ze soms teamwork vereisen maar ook wel eens een opoffering. Het team moet verder gaan, jij soms niet.

Waar de co-op interessant is, daar stelt de singleplayer een beetje teleur. De levels steken erg ingenieus in elkaar, vooral de later stages zullen flink wat van je eisen, maar toch blijft het gevoel aan je knagen dat het een eindeloze tutorial is. En dan wordt het lastig om geïnteresseerd te blijven om door talloze levels heen te rennen, een knop in te drukken, en vervolgens naar de open deur te sprinten.

Ontwikkelaar Metanet blijft zelfs levels blijven toevoegen in de komende weken en maanden. Stel je dat dus alle 2360 levels haalt, dan mag je de komende maanden nog veel rennen en springen met je naamloze ninja. Metanet omschrijft het zelf als ‘levenslange pas’ voor N++.

N++ Review

Wel of niet

De screenshots zullen je misschien niet zo snel aanspreken, maar N++ is een simpele, doch schitterende game. De minimalistische stijl past perfect bij deze eenvoudige platformer, waarin je meerdere kleurenschema’s, filters en interfaces voorbij zult zien komen. En de dreunende, elektronische soundtrack past perfect bij het stijltje dat N++ neerzet.

De echte hamvraag is echter of het jou gaat interesseren. Want de co-op is hartstikke leuk, als je met meerderen bent, maar alleen kan het al gauw een herhalingsoefening worden. Er zit bovendien geen online multiplayer in, dus je bent al snel aangewezen op je vrienden, drie extra controllers en een bank. N++ is dan ook typisch zo’n spel dat je echt moet liggen.

N++ Review

N++ Review – Rennen door 2000 levels

Of N++ een verslavingsfactor heeft, ligt aan de persoon in kwestie. Maar aan de meer dan 2000 levels, de fantastische co-op en het simpele stijltje zal het in ieder geval niet liggen. Het is alleen de vraag of jij het leuk vindt om door zoveel levels te rennen. Daar kan ondergetekende - geen grote voorstander van - helaas geen antwoord op geven.

7.5

De plus- en minpunten

• Minimalistische stijl