The Incredible Adventures of Van Helsing Review - Op Xbox One niet incredible
Abraham van Helsing. In principe kent iedereen het personage wel. In de jaren 60 neergezet door Peter Cushing in de Hammer-films en tien jaar geleden door Hugh Jackman in de gelijknamige film. De Nederlandse dokter is al een eeuw lang een bekend personage en kent nu zijn eigen game. Meer lees je in The Incredible Adventures of Van Helsing review.
Ontwikkeld door het Hongaarse NeocoreGames, The Incredible Advenures of Van Helsing kwam twee jaar geleden al naar de PC. Op dat platform bestaat nu al een hele trilogie gebouwd om het personage Van Helsing en zijn spookgenoot Katarina. Nu is de Xbox One aan de beurt, waar de game in december gratis te downloaden was met de Games with Gold actie.
Zo vader…
In The Incredible Adventures of Van Helsing speel je de zoon van de legendarische vampierjager. Oorspronkelijk zijn de Van Helsing’s vampierjagers, maar Van Helsing junior is iemand die op elk soort gespuis jaagt. Bijgestaan door zijn spookcompagnon Katarina betreed hij het land Borgovia, waar vele monsters ronddwalen en de stad Borgova lastig vallen. Aan jou de taak om de stad en het land te bevrijden van allerlei duivels gebroed.
Dit doe je in een soort Diablo-achtige dungeon crawler, waarbij de camera van bovenaf gericht is op jou. Met soort Diablo, doelen we op de laatste telg in de Diablo reeks: Diablo III. Gamers die deze titel hebben gespeeld zullen al snel een déjà vu gevoel krijgen. Het hack ‘n’ slash gevoel is identiek, waarbij je kunt wisselen tussen zwaard, geweren en het afvuren van magische projectielen.
Wisselende combat
De combat is natuurlijk het belangrijkste in zo’n soort RPG en bij The Incredible Adventures of Van Helsing is hij adequaat. Niet bijster goed, maar ook niet onvoorstelbaar slecht. Hordes en hordes vijanden zullen zich op jou blijven storten, waardoor je voornamelijk aan het hakken bent. Dat is natuurlijk niet erg, want in The Incredible Adventures of Van Helsing is het zelfs verslavend.
Nee, het slechte aan die combat is de plotselinge wijziging in moeilijkheidsgraad bij vijanden. Na het slachten van vier à vijf groepen van weerwolven, spinnen of spoken kan het zo zijn dat je ineens een groep met boze dorpelingen tegenkomt die ineens wel erg sterk zijn. Dit komt in het begin van de game weleens voor, maar ook nabij het einde. En dan maakt het niet uit hoe hoog je level is; sommige vijanden zullen je health in enkele seconden wegnemen.
Vage menu’s
Het overzetten van een RPG van de PC naar een console kan lastig zijn. Diablo slaagde daar erg goed in en The Incredible Adventures of Van Helsing ook. Het lopen, vechten en looten werkt correct met de thumb-stick. Maar het echte probleem is met de vele skills die je hebt en kunt upgraden. Deze skills zitten namelijk onder je schouderknopen, maar ook onder je analoge sticks en B en Y.
Het onthouden van al je skills wordt op dat moment wel erg lastig en al helemaal als je tegenover twintig vijanden staat. Bovendien is je gehele inventory menu, waar ook je skills, Katarina’s level en je perks onder staan, ongelofelijk lastig te navigeren. Het is namelijk vaak onduidelijk in welk menu je zit, waarna je pas na even te hebben gevloekt erachter komt dat je in het verkeerde menu zit. En, zoals gezegd: in het midden van een groot gevecht is dat behoorlijk irritant.
Verhaal?
Liefhebbers van het RPG-genre die een diepgaand verhaal verwachten, zijn bij The Incredible Adventures of Van Helsing aan het verkeerde adres. Het verhaal is namelijk flinterdun, in principe zelfs afwezig. Van Helsing wordt constant meegesleurd door Katarina naar verschillende omgevingen, maar de redenen daarvoor zijn vaak onduidelijk en onoverzichtelijk. Als je dan constant hetzelfde doet, zonder enige beweegreden, dan kan het al snel erg saai en vervelend worden.
Halverwege de game probeert NeocoreGames er nog wel enige vorm van afwisseling in te gooien door een base defense element eraan toe te voegen. Toegegeven, het biedt een beetje variatie op het constante dungeon crawlen en is daarom ook een goede toevoeging.
Microtransacties
Is alles dan alleen maar kommer en kwel bij The Incredible Adventures of Van Helsing? Nee, gelukkig niet. De graphics geven de game een mooi, uniek, neogotisch sfeertje, precies wat NeocoreGames wil bereiken. Het is dan alleen jammer dat het visueel gezien twee jaar achterloopt en het bizar is dat er lange laadtijden zijn en soms zelfs belachelijke framedrops.
Misschien het ergste van alles is nog wel de toevoeging van microtransacties. Al vanaf het begin van de game kun je kiezen uit drie personages, mits je direct de portemonnee trekt. Alleen de hunter klasse is gratis en de andere twee kosten drie euro per stuk. Een beetje bizar als je nog geeneens het verschil weet tussen de klassen en welke het beste is om met de game te starten.
The Incredible Adventures of Van Helsing review – Niet zo incredible
NeocoreGames wilde een avontuurlijke, neogotische game afleveren met goede RPG-elementen. Helaas slaagt de Hongaarse ontwikkelaar daar niet in. De gameplay wordt na verloop van tijd repetitief, met soms plotselinge wijzigingen in het moeilijkheidsniveau en een verhaal wat niet te volgen is. Voor een game die twee jaar oud is, is het bizar dat er zulke lange laadtijden inzitten en zoveel framedrops. The Incredible Adventures of Van Helsing doet daardoor op de Xbox One zijn naam geen eer aan.