Godfall Review - De eerste echte looter-slasher

vrijdag, 27 november 2020 om 12:00
godfallf1594734143
Godfall is een van de PlayStation 5 launch titels, die er zeker prachtig uitziet. De graphics van de game voldoen aan de hoge PS5-verwachtingen. De makers van Godfall wilden een nieuw genre in de gamewereld brengen door te komen met de zogenoemde looter-slasher. Of de PS5 launchtitel een aanrader is lees je in onze Godfall review.
De PlayStation 5 had een indrukwekkende line-up met grote titels voor de lancering, waaronder Godfall. De verschillende trailers lieten prachtige omgevingen en toffe gameplay zien, die absoluut aan next-gen eisen voldoen. De PS5 launchtitel brengt gelijk ook een nieuw genre naar de nieuwe generatie van PlayStation, het zogenoemde looter-slasher genre. Godfall opent het spel gelijk met het verhaal en laat jou meteen vrij in de mooie wereld zodat je gelijk er op los kan slaan.

Zwak verhaal

Jouw broer, Macros bleek een andere visie te hebben die Orin voor ogen had. Wanneer het dan zover is, verraadt Macros Orin door een poging om hem te doden. Na een lange val, waarvan niet verwacht werd dat Orin die zou overleven sta jij weer op. Weer opgestaan ga jij, als Orin op zoek naar wegen in de looter-slasher om jouw broer, die een soort god geworden is, te verslaan. Je baant jouw weg door verschillende vijanden en gebieden om vervolgens een eindbaas te verslaan. Daarna is het nog mogelijk om even door het gebied te lopen om overige vijanden te verslaan en extra loot te vinden.

Teleurstellende loot

Tijdens het vechten tegen de vijanden vind jij ook betere wapens door te looten. Het vechtsysteem in Godfall werkt erg goed en soepel, als een echte hack 'n slash. Wanneer het vechten dan klaar is, wordt het tijd om de drops van de vijanden op te pakken en op zoek te gaan naar kisten. De lootkisten zitten soms nog best goed verstopt, waardoor je wel in alle hoeken van een ruimte moet kijken. Sommige lootkisten hebben ook een speciale manier van openen, waarvoor je eerst andere objecten moet slopen. De loot die je dan vindt of krijgt stelt enigszins teleur en geeft daardoor ook maar weinig voldoening. Het idee van de loot-based hack ’n slash heeft absoluut veel progressie, maar moet ook beter uitgewerkt worden.
Door te looten kun je verschillende wapens vinden, die allemaal een eigen techniek hebben. Helaas brengen de verschillende wapens weinig variatie in de vechtstijlen. Het ene wapen slaat harder dan het andere wapen, weer een ander wapen is weer net iets sneller. Hoewel je op verschillende brute manieren jouw vijanden kan verslaan, wordt het na wat langer spelen toch wel eentonig.
Na een paar uur spelen heb je het wel door: weer even een paar vijanden verslaan om vervolgens tegen de eindbaas te vechten. Het is terug te zien dat Godfall veel inspiratie heeft opgedaan uit andere games, zoals Monster Hunter, Dark Souls en God of War, alleen hebben deze games een speciaal ingrediënt, die Godfall zelf mist. Godfall wordt uiteindelijk een herhaling van zetten, met eentonige combat en een zwak verhaal.
solaris 1920f1606246177

Prachtige graphics

Waar het looten soms tegenvalt, compenseren de prachtige graphics weer. Godfall is wat betreft uiterlijk absoluut PS5 waardig. Het is terug te zien dat er veel tijd is gestoken in het uiterlijk van de game. De beelden lopen vloeiend door en de laadschermen zijn van zeer korte duur, als deze al aanwezig zijn. Bij elke omgeving is het de moeite waard om gewoon even stil te staan en te genieten van het uitzicht. De verschillende gebieden zijn tot in de kleinste details prachtig uitgewerkt. De personages zien er indrukwekkend uit en hebben brute speciale effecten bij het vernietigen van de vijand. Op uiterlijk gebied, scoort Godfall zeker hoog want de game ziet er in omgevingen en vechten prachtig uit.
environment air 1920f1606246131

Godfall Review - Een genre met progressie

Godfall is een prachtig spel dat vloeiend verloopt. Er zijn zo nu en dan korte laadschermen, maar over het algemeen loopt de game soepel door wat absoluut een pluspunt is. De gameplay is voor even wel vermakelijk, maar wordt na enige tijd te eentonig. In het verhaal van Godfall zit niet veel diepte, waardoor je sneller op het spel uitgekeken raakt. Godfall wordt uiteindelijk een herhaling van zetten, met eentonige combat en teleurstellende loot. Het idee van de looter-slasher heeft zeker wel progressie, maar is nog lang niet waar het zou moeten zijn.