Mirror's Edge Review
Toen Electronic Arts en DICE het spel Mirror's Edge voor het eerst toonden, werd er gesproken over een revolutie in het first-person genre. Maar kan Mirror's Edge daadwerkelijk aan alle verwachtingen voldoen?
Puzzle of actie game?
Mirror's Edge is een geheel nieuw concept van ontwikkelaar DICE, die vooral bekend stond om de Battlefield franchise. Mirror's Edge verschilt hier echter totaal van. In dit spel zul je namelijk vooral aan het rennen, springen en puzzelen zijn.
In Mirror's Edge speel je als Faith, een vrouwelijke runner, die zich voornamelijk bezig houdt met het smokkelen van informatie door de stad. Hieraan is behoefte ontstaan, aangezien de regering de gehele stad controleert en geen enkele stroom van informatie ontkomt hieraan. Faith is haar ouders verloren tijdens de protestacties, sommige burgers vonden dat de overheid te controlerend werd. Na deze tragedische gebeurtenissen kreeg Faith de kans om zich tegen de overheid te keren, door zichzelf bij de runners te voegen. De runners opereren via de daken van de skyline en weten altijd uit de handen van de overheid te blijven door hun sublieme acrobatische bewegingen en ijzersterke man-tot-man gevechtkunsten. Het gaat allemaal goed, totdat een politicus vermoord wordt en Faith's zus, een politieagente, daarvoor onterecht voor gearresteerd wordt. Vanaf dat moment zul je er alles aan doen om haar natuurlijk weer op vrije benen te krijgen.
In het spel ben je echter nooit degene die zelf iemand aanvalt, maar ben je voortdurend op de vlucht en probeer je jezelf te verdedigen tegenover je achtervolgers. De game is in principe opgedeeld in twee verschillende elementen. Zo zul je ten eerste veel aan het vluchten zijn voor de gewapende politieagenten, je maakt namelijk geen schijn van kans tegen groepjes gewapende agenten. Je zult in dit soort sectie vooral aan het rennen zijn en de kleur rood volgen, de zogenaamde runners vision.
Bepaalde objecten kleuren namelijk rood, zodat je weet waar je heen moet en welke sprongen mogelijk zijn en welke niet aan te raden zijn. Er zijn diverse routes mogelijk, echter zullen deze nooit te ver afwijken van de originele route, omdat je toch naar één bepaald punt onderweg bent. Wanneer je de game op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, kun je ervoor kiezen om de runners vision uit te schakelen, wat de moeilijksgraad enorm vergroot, aangezien je vaak niet de tijd heb om na te denken waar je heen moet.
Ten tweede zul je in bepaalde situaties moeten puzzelen met de omgeving, omdat een uitweg niet altijd mogelijk lijkt te zijn. Met de B-knop of het cirkel-symbool draait de camera automatisch naar het punt waar je uiteindelijk moet komen. In dit soort situaties worden zowel je ruimtelijk inzicht, als ervaring met de controls van de game, op de proef gesteld. Eén foutje kan namelijk fataal zijn en daarom is controlle over de besturing van Mirror's Edge essentieel in deze game, maar daar hieronder meer over.
Ingewikkelde knoppen combinaties?
Betekekent dat dat er sprake is van ingewikkelde knoppen combinaties. Nee gelukkig niet, Mirror's Edge beschikt over zeer toegankelijke controls, die iedereen in een mum van tijd eigen kan maken. Controls zijn zeer belangrijk in de game, aangezien je voortdurend aan het rennen, springen en glijden bent. De game is goed te vergelijken met de sport Free runnen waarin je in en zo kort mogelijke tijd jezelf moet bewegen in een urbane omgeving. In Mirror's Edge moet je dan ook via wallruns en andere acrobatische bewegingen je doel proberen te bereiken, dit gebeurt zowel binnen als buiten.
