Borderlands The Handsome Collection Review - Knappe boel

Cel-shaded omgevingen, miljoenen wapens en knotsgekke personages. Welkom in de wereld van Borderlands. Op de huidige generatie consoles ontbreekt nog een waardige Borderlands-titel, aangezien er hard wordt gewerkt aan deel drie. Tot die tijd kun jij je vermaken met Borderlands: The Handsome Collection. En vermaken ga jij je zeker. Lees het in onze Borderlands: The Handsome Collection review.

Vanaf het begin: Borderlands: The Handsome Collection is de meest complete Borderlands-ervaring die je ooit zult krijgen. Met maar liefst twee volwaardige games, Borderlands 2 en Borderlands: The Pre-Sequel! (een prequel van Borderlands 2) en meer dan vijftig add-ons voor beide games ben je wel een tijdje zoet.

borderlands the handsome collection review

Waar is deel één?

Voordat jij je overgeeft aan de psychotische wereld van Pandora en de apocalyptische maan Elpis is er natuurlijk die ontzettend belangrijke hamvraag: waar is deel één? Want bij de meest complete Borderlands-ervaring, en ook een perfecte opzet voor gamers die nieuw zijn met de serie, zou het origineel er ook bij moeten zitten. En die ontbreekt dus. Een gemiste kans.

Behalve het feit dat zo’n collectie schitterend in je gamekast zou staan, is het ook verwarrend voor het verhaal. Je zult Borderlands 2 redelijk snappen vanwege zijn verhaal, maar de vele personages die je tegenkomt – en die in Borderlands speelbaar waren – zullen een mysterie zijn. Hetzelfde principe voor The Pre-Sequel! Gedeeltelijk snap je het misschien, maar niet het hele plaatje.

Over het waarom kunnen we kort zijn: geld. Ontwikkelaar Gearbox Software heeft aangegeven dat ze niet het budget heeft om de engine van Borderlands, die