Januari is het de maand van de Dakar-rally en de afgelopen acht edities is Zuid-Amerika het decor van de lange scheurpartijen langs diverse fora en fauna die het continent kenmerkt. Zo ook in Dakar 18, waarin jij met verschillende voertuigen door diverse landen als Argentinië, Peru en Bolivia scheurt om zo de diverse checkpoints van je lijstje af te tikken.

Dakar 18 Review

Van checkpoint naar checkpoint

Dat is in principe de essentie van Dakar 18. Met jouw auto, truck, motor, quad of SXS heb je een scala aan keuzes hoe jij door de woestijnen en duinen wilt gaan. Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat je op een motor of quad volledig op jezelf bent aangewezen, terwijl je in de auto en quad een navigator naast je hebt zitten die je de weg wijs probeert te maken.

Eigenlijk is dit ook de enige manier om je weg te vinden door de zandbakken van Zuid-Amerika, want asfaltwegen zie je sporadisch. Je bent dan echt compleet aangewezen op het tetterende mannetje naast jou dat zo duidelijk mogelijk probeert aan te geven waar je nu precies heen moet. Hij probeert dat, maar zijn instructies zijn niet altijd goed.

Hij zegt namelijk hoeveel kilometer je nog moet en geef je ook een zogenaamde cap aan. Dit is eigenlijk het 360 graden systeem waar je gebruik van moet maken om zo precies de route te weten. Je hoort dan: vijfhonderd meter rechtdoor op 238 cap. Dit is je enige manier om de weg te vinden in Dakar 18, maar soms schreeuwt hij dat je rechtdoor moet, terwijl de weg links toch echt jouw aandacht vraagt. Als het één keer gebeurt is het iets anders, maar tijdens onze tochten overkwam ons dit toch wel erg vaak.

Dakar 18 Review

Lastig te besturen

Behalve de soms halfbakken aanwijzingen van je copiloot is het rijden soms ook niet denderend. De auto scheurt lekker over een eventueel wegdek en stuift door waterplassen en de duinen op om zo een stuk hoger te eindigen. Dit werkt eigenlijk wel goed en fijn, maar er zijn ook enkele momenten die helaas té vaak voorkwamen dat je auto of motor een eigen leven wilt leiden. Bijsturen lijkt jouw oplossing, maar in Dakar 18 helpt dat helaas niet.

Je voertuig wordt al snel oncontroleerbaar en het gebeurt dan wel vaker dat je rap een duin wilt bestijgen, maar om onverklaarbare reden er ineens vanaf vliegt. Of dat je tijdens een afdaling de controle kwijt bent en juist op de enige palmboom in de woestijn botst. En dat voelt ontzettend knullig aan.

Iets wat ook geldt voor de vele waypoints die je tegenkomt. Jouw doel is zo snel mogelijk door de diverse aangewezen checkpoints te rijden en dan te finishen, maar de game is erg kieskeurig hoe jij door die waypoints heenrijdt. Het overkwam ons bij een waypoint die naast een ruïne was verstopt; we moesten drie rondjes om de vervallen gebouwen rijden om het waypoint te activeren. Niet alleen gaat er zo veel tijd verloren, het is ook onlogisch.

Dakar 18 Review

Bizarre keuzes

Maar Dakar 18 blijkt vol te zitten met onlogische keuzes. Dat je auto total loss kan raken door de vele stenen, bomen en luchtvluchten die je ervaart tijdens het rijden is logisch, maar de verschillen zijn gigantisch. Even door de lucht zweven en je vering testen kan nog wel, maar als je vervolgens tegen een bord aanrijdt, is de auto volledig verwoest. Jouw voertuig kan tussendoor wel worden gerepareerd, wat je weer tijd kost, maar als je rijtuig total loss is, is het over en uit.

Daarnaast zijn de laadtijden in Dakar 18 ook bijzonder. De game kent lange laadtijden, wat al redelijk vervelend is, maar als je verdwaalt dan kun je de keuze maken om jezelf opnieuw te laten starten bij een waypoint, wat ook weer strafseconden oplevert. Meestal gebeurt dit direct, maar als je verder rijdt krijg je ineens een laadscherm te zien. Bijzonder vaag.

Dakar 18 Review

Tank vullen

Een ander aspect wat Dakar 18 dan wel goed doet is de duur van sommige races. Net zoals de echte Dakar-rally duren enkele ritten bijzonder lang. In het begin valt het allemaal nog wel mee, maar na verloop van tijd zit je gewoon een dik uur rond te rijden. Als je auto er zin in heeft, dan is het ook heerlijk om door de gigantische omgevingen te dwalen en je te vergapen aan magnifieke wereld van Dakar 18.

Bovendien zitten er ook andere, kleinere aspecten in waardoor de wereld van Dakar 18 levendig aanvoelt. Andere voertuigen kunnen ook vastzitten, bijvoorbeeld in het zachte zand bij een duin of in de modder en je kan dan de barmhartige Samaritaan zijn die ze helpt met een lier of zelfs een schep. Het zorgt voor een uniek en enigszins gebrekkig Dakar gevoel.

Dat Dakar gevoel wordt nog wel enigszins gered door de bijzonder en leuke Treasure Hunt modus die erin zit. In deze modus is de wereld jouw speeltuin en mag je op zoek gaan naar schatten in de open wereld. Ontwikkelaar Bigmoon Entertainment wil hiermee jou de taak geven om de diverse landen uit Zuid-Amerika te ontdekken, wat zeker lukt. Deze ontdekkingsreis is te ervaren in de singleplayer en multiplayer modus van de game, maar wij vonden helaas geen andere spelers online. De zoektocht moest zich dus alleen voltrekken, al is dat absoluut niet erg.

Dakar 18 Review

Dakar 18 Review – Slaagt mondjesmaat

De intenties van Bigmoon Entertainment zijn duidelijk: een zo’n levensechte Dakar-ervaring afleveren voor de fans. Daar slaagt de studio redelijk in, al zijn er nog genoeg aspecten om aan te passen. Het rijden werkt vaak oké, totdat de auto soms zelf bepaalt welke kant je opgaat, wat erg vervelend is; iets wat ook geldt voor de schade aan de wagen. Ook de lange laadtijden en het geschreeuw van je navigator werken niet echt mee. Het maakt van Dakar 18 een wilde woestijnrit: schitterend, maar niet voor iedereen weggelegd.