Legend of Kay Anniversary Review - Een oldskool platformer

De Nathan Drake Collection, God of War III Remastered. Het zijn recente voorbeelden die erop wijzen dat de hedendaagse videogame-industrie er een handje van heeft om oude titels in een nieuw 'jasje' te steken. Even oppoetsen en hoppa, ze gaan opnieuw als warme broodjes over de toonbank. Geldt dit ook voor Legend of Kay Anniversary?

Een nostalgisch gevoel herbeleven. Dat is waar het allemaal om draait. Wie wil er nu niet opnieuw aan de slag met één van de beste first-party titels en/of series van onze geliefde ontwikkelaars? Zeker nu er zo weinig nieuwe platform-games te bekennen zijn dat we maar wat graag een oude koe uit de spreekwoordelijke vijver vissen. Legend of Kay wist zich vast te grijpen aan de haak. Een oude PlayStation 2-platformer. Hmm, never heard of that one.

Helaas worden er soms titels opnieuw uitgebracht waar niemand het bestaan meer van afweet. Legend of Kay is zo'n voorbeeld. Zonder trouwe fanbase-aanhang probeert het spel opnieuw onze hartjes te winnen in opgepoetst HD. Hoe? Door ons een ninja-kat voor te schotelen in een Kung Fu Panda-achtige spelwereld. Pak je werpsterren er maar bij!

Legend of Kay Anniversary Review

Was ik maar een kat die negen levens had...

Stel je een ninja-achtig dorpje voor met op de achtergrond een verbasterde versie van "Colors of the Wind" uit Pocahontas. Beter valt de opening van Legend of Kay niet in woorden uit te drukken. Je gaat op zoek naar je oude meester en wordt opgeleidt in een tutorial-level tot ware Samurai Pizza Cat met een slaapzak op je rug en een houten zwaard in de aanslag.

Vervolgens is het aan jou te taak de grote open wereld te verkennen, tempels te doorkruisen en allerlei gespuis - als de krokodil-achtige Kremlins uit Donkey Kong Country - een kopje kleiner te maken. Klinkt simpel, maar dat valt vies tegen. Hakken, zweten en doorgaan.

Uitdaging en frustratie zijn je beste vrienden, tijdens de vele zwaardgevechten die je zult moeten trotseren. Gelukkig vallen er de nodige upgrades vrij te spelen, waardoor Legend of Kay nooit de moeilijkheidsgraad van de Dark Souls-serie behaald. Dit is maar goed ook, want doodgaan zul je! Helaas ligt dit niet altijd aan jou als speler, maar aan de slechte cameraman en het gegeven dat je slechts op één - door de computer geselecteerde - vijand kunt locken.

Legend of Kay Anniversary Review

De jaren gaan zo vlug en ze komen nooit terug!

Vroeger waren er platformers in overvloed. Je koos simpelweg je favoriete - veelal gelicenceerde - personage uit en je kon gaan met die banaan. HD-remasters van de Jak & Daxter-, Sly- en Ratchet & Clank-serie lieten zien hoe goed 3D-platfomers zich vandaag nog staande kunnen houden. Helaas was Legend of Kay destijds niet zo'n uitmuntende titel.

Het was er spreekwoordelijk één van dertien in een dozijn. Jammer genoeg is dit anno 2015 nog steeds het geval. Het hoofdpersonage mist een eigen smoel (letterlijk!). Het spelen van Legend of Kay laat me enkel met weemoed terugdenken aan de tijd dat er nog regelmatig 3D-platformers van een hoog niveau uitgebracht werden. Man, wat was dat altijd een feest!

Legend of Kay Anniversary Review

The 3D-Platformer Strikes Back!

Ja! We wachten met smart op de nieuwe spirituele opvolger van Banjo-Kazooie met die maffe leguaan en die fladderige vleermuis. De wereld is er klaar voor. Kom maar op met de echte 3D-opvolger van Super Mario Galaxy. Waar blijf je dan, Blinx? Kom terug als je durft!

Wat het huidige game-landschap mist is de terugkeer van de traditionele 3D-platformer. Geen Miel Monteur-achtige Banjo-Kazooie kartgame, geen 2D Nintendo-titels (hoe tof ze ook zijn), geen zoveelste oppoetsbeurt. Nieuwe titels, waarbij je mond weer openvalt als in de dagen dat je nog met een snottebel voor de tv zat. De terugkeer van de wauw-factor.

Het is best treurig te noemen dat een zoveelste 'Super Mario in de Unreal Engine' meer doet betoveren dan het recente werk van echte ontwikkelaars binnen dit genre. Tijd voor die frisse bezem. Tijd voor de echte vernieuwing. Laat ons weer verzamelen, rondrennen, springen, duiken, lachen en vechten in een oogverblindende open wereld! Wij zijn er klaar voor!

Legend of Kay Anniversary Review

Legend of Kay - Een oldskool platformer

Legend of Kay is een 3D-platfomer met alle bekende ingrediënten, maar zonder de juiste kruiden, de peper en het zout. Visueel gezien weet de titel amper indruk te maken. Het spelverloop is genergiek, evenals de (speelbare) karakters en werelden. Alles voelt cliché aan. Been there, done that. Best knap voor een game die niemand vroeger gespeeld heeft.

6

De plus- en minpunten

• Een grote spelwereld