Mario Kart 8 DLC Review - Aan de slag met Link en nieuwe banen!

Dat Mario Kart 8 één van de leukste titels voor de Wii U is hoeven we jullie vast niet te vertellen. Het enige probleem is dat op een gegeven moment alles gaat vervelen. Na 800.000 keer hetzelfde parcours te hebben gereden begint dat wel wat te vervelen. Gelukkig heeft Nintendo genoeg verfrissing voor ons in petto!

Nintendo is nooit zo happig geweest als het gaat om downloadbare content in hun games. De eerste keer dat het Japanse bedrijf zich hieraan durfde te wagen was in New Super Mario Bros. 2 voor de Nintendo 3DS. Wat (uitdagende) levels hier, een paar coin-missies daar, veel stelde het allemaal niet voor. Toch kan DLC er bij uitstek voor zorgen dat de levensduur van een spel flink kan worden verlengd, zoals in dit geval met de nieuwe toevoegingen voor Mario Kart 8.

De banen waren in veel spellen uit de Mario Kart-franchise de meest bepalende factor voor het speelplezier. Je hebt immers vaker zin om een potje te racen als een parcours mooi, indrukkend, spannend of uitdagend is ingericht. De Super Nintendo-versie uit 1993 telt slechts 20 circuits, terwijl je in Mario Kart 8 met 32 verschillende banen aan de slag kan. Toch is dit voor de die-hard fan niet genoeg en kan het geen kwaad om er een aantal nieuwe aan toe te voegen.

Mario Kart 8 DLC

Mario Kart 8 DLC - Scheuren op acht gloednieuwe circuits

De twee meest opvallende nieuwe circuits blijken gebaseerd op andere Nintendo-games! We wisten dat Nintendo hier niet vies van was, want Donkey Kong Country Returns kreeg eerder zijn eigen baan op de Nintendo 3DS. Ditmaal is het de beurt aan een Hyrule- en Mute City-parcours. Inderdaad, ze lijken zo weggelopen uit The Legend of Zelda en F-Zero.

De nieuwe tracks vormen samen twee nieuwe cups. Vier banen zijn compleet nieuw, terwijl de overige vier banen uit het verleden een flinke oppoetsbeurt hebben gekregen. Het leukste is dat iedere baan compleet anders aanvoelt. Nieuwe uitdagingen liggen op je te wachten en de skills kunnen weer online getest worden. 3,2,1... Let's a go!

Mario Kart 8 DLC

Een grote samensmelting van bekende Nintendo-franchises

Mario Kart 8 heeft nooit eerder zo'n grote transformatie meegemaakt als bij het Hyrule Circuit. De muntjes op de baan zijn vervangen voor Rupees en het hele level ademt aan alle kanten de bekende Legend of Zelda-sfeer uit. Alle bekende vijanden zijn aanwezig en zorgen voor een frisse wind door de bekende Mario-racer. Zelfs aan de kenmerkende geheimen is gedacht, want er kunnen shortcuts worden ontdekt door drie verschillende kristallen onderweg te activeren.

Excitebike van de NES keert ook terug in Excitebike Arena, waarbij je over de bekende zandheuvels scheurt. Vanaf de zijkant ziet het er net zo uit als in de klassieker zelf. Een betere fan-service kun je jezelf echt niet wensen. Hopelijk ligt de focus van het tweede Mario Kart 8 DLC pakket ook op klassieke karakters en banen, want dit smaakt naar meer.

Verder keert F-Zero terug met een razendsnelle baan en kunnen we op een speciale zwaartekracht-circuit aan de slag in Dragon Driftway. De overige vier parcoursen zijn bekend van eerdere Mario Kart-games. De regenboogbaan van Super Mario Kart blijft een hel om te overleven en Wario's Goldmine heeft er nog nooit zo sprankelend uitgezien. Chapeau!

Mario Kart 8 DLC

Link, Tanooki Mario, Cat Peach en gekleurde Yoshi's

In de nieuwe Mario Kart 8 DLC staan drie nieuwe speelbare personages centraal. Link uit the Legend of Zelda scheurt je met zijn speciale Master Cycle zo voorbij. Super Mario 3D World-pakjes als Tanooki Mario (de wasbeer) en Cat Peach (de prinses in een roze kattenkostuum) zorgen voor een leuke toevoeging aan het bestaande (vrij saaie) karakter-raster.

Als je beide nieuwe DLC-pakketten in de pre-order hebt staan bij Nintendo, kun je ook aan de slag met gekleurde Yoshi's. De nieuwe personages voegen niet heel veel toe, maar zorgen wel voor wat afwisseling. Hetzelfde kan gezegd worden over de nieuwe wagentjes. Niets nieuws onder de zon, maar toch leuk dat het toegevoegd wordt.

Mario Kart 8 DLC

Mario Kart 8 DLC - Voor de echte Mario Kart-fan

De nieuwe Mario Kart 8 DLC is vooral interessant als je de huidige banen zat bent. Ben je niet bang om je rijkunsten online of aan je vrienden te laten zien? De nieuwe DLC kun je blind aanschaffen, want de nieuwe banen zijn leuk en divers genoeg om er nog maanden op te racen. De nieuwe personages zijn de kers op de taart. En dat voor acht euro in de Nintendo e-Shop.

8.5

De plus- en minpunten

• Personages uit andere Nintendo-games