Grim Fandango Remastered Review - Oud meesterwerk in een nieuw jasje

De jaren '90 waren de hoogtijdagen van de point and click adventure games. Denk maar aan The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle en Sam & Max. Hofleverancier was LucasArts en Tim Schafer stond steevast aan het hoofd. En laat diezelfde Schafer nu gewerkt hebben aan Grim Fandango Remastered.

‘De beste adventure game ooit gemaakt’. Zo omschrijven velen Grim Fandango, dat achttien jaar geleden uitkwam op de PC. Het spel had echter een hoge moeilijkheidsgraad en was commercieel gezien een gigantische flop, mede omdat het spel veel werd gekopieerd onder gamers.

Bij de E3 vorig jaar kondigde Sony aan dat Tim Schafers studio Double Fine Productions de game opnieuw zou uitbrengen op de PC, PlayStation 4 en PlayStation Vita. Maar deze keer met een flinke opfrisbeurt. Wij nemen de game onder handen in de Grim Fandango Remastered review.

grim fandango remastered review

Living la vida loca

Je speelt in Grim Fandango als Manny Calavera, een reisagent voor de doden. Iedereen die sterft wordt opgehaald door Grim Reapers als Manny en krijgt dan te horen hoe ze door reizen naar The Ninth Underworld – dat is de hemel volgens de Mayacultuur. Manny’s klanten zijn echter zo waardeloos dat ze alleen een wandelstok met een kompas krijgen en zelf de weg moeten uitzoeken. Hij accepteert dit niet meer en gaat op zoek naar de reden waarom hij zulke klanten krijgt.

Wat volgt is een jarenlange reis, we grappen hier niet, door The Land of the Dead op zoek naar Meche Colomar, een potentiele cliënte die hem kan helpen om aan zijn baas te laten zien dat hij weldegelijk een goede reisagent is. Het resultaat: een complot wat zijn weerga niet kent en wat zwaar is geïnspireerd door film noir klassiekers als Casablanca, The Maltese Falcon en On The Waterfront.

grim fandango remastered review

Grim Fandango Remastered bijna hetzelfde

In plaats van een compleet nieuwe game te maken heeft Double Fine besloten om Grim Fandango grotendeels te houden zoals het al was. De cutscènes zijn precies zoals ze verschenen in 1998 en ook de omgevingen zijn onveranderd. De enige wijziging zijn de geüpdate personages die perfect bij de stijl passen. En anders kun je met een klik op de knop de graphics ook wisselen tussen het origineel en de remastered versie.

Eén van de redenen waarom de game toentertijd niet aansloeg was de torenhoge moeilijkheidsgraad en die zit er nog steeds in. Liefhebbers en kenners van het adventure genre zullen er nog aardig snel doorheen komen, maar de nieuwe generatie gaat zich wel een paar keer achter de oren krabben om sommige puzzels te begrijpen.

Je zult vele items oppakken, hoe waardeloos ze ook zijn en sommige puzzels zijn zo obscuur en moeilijk, dat ze pas achteraf gezien erg logisch lijken. Bovendien is de camera vastgelijmd in bepaalde hoeken, waardoor je sommige locaties makkelijk zult missen en soms wel een half uur lang doelloos rondloopt en je toch snel op zoek gaat naar een walkthrough.

grim fandango remastered review

Typisch Lucasarts

Zoals we net al opmerkten, zitten en er genoeg puzzels in waar je uren in vastzit voordat je de oplossing hebt gevonden. Een complete ramp is dat niet, want de sfeer, personages en muziek zijn fenomenaal. Het wordt allemaal gedragen door het bijzonder originele verhaal gemixt met de Latijns-Amerikaanse folklore, terwijl die typische LucasArts-humor in Grim Fandango van je scherm afdruipt.

Juist een paar van die uitgangspunten uit Grim Fandango Remastered laten zien hoe typisch LucasArts het is. Bloemen zijn in de wereld van Grim Fandango het symbool voor sterven. Als er iemand om zeep wordt geholpen, dan verdwijnt deze in een bloemenzee. Erg macaber. Of een man die ballondieren creëert en ineens de Amerikaanse dichter Robert Frost maakt. Iets wat alleen kan in de wereld van Grim Fandango Remastered.

grim fandango remastered review

Nieuwe elementen

Een remastered editie zou geen nieuwere versie van een game zijn zonder enkele toevoegingen. Zo is de soundtrack van het spel opnieuw opgenomen voor Grim Fandango Remastered, waardoor het jazzy thema nog beter tot zijn recht komt. Het originele schermratio, inclusief jaren '90 rasters, zit er ook nog in, maar er is ook een schermratio van 16:9. Deze werkt echter niet zo goed. De omgevingen zijn té uitgerekt door die laatste.

Ook is er commentaar aan het spel toegevoegd, waarin de makers van de game hun favoriete herinneringen aan Grim Fandango ophalen.

Het is echter niet het doel geweest van Double Fine om met de remaster een compleet nieuwe versie af te leveren, maar alleen om Grim Fandango toegankelijk te maken voor iedereen. De originele game kwam in 1998 uit, werd praktisch onspeelbaar nadat Windows XP verscheen en was de laatste adem van een stervend genre.

Dat praktisch onspeelbaar komt helaas soms terug in Grim Fandango Remastered. Er zijn een paar momenten geweest dat de game vastloopt als er moet worden gewisseld tussen een cutscène en gameplaygedeelte. Voeg daar dan ook nog het feit aan toe dat Grim Fandango Remastered geen automatisch savesysteem heeft, waardoor dit best wel frustrerend kan uitpakken.

grim fandango remastered review

Grim Fandango Remastered Review - De beste adventuregame ooit, in een ‘nieuwer’ jasje

Ondanks die technische frustraties is het natuurlijk geweldig dat Grim Fandango weer speelbaar is en vooral voor een nieuw publiek. Een publiek dat Grim Fandango alleen voorbij heeft zien komen in ‘beste games ooit’ lijstjes en daar nu zelf mee aan de slag mag. De hoge moeilijkheidsgraad kan lastig zijn, maar het originele verhaal, de fantastische sfeer en memorabele personages compenseren dat meer dan genoeg. Grim Fandango krijgt een tweede kans en die moet je zeker aangrijpen.

8

De plus- en minpunten

• Fantastisch verhaal