Mirror's Edge is één van de meest innovatieve games van het jaar, omdat je de gehele game vanuit het first-person perspectief speelt, wat een enorme kick geeft als je de tofste sprongen uitvoert. Wanneer je achtervolgd wordt, stroomt er heel wat adrenaline door je lichaam, omdat het spel het gevoel van snelheid onwijs goed weet over te brengen in de speelervaring. Je voelt je op jezelf op sommige momenten echt één met het personage uit de game, wat zorgt voor een gigantische voldoening wanneer je een moeilijke sprong succesvol afrondt.
Toch weet de game in zijn korte verhaal modus (8 a 10 uur) weinig afwisseling qua gameplay te bieden, wat zowel een positief punt als een negatief punt is. Wanneer je goed in de game zit, zul je namelijk niet iets totaal anders willen doen, maar wil je juist blijven rennen, springen en vechten. Echter blijft er ruimte over voor meer diversiteit in de gameplay van Mirror's Edge, zoals een uitgebreider verhaal of meer interactie tussen personages.
Grafisch meesterwerk
Hiervoor hebben jullie kunnen lezen dat Mirror's Edge zich onderscheidt met vernieuwde gameplay, maar ook op grafische gebied weet het spel zich goed te onderscheiden van andere games. De game kent namelijk een zeer strakke stijl, die alleen gebruik maakt van de primaire kleuren. Toch weet de game elk level de speler weer te verrassen met fantastische diversiteit in de kleuren en omgevingen. Elk gebouw dat je betreedt heeft zijn eigen kleuren en stijl, wat iedere omgeving in Mirror's Edge zijn eigen stijl geeft.
{video:http://www.gametrailers.com/download/42455/t_mirrorse_launch.flv}
De muziek van de game is niet zo goed als het grafische gedeelte van de game, maar is wel noemingswaardig. Zo kent het spel gevarieerde muziek die goed inhaakt op de bezigheid van de speler, zo zul je wat hardere muziek bij een achtervolging hebben en wat rustigere muziek bij een 'puzzele gedeelte'. De in-game geluiden zijn overigens goed uitgewerkt, zo zul je Faith regelmatig horen hijgen na een intensieve sprint en ook zul je haar voetstappen horen wanneer ze zichzelf tegen een muur of dergelijke afzet.
Bij het presenteren van het verhaal komt Mirror's Edge helaas wel wat tekort, de verhaalvertelling is namelijk niet echt intressant en wordt voornamelijk gedaan door een soort getekende filmpjes, die tussen de levels verschijnen. De karakters vertonen nauwlijks emoties en ook het feit dat ze weinig gebruik maken van in-game cutscenes is jammer.
Multiplayermodi ?!
In Mirror's Edge zitten (helaas) geen concrete multiplayermodi in verwerkt, wel zul je naast het verhaal de mogelijkheid hebben om bepaalde levels in Time Trail te spelen, wat betekent dat je een parcours moet afleggen in een noodvaard, zodat je een snelle tijd hebt, die je vervolgens automatisch uploadt naar de leaderboard. Hier kun je zien hoe snel jij bent vergeleken met de rest van de wereld. Wat extra leuk hieraan is, is het feit dat je van iedere speler een ghost kunt downloaden en als ware tegen de desbetreffende speler kunt racen. Zijn ghost verschijnt namelijk als een roodpopetje in jouw level, en zo kun je indirect tegen andere spelers racen. Wanneer je het verhaal hebt uitgespeeld, krijg je nog een modus beschikbaar, waarin je de missie opnieuwt kunt spelen, maar nu met een tijdslimiet.
Conclusie
Mirror's Edge is één van de innovatiefste games van 2008. De game weet het first-person perspectief te gebruiken als een puzzel en actie game, die een ervaring weet te bieden, die zeker het proberen waard is. Ondanks de korte duur van de game weet het spel de speler te overtuigen en te imponeren met zowel sublieme gameplay als fantastische graphics. Dit is een game die aan de verwachtingen voldoet . Sterker nog: de verwachtingen worden in sommige aspecten zelfs overtroffen!