Hotline Miami Review

Terwijl vervolg Hotline Miami 2: Wrong Number al in de planning staat om eind dit jaar te verschijnen op de PC, doet het origineel deze zomer nog even vlug de PlayStation 3 en PlayStation Vita aan. Tijd dus om wederom een dierenmasker op te doen en erop los te gaan moorden.

Eind vorig jaar verscheen de game al op de PC en daar ging destijds collega Berry mee aan de slag. Hij was erg lovend en beloonde het spel met een mooie 8,5 in de recensie. Het op visuele vlak simpele vertoon van Hotline Miami is technisch gezien weinig veeleisend en dat betekent dat de PS3- en Vita-versies van het spel identiek zijn.

Moordmachine
    Op een bepaalde manier bekritiseert Hotline Miami de gameplay van vele andere shooters. Ondanks dat mensen een kopje kleiner maken in de game even banaal is als in de gemiddelde moderne oorlogshooter stelt Hotline Miami meermaals de vraag of dat wel zo vanzelfsprekend zou mogen zijn. Meermaals wordt je door het spel op het matje geroepen voor je daden in wat een erg verwarrend verhaal lijkt te zijn.

Erg lang is onduidelijk waarom je de dingen die je doet (lees: massamoorden plegen) nu eigenlijk doet. Is het om het persoonlijke genot die elke moord je geeft? De kick die je als speler haalt uit het leegmoorden van verschillende locaties met tientallen personen? Aan die verwarring komt uiteindelijk een einde door het interessante verhaal dat de sublieme moment tot moment gameplay niet in de weg staat.

Subliem
    Want subliem is Hotline Miami zeker. Het gevoel dat het spel opwekt is bij momenten nagenoeg gelijk aan een goede cocaïne trip waarbij je je een God voelt die alles aankan. De gameplay brengt je in een roes. Eén die na verloop van tijd wel overgaat maar je in de tussentijd een fantastisch gevoel heeft gegeven. Die roes is het gevolg van een som aan individuele elementen die van het spel zo'n unieke ervaring maken.

Een van die elementen is de muziek. De mix van retrofuturistische en meer hedendaagse elektronische audio is er één waar zelfs AAA-ontwikkelaars van mogen leren. In combinatie met de bij momenten supersnelle gameplay en de oldskool 16-bit presentatie zorgt het voor een erg retro sfeertje. Een sfeertje dat omwille van het bloedbad bij momenten zelfs doet denken aan Quentin Tarantino's befaamde films.

Retemoeilijk
    Wat uiteindelijk van Hotline Miami zo'n goede game maakt is dat al zijn elementen een symbiotische relatie hebben. De audiovisuele aspecten zijn er in functie van de retemoeilijke gameplay. Zelden zal het spelpersonage langer dan enkele minuten op de been blijven. Mochten die hoge moeilijkheidsgraad en de resulterende sterfgevallen er niet zijn dan was Hotline Miami een erg korte game geweest.

Gelukkig is dat niet het geval en is Hotline Miami meer een game in de stijl van andere recent verschenen retrogames zoals Super Hexagon en Dodger Down. Net zoals in laatstgenoemde twee titels verplicht Hotline Miami de speler vaak te herstarten en het marginaal beter te doen dan in zijn of haar vorige poging. Tand om tand, oog om oog leert het spel de speler hoe het overwonnen moet worden.

Unieke ervaring
    Die keiharde methode zal niet iedereen kunnen bekoren maar dat is dan ook niet het doel van de ontwikkelaar geweest. Hotline Miami trekt zich los van de hedendaagse conventies en bezorgt een ervaring die weinig andere games in 2013 zullen kunnen leveren. Het spel maakte vorig jaar al indruk op de PC en is bijna een jaar later even indrukwekkend goed op de PlayStation 3 en Vita.

8.5

De plus- en minpunten

• Sterk verhaal