Grim Legends The Forsaken Bride Review - Wegwijze klikgame

Klik, pok, tik en weer een bizar item in je handen. In de jaren negentig was dit bijna alledaags met de diverse point-and-click games, waarbij puzzels soms op absurde manieren moesten worden opgelost zoals in Grim Fandango. Grim Legends The Forsaken Bride heeft dat gelukkig niet en waarom dat lees je in de Grim Legends The Forsaken Bride Review.

Grim Legends The Forsaken Bride is het nieuwste product van Artifex Mundi, een Poolse ontwikkelaar die zich richt op makkelijke adventure games in de vorm van point-and-click. Het verhaal van The Forsaken Bride lijkt rechtstreeks uit de pen van Walt Disney te vloeien, aangezien er een goede heks is, een slechte prins en een beer met een mysterieuze identiteit. Het voelt oud en vertrouwd Disney-esque aan in de vijf à zes uur dat je over The Forsaken Bride doet, inclusief zo’n typerend einde.

Grim Legends The Forsaken Bride Review

Disney-esque

Dat verhaal van The Forsaken Bride focust op jou, de naamloze zus van een prinses die gaat trouwen met haar prins op het witte paard. Op de weg terug naar het ouderlijke dorp word je echter aangevallen door een mysterieuze beer, die vervolgens jouw zus ontvoert. Wat volgt een massajacht op de beer en de ontrafeling van het verhaal, waarin niet alles is zoals jij zou denken.

Zoals wij al meldden duurt dit ongeveer vijf uur, waarna je nog een epiloog van een uurtje kunt spelen. Artifex Mundi probeert in die relatief korte tijd jou optimaal te vermaken met een breed scala aan diverse puzzels die jij op moet lossen à la point-and-click. Vanaf het beginscherm mag je al met je cursor over het scherm heen zweven om er zo achter te komen waarop je kunt inzoomen en welke objecten wel of niet bruikbaar zijn.

Grim Legends The Forsaken Bride Review

Klikken tot je een ons weegt

Dit is het hoofdgedeelte van Grim Legends The Forsaken Bride, waarmee je ook de diverse soorten puzzels moet oplossen. Deze puzzels verschijnen in diverse vormen, zoals het roteren van figuren op een bord zodat het complete beeld tevoorschijn komt, tot het maken van diverse brouwsels via een makkelijk te volgen recept op de achtergrond. Die verschillende soorten puzzels zorgen voor een leuke en frisse wind in de game, maar daar zit tegelijkertijd een tegenpunt: ze zijn iets té makkelijk.

Dan zijn er ook nog puzzels die minder goed uit de verf komen. Vaak kom je in een bepaald gedeelte terecht waar een hoop spullen liggen. Wat volgt is een soort opruimactie waarbij jij negen tot vijftien onderwerpen moet vinden, die onderaan het scherm staan genoteerd. Deze voorwerpen zijn echter soms zo lastig te zien, dat jij je een ons zit te klikken met A om alle onderwerpen te pakken te krijgen. En dat zal niet de bedoeling zijn geweest van Artifex Mundi.

Grim Legends The Forsaken Bride Review

Met de hand getekend

Iets wat wel de bedoeling is van Artifex Mundi, zijn de graphics. Verwacht absoluut geen hoogstaande pixelparades uit Uncharted 4 of Overwatch, maar een rustieke stijl met zijn gebreken. Grim Legends The Forsaken Bride is niet schitterend overdonderend, maar ook niet bijster slecht. De kleurrijke en aanwezige handgetekende scènes laten je soms even rondstaren naar de omgeving, die tjokvol met details zit en met liefde is gemaakt.

Iets wat helaas niet opgaat voor de personages die je in de cutscènes ziet, aangezien deze zo stijf zijn als een hork. Het lijkt alsof Artifex Mundi al haar kracht en geld heeft gefocust op het creëren van die kleurvolle contreien en weinig met de karakters heeft gedaan. De lippen van de personages lopen totaal niet samen met de stemmen, waardoor het al snel een gesynchroniseerde poging tot een reclame lijkt.

Grim Legends The Forsaken Bride Review

Grim Legends The Forsaken Bride Review – Klassiek Disneysprookje

Artifex Mundi laat zien wat het in huis heeft met Grim Legends The Forsaken Bride. Een enerverend en tof Disney-verhaal in combinatie met schitterende handgetekende graphics, waar allerlei puzzels je door de wereld van The Forsaken Bride leiden. De puzzels zijn eigenlijk té makkelijk om echt uitdagend te zijn en de voice-overs en cutscènes laten je snel skippen naar het volgende scherm, maar dat mag de pret niet drukken in The Forsaken Bride. Een korte doch leuke puzzel-ervaring.

7

De plus- en minpunten

• Goede wisseling in puzzelsoorten