Captain Phillips (film) Review

Intens, bloedstollend en adembenemend. Woorden die van toepassing zijn op de film Captain Phillips uit handen van regisseur Paul Greengrass, de regisseur die bekend is geworden door het verfilmen van waargebeurde verhalen. Captain Phillips, het verhaal van een kaping, neemt je mee in een achtbaan van emoties en laat je ontroerd op het puntje van je stoel achter.

Captain Phillips vertelt het waargebeurde verhaal van de kaping van het Amerikaanse vrachtschip Maersk Alabama. Richard Phillips (Tom Hanks) is de zegsman van het schip. Als hij en de bemanning uitvaren, voelt Phillips het gevaar al aan als hij de route van het vrachtschip bestudeert; ze moeten langs de Hoorn van Afrika. Het is hem bekend dat er bij de kust van Somalië piraten varen die steeds brutaler en gewelddadiger optreden tijdens het kapen van schepen.

Als ze in de buurt van de Somalische kust zijn, slaat de paniek hem om het hart als hij in de verte twee bootjes met enorme snelheid ziet naderen. "They are not fishers’’, roept hij met zekerheid naar de alarmdienst als zij dit suggereert. De kapitein weet de eerste aanval af te weren, maar als de volgende dag nog een poging gedaan wordt, lukt het de piraten de boot te enteren onder leiding van Abduwali Muse (Barkhad Abdi). Philips probeert de kapers op een strategische manier van de boot af te krijgen, maar wordt uiteindelijk zelf gegijzeld. De druk bij de piraten en de kapitein wordt opgevoerd als de Amerikaanse marine en de Navy SEALS hem vrij proberen te krijgen.

Realistisch

De film is gebaseerd op het boek van 'Richard Phillips; A Captain's Duty: Somali Pirates, Navy SEALS, and Dangerous Days at Sea'. Een waargebeurd verhaal en daarmee weten we waarom de film zo realistisch overkomt. Wat Captain Phillips zo ijzersterk maakt, is namelijk het levensechte beeld van een kaping. De manier waarop de kapitein reageert, de totale paniek bij de rest van de bemanning. Hanks had de acteurs die de Somalische piraten spelen nog niet gezien, wat een extra dimensie aan de film toevoegt. Geen typische heldenscenario waarbij de kapitein de kapers in elkaar slaat en de geweren afpakt op een moment dat ze niet opletten. Nee, de echte heldendaad is de simpelste: hij offert zich op voor zijn eigen bemanning door in de reddingsboot met de Somalische kapers te stappen zonder een idee te hebben wat er zal gebeuren. Dat de piraten geen genoegen nemen met het grote bedrag dat de kapitein aanbiedt, laat de ernst van het probleem zien: er gaan miljoenen om in deze business. Maar van de buit die de piraten na elke kaping binnen halen, zien ze meer weinig terug. Deze wordt overgedragen aan de mensen die boven hen staan.

Piraten met weinig diepgang

De Somalische piraten krijgen net niet genoeg diepgang om emotie bij je op te wekken. Het zou dan ook interessant zijn geweest om de beweegredenen van de piraten te kennen, iets wat niet heel erg naar voren komt in de film. We weten alleen dat ze ooit allemaal vissers waren, maar dat ze daar niet meer van rond kwamen. Nu lijken ze alleen heel erg kwaad en ontsteld te zijn en lijkt hun wereld alleen te bestaan uit het kauwen van de drug qat en schepen te kapen.

Het acteerwerk van de Somalische piraten lijkt daar niet echt onder te leiden. Zij vertegenwoordigen hun rol op een zeer overtuigende manier. De agressie, maar vooral de angst en de druk die zij ervaren van hun overste, weten zij zeer goed over te brengen op de kijker. Het is dan ook erg verbazingwekkend als je weet dat de acteurs, die de Somalische piraten spelen, weinig tot geen ervaring hebben als acteurs.

Dicht op de huid

Het camerawerk van regisseur Paul Greengrass draagt bij aan de sfeer. Hij maakt gebruik van snelle camerabewegingen, waardoor je dicht op de huid zit van de kapitein en de andere karakters. Daardoor lijkt het net alsof je constant achter of naast hen loopt, wat een documentaire-achtige impressie geeft. Het kan op sommige momenten ook een beetje voor zeeziekte zorgen, aangezien de camera dan net iets te veel op en neer deint.

Tom Hanks in de race voor een Oscar?

De totale ontlading komt in de laatste 30 minuten en hierin zien we waarom Hanks zo geprijsd wordt voor zijn acteerprestaties in deze film. De natuurlijke manier waarmee hij in elke scène van de film acteert, roept bewondering op. Er wordt zelfs gefluisterd dat hij in aanmerking zou komen voor een Oscar in de categorie beste acteur. Captain Phillips is een piek in zijn lange acteercarrière en hij gaat het niet makkelijk krijgen een rol te vinden die deze overtreft.

Captain Phillips kan je nou niet bepaald een feel-good film noemen, maar het mag duidelijk zijn dat het de lange zit van 134 minuten zeker waard is. Een combinatie van een spannend plot, uitstekende cast en een creatieve regisseur: hier kan weinig mis gaan.

9

De plus- en minpunten

• Sterk acteerwerk door Tom Hanks