Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review - Twee Mario's zijn beter dan één!

maandag, 30 november 2015 om 9:00
Een tijdje terug deelden wij al onze eerste impressie van Mario & Luigi: Paper Jam Bros. in onze preview. Inmiddels hebben wij de definitieve versie van deze turn based RPG gespeeld. Je leest er alles over in onze Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review!
Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is alweer de vijfde game in de Mario & Luigi-reeks, die bekend staat om zijn geweldige humor en turn based gameplay. Het bijzondere aan dit vijfde deel is dat het bovendien een cross-over is met een andere langlopende Mario RPG-franchise, namelijk de Paper Mario-reeks.
Het verhaal begint met Luigi en Toad die een donkere, stoffige bibliotheek betreden. De klunzige Luigi struikelt over een magisch boek, waar vervolgens allemaal personages uit de wereld van Paper Mario uit vandaan komen. Honderden papieren Toads, Koopa Troopas, Goombas en nog veel meer figuren vliegen het boek uit en het avontuur begint!
Mario & Luigi Paper Jam Bros Review

Dubbele chaos!

Al snel raakt het hele Mushroom Kingdom in rep en roer, want dit betekent natuurlijk ook dat de papieren versie van Bowser uit het boek moet zijn gevlogen. Als de 'echte' Bowser en Paper Bowser hun krachten bundelen, kan dit wel eens hele nare gevolgen hebben! Gelukkig bedenken Mario & Luigi samen met Peach en haar papieren dubbelganger een plan om op zoek te gaan naar Paper Mario.
De conversaties tussen de karakters uit Mario & Luigi en hun papieren dubbelgangers zorgen al gauw voor behoorlijk wat hilariteit. Zo raken Bowser en Paper Bowser bij hun eerste ontmoeting al in een behoorlijke woordenwisseling, omdat ze natuurlijk allebei beweren de 'echte' Bowser te zijn. Dit in tegenstelling tot de twee Bowser Jr.'s, die de hele situatie juist wel een goede manier vinden om van hun verveling af te komen.
Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review

Turnbased gevechten voor beginners

Naast de geweldige humor heeft Mario & Luigi: Paper Jam Bros. ook enorm vermakelijke gameplay te bieden. Net als in de eerder Mario & Luigi-games, is het vechtsysteem turnbased en kun je dus aanvallen selecteren vanuit een menu. Hierin heb je de keuze uit springen op een tegenstander of het gebruiken van je hamer om hiermee een flinke klap uit te delen.
Hierbij komt ook nog wat goede timing kijken. Je kunt bijvoorbeeld een tweede keer op je vijand springen door de juiste knop in te drukken wanneer je op je vijand landt. Als je ervoor kiest om met je hamer aan te vallen, moet je de juiste knop indrukken wanneer je personage zijn hamer zo ver mogelijk naar achter houdt. Hiermee wordt de klap die hij uitdeelt nóg harder!
Wanneer je zelf echter iets te vaak bent aangevallen en je op het punt staat om neer te vallen, kun je gelukkig gebruik maken van geneesmiddelen zoals paddenstoelen. Deze paddenstoelen en vele andere voorwerpen zijn te koop in de vele winkels die je in de wereld van Mario & Luigi vindt.
Het is goed om te weten dat je zult moeten levelen om sterker te kunnen worden. Dit doe je door zo veel mogelijk te vechten. Iedere keer dat een karakter een level omhoog gaat, wordt deze sterker. Nadat een karakter zes levels omhoog is gegaan, kun je een extra voordeel selecteren waardoor bijvoorbeeld de verdediging van je karakter sneller groeit.

Tutorials uitzetten

Als dit je allereerste Mario & Luigi-game is, heb je de keuze om de tutorials uit te zitten, zodat je alles kunt leren over het gevechtssysteem. Deze tutorials zijn echter bijna nooit verplicht in tegenstelling tot de tutorials uit voorganger Mario & Luigi: Dream Team Bros. Dit is een enorm groot pluspunt voor de Mario & Luigi-veteranen onder ons die gewoon lekker willen doorspelen!
Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review

Zeker geen derde wiel!

Waar je in de voorgaande delen van Mario & Luigi alleen met de twee gelijknamige hoofdpersonen speelde, doet Paper Mario nu ook mee. Jammer genoeg ontbreekt de papieren versie van Luigi, maar de 2D-versie van Mario voegt in zijn eentje een totaal nieuwe dimensie toe aan het gezelschap! Zo heeft Paper Mario de gave om zichzelf te kopiëren, waardoor zijn verdediging beter wordt.
Ook kunnen Luigi en de twee Mario's hun krachten nu bundelen in de vorm van Trio Attacks. Dit zijn speciale aanvallen waarin alle drie de karakters hun vijanden tegelijkertijd aanvallen. Denk bijvoorbeeld aan een aanval waarmee je tegenstander veranderd wordt in een vlieger die je met z'n drieën tot grote hoogte brengt om deze vervolgens met een hamer naar beneden te slaan.
Een derde toevoeging in het gevechtssysteem is er in de vorm van battle cards. Dit element lijkt op Star Power uit de Paper Mario-reeks. Wanneer je genoeg Star Points hebt om een specifieke kaart te kunnen gebruiken, zal je team extra voordelen krijgen, zoals betere verdediging of meer aanvalskracht. Je kunt bovendien amiibo gebruiken om speciale kaarten te maken.
Op de overworld heeft Paper Mario trouwens ook zo z'n nuttige trucjes! Zo maakt hij het mogelijk om langs bepaalde obstakels te komen die onmogelijk te passeren zijn voor zijn driedemensionale metgezellen. Zo is het voor Paper Mario geen probleem om zich door nauwe kiertjes te wringen om bij speciale extra's te komen!
Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review

Van verstoppertje tot epische gevechten

Naast een hoop nieuwe functies met Paper Mario, bevat Mario & Luigi: Paper Jam Bros. ook een hoop nieuwe toevoegingen die deel uitmaken van het verhaal. De tofste hiervan is misschien wel de Papercraft-gevechten. In deze zogeheten Papercraft-gevechten neem je de controle over gigantische papieren versies van ondere andere Mario en Luigi.
Met deze gigantische Papercrafts neem je het op tegen reusachtige papieren Goombas en Koopa Troopas. Dit doe je door hard op ze in te beuken en bovenop ze te springen. Zodra al je vijanden verslagen zijn, neem je het op tegen een eindbaas. Hoewel de Papercraft-gevechten fungeren als een soort boss battle, voelen ze meer aan als een enorm toffe minigame.
Een andere toffe minigame is het opsporen van papieren Toads. Op bepaalde punten zul je deze schuwe en angstige paddenstoelen moeten verzamelen, zodat zij je kunnen helpen vorderen. Dit gebeurt in de vorm van een minigame die nog het meeste wegheeft van een potje verstoppertje. Dit soort kleine afwisselingen in gameplay houden de game constant interessant!
Je hoeft je sowieso nooit te vervelen in Mario & Luigi: Paper Jam Bros. De wereld is namelijk ontzettend groot en divers. Net zoals voorganger Mario & Luigi: Dream Team Bros. ben je met het uitspelen van het hoofdverhaal al gauw 40 uur zoet. Meer dan genoeg content dus!
Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review

Mario & Luigi Paper Jam Bros. Review - Het beste van twee werelden!

Mario & Luigi: Paper Jam Bros speelt als een echte Mario & Luigi-game met elementen uit de Paper Mario-reeks. Deze elementen zijn op briljante wijze verwerkt en voelen dan ook allesbehalve geforceerd. Ook de humor uit de voorgaande Mario & Luigi-games is weer sterk aanwezig en zorgde ervoor dat wij weer regelmatige met een grote grijns op ons gezicht zaten.
Voor de fans van Mario & Luigi en Paper Mario is deze game dan ook een must-have, maar ook wanneer je nog nooit eerder een Mario RPG hebt aangeraakt, is Mario & Luigi: Paper Jam Bros. een enorme aanrader. Wij spelen in ieder geval nog even verder, want Mario & Luigi: Paper Jam Bros. heeft meer dan genoeg toffe content!