Iron Man Review

Iron Man is de game gebaseerd op de gelijknamige film. In de game speel jij als Tony Stark, ook wel bekend als de 'Iron Man'. Hij beschikt over een pak waarmee hij bijna alles kan doen. Maar houd die formule de game spannend genoeg?

In Iron Man speel je als de gelijknamige superheld. Iron Man schiet en vliegt zijn weg door de levels heen. De game bestaat enkel uit het vernietigen van tegenstanders en anderen dingen. Dit klinkt natuurlijk wat eentonig en om eerlijk te zijn is dat het ook.

Ontstaan van Iron Man
    In Iron Man speel jij dus als Tony Stark, hij is oprichter en eigenaar van Stark Industries. Dat is een bedrijf dat zich specialiseert in het ontwikkelen van wapens en deze daarna verkoopt. Wanneer je door onbekende reden in een grot terecht komt en voor dood achtergelaten wordt, dringt het tot je door, dat jouw bedrijf de wapens aan verkeerde personen verkoopt. Je besluit je leven te veranderen en een ander persoon te worden. Samen met een geavanceerd pak verandert Tony Stark in Iron Man. Iron Man gaat achter zijn wapens aan om ze te vernietigen en zoekt de mensen op die verantwoordelijk zijn voor het misbruiken van Stark's wapens.

Iron Man Screenshot 52143 Iron Man Screenshot 52141 Iron Man Screenshot 52151

Vernietigen, vernietigen en nog eens vernietigen
    De game bestaat uit twee game modi. De eerste is de campaign mode, waar jij in Tony Stark zijn leven wordt meegenomen. Deze modus vertelt het verhaal van Stark door middel van cutscenes. De cutscenes zijn helaas van slechte kwaliteit en zijn niet leuk genoeg om te bekijken. In de campaign mode kun je missies volbrengen door dingen te vernietigen. Er is in elke missie maar één doel en dat is of zoveel mogelijk vernietigen of één ding specifiek vernietigen. De variëteit is in deze game ver te zoeken.

De andere modus is de 'One Man Army' mode. In deze modus moet je zo veel mogelijk vijanden binnen een bepaalde tijd vernietigen. Ook in deze modus is er geen variëteit te vinden. Iron Man beschikt helaas niet over multiplayer mogelijkheden, iets wat we van games in 2008 wel mogen verwachten. De controls werken in de game verrassend goed. Iedereen die de game oppakt is binnen een mum van tijd vertrouwd met de controls. Aan het begin van elke missie is er een geldbedrag beschikbaar waar jij je pak mee kan upgraden. Het geldbedrag is afhankelijk van hoe goed jij je vorige missie hebt volbracht.

Iron Man Screenshot 41665 Iron Man Screenshot 41669 Iron Man Screenshot 38204

De game is zeer simpel gehouden, maar soms toch pittig. Op medium kun je met een paar missies toch serieus moeite hebben. Het aantal vijanden wat tegelijkertijd op het beeldscherm verschijnt is enorm en je hebt meestal geen idee welke kant je op moet schieten. Wat resulteert in het paar keer herstarten van de missie. Wat wel een nadeel hiervan is, is dat de game geen tussentijdse savepunten kent. De game wordt alleen maar opgeslagen als je de missie volbracht hebt en dus niet tijdens de missie. Wanneer je dood bent zul je dus de missie moeten herstarten.

Een symfonie?
    De game heeft gelukkig alle stemmen van de acteurs uit de film. Iets wat bij een film game natuurlijk onmisbaar is. Het is jammer dat de game weinig originele muziek heeft. De muziek is enkel op de achtergrond te horen. Vaak kennen filmgames epische muziek zoals we die ook uit films kennen, helaas is dit niet het geval bij Iron Man. De muziek is zeer eenvoudig en saai in de game verwerkt.

Bekijk de XGN Video Recensie van Iron Man

Op de Xbox 360 en PlayStation 3?
    Van het grafische aspect moet de game Iron Man het helaas niet hebben. De game scoort op alle punten beneden het niveau. De landschappen zien er eentonig uit en zelfs Iron Man zelf ziet er maar matig uit. Deze grafische minpunten kunnen tegenwoordig op de Xbox 360 en PlayStation 3 echt niet meer. De hoeveelheid tegenstanders op het slagveld is wel leuk, maar ook verre van indrukwekkend te noemen. Ook de speciale acties die je kunt uitvoeren in de game, zoals een helikopter in tweeën breken, zien er steeds hetzelfde uit. Dit is vervelend en begint snel te vervelen. Het is jammer dat de ontwikkelaar weinig tijd in dit aspect van de game heeft gestoken.

Geen multiplayer, korte singleplayer
    Het gebrek aan een multiplayer modus, doet de game zeker geen goed, aangezien de game al niet al te lang mee gaat. De game bestaat uit ongeveer 15 missies. Je kunt aan het begin van de game uit drie verschillende moeilijkheidsgraden kiezen. Maar als je eenmaal klaar met de campaign mode kun je altijd nog aan de slag met de One Man Army mode. Maar beide modi zullen je hooguit tien uur bezig houden, wat wel zeer kort is. Deze game komt namelijk voor de volledige adviesprijs in de winkels te liggen. Verder kun je in de game nog alle tussenfilmpjes bekijken alleen zijn deze van lage kwaliteit en zul je ook daar weinig plezier voor je geld krijgen. De game schiet qua lengte heel wat te kort.

Iron Man Screenshot 43898 Iron Man Screenshot 43897 Iron Man Screenshot 43902

Iron Man is alleen weggelegd voor echte fans. Alleen mensen die een echte band hebben met de stripboeken van Iron Man of de pas verschenen film zullen van deze game kunnen genieten. Voor menig ander gamer zal deze game op veel vlakken te kort schieten. Matig visueel, te kort en eentonig zijn geen dingen die mensen snel zullen aantrekken om deze game te kopen. De game kent ook pluspunten alleen lijken die niet op te kunnen tegen de te grote minpunten in deze game. Ook deze game doet de naam van filmgames geen goed aan.

5.1

De plus- en minpunten

Iron Man