Devil May Cry 5 Special Edition Review - Capcom pakt uit

zondag, 22 november 2020 om 10:00
dmc5f1605702999
Devil May Cry 5 heeft een nieuw jasje gekregen ter ere van de next-gen release. De nieuwe consoles doen de game zichzelf overstijgen, maar de nieuwe content is waar het om te doen is. Niemand minder dan Vergil komt voorbij in deze release. Of Capcom het next-gen feestje compleet te maken lees je in deze Devil May Cry 5 Special Edition review!

Broederliefde

Waar Dante, Nero en het demonische gespuis de equivalenten zijn voor de bodem, kaas, tomaat en de toppings van een goede pizza, hoort er bij de die verrukkelijke schijf nog een belangrijk onderdeel voor je hem kunt verorberen: een goede pizzasnijder. Capcom brengt deze nu als hoofdonderdeel van de Devil May Cry 5 Special Edition naar de PlayStation 5 en Xbox Series X/S. We hebben het natuurlijk over Dante's tweelingbroer Vergil.
Hij kwam voor het eerst als speelbaar karakter naar voren in Devil May Cry 3: Special Edition en is sindsdien niet meer weg te denken. In Devil May Cry 4: Special Edition keerde hij terug en ook in DmC: Devil May Cry was hij als downloadbare content aanwezig. De release van de PlayStation 5 en Xbox Series X/S zijn de aangewezen gelegenheid om Vergil terug te brengen in Devil May Cry 5 Special Edition en dan niet zomaar als speelbaar karakter.
Voor 39,99 euro krijg je namelijk veel meer dan alleen Vergil als speelbaar karakter voor een paar missies. Vergil is namelijk met een geheel eigen 'modus' aanwezig in deze versie van de game, waarbij je met hem de héle verhaallijn van Devil May Cry 5 doorloopt en het hellegebroed met zijn unieke wapens een enkeltje terug de hel in geeft. Waar de standaardmodus van Devil May Cry 5 je gedwongen laat schakelen tussen Dante, Nero en V, doet de Vergil modus van de Special Edition dit anders. Vergil is van het begin tot het eind het karakter dat je onder de knoppen hebt.
devil may cry 5 special edition 3f1605702488

Speelt als een nieuwe game

Vergil voelt hiermee als een frisse wind. Met Dante en Nero heb je al over-de-top-actie met zwaarden, de Devil Trigger en natuurlijk de geweren van de twee mannen, en V heeft zijn oproepbare wezens die korte metten maken met demonen, maar Vergil doet het anders. Hij heeft een supersnelle katana Yamato waarmee hij vijanden in stukjes hakt. Deze doet weliswaar net even wat minder schade en heeft een iets kleiner bereik, maar is sneller en geeft de de gelegenheid om grotere combo's te maken.
Zijn andere wapens, de krachtige Beowulf handschoenen en laarzen, de Mirage Blade en Mirage Edge, vullen zijn arsenaal aan zodat je elke situatie anders aan kan vliegen en combo's kan maken waar je U tegen zegt. Die SS-rank is met hem onder de knoppen dus net zo snel gemaakt als dat One Punch Man zijn vijanden uitschakelt. Aanvallen op afstand zijn niet verdwenen en zorgen voor de nodige afwisseling, maar geweren zijn niet aan Vergil besteed.
De 'Devil Trigger' van Vergil is daarbij net even anders. In plaats van in een demonische variant van zichzelf te veranderen, roept hij een Doppelganger op die elke aanval dupliceert. Dat betekent extra schade en nóg meer actie op je scherm. Om het feest compleet te maken, kan Vergil even kort in V veranderen om vervolgens alle beesten op de vijanden lost te laten. Vergil is verrukkelijk met een hoofdletter V!
Het nadeel van Vergil is wel dat hij een karakter is dat zich niet leent voor elk baasgevecht. Je merkt in sommige levels dat je echt met een baas te maken hebt die voor de krachten van V of juist de aanvallen van Nero gemaakt is. Dit levert heel af en toe wat gekke situaties op waarbij je moet improviseren. Het is een klein punt van kritiek, waar je met gemak omheen speelt.
Vergil komt in december ook naar de Xbox One en PS4-versies van de game als DLC voor ongeveer 5 euro. Een overstap is daardoor niet meteen nodig als je alleen voor Vergil gaat. Natuurlijk is dit wel zo als je alle andere voordelen van deze versie wil hebben.
devil may cry 5 special edition 7f1605702535

Alle content meteen beschikbaar

De Special Edition van Devil May Cry 5 komt met alle content die de game heeft. Dat betekent een sloot aan extra wapens voor Nero, inclusief de Mega Buster van Mega Man en de EX-kleuren voor elk karakter die in de eerdere Deluxe versie van Devil May Cry 5 zaten. Hoewel het fijn is dat je ineens alles krijgt, komt hierbij een klein nadeel de hoek om.
Als je voor het eerst in het busje van Nico komt om je upgrades te kopen, krijg je namelijk een kleine tien minuten al deze wapens voorgeschoteld. Nico zal dan herhaaldelijk bukken om onder haar toonbank een nieuw wapen te pakken. En hoewel Nico er niet slecht uitziet, gaat na een keer of vier deze animatie, die steeds exact hetzelfde is, wel vervelen. Bovendien heb je vervolgens meteen een heel aantal sterke wapens bij je, waardoor het met Nero wat makkelijk wordt om sommige stukken in de game te overbruggen.
devil may cry 5 special edition 4f1605702458

Duivels huilen ook op next-gen

Naast Vergil heeft Devil May Cry 5 Special Edition de nodige upgrades gehad, om op next-gen net zo te schitteren als dat de game deed toen hij voor het eerst uitkwam. De game zag er al fantastisch uit, maar is nu voorzien van een hogere framerate en nog geliktere graphics in 4K. Daarbij is de belichting in de game verbeterd en voorzien van ray tracing. De framerate is jammer genoeg niet beschikbaar op alles consoles, maar alleen op de Series X en PlayStation 5. Bovendien is het zo dat ray tracing automatisch uitschakelt als je voor een hogere framerate kiest. De laadtijden zijn op alle platformen wel altijd gereduceerd tot een fractie van wat ze waren, waardoor je heerlijk soepel doorspeelt.
De upgrades die je krijgt zijn al heel wat voor het bedrag van 39,99 euro dat je neertelt voor deze versie, maar geven niet een dusdanig groot verschil met de originele game dat je het hiervoor meteen moet doen. De andere opties van de Special Edition doen hier meer voor. Je kunt namelijk in deze versie ook aan de slag met de Bloody Palace-modus, waarin je hordes aan steeds lastigere vijanden moet afmaken, de Turbo modus, waarin de actie nóg intenser is en de Legendary Dark Knight moeilijkheidsgraad.
Deze laatste is alsof er hete pepers op je pizza gegooid worden en gooit je het vuur echt aan de schenen. Vijanden komen in grotere aantallen op je af, doen meer schade en zijn een stuk taaier. Voor doorgewinterde Devil May Cry fans is dit heerlijk, maar voor alle anderen betekent dit dat de game verandert in een soort Dark Souls die de titel nog net niet omdraait van Devil May Cry in Player May Cry. Zet dat glas melk maar klaar om de pittige randjes eraf te halen!

Devil May Cry 5 Special Edition Review - overheerlijk hakken op next-gen

Dr. Oetker had het niet lekkerder kunnen maken. Capcom stapt in stijl in op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Devil May Cry 5 levert niet alleen maar een visuele upgrade die je de kracht van next-gen laat ervaren. Daarnaast komt een enorme toevoeging aan de game die toch wel de hoofdreden genoemd mag worden om met de game aan de slag te gaan: Vergil.
Hij is voor fans van het eerste uur dé reden om de hele game nog een keer te spelen. Daarnaast is het totaalpakket van de Devil May Cry 5 Special Edition de reden voor alle nieuwe spelers reden genoeg om de game te kopen. Zeker met de matige launch line-up die we momenteel kennen voor de Series X/S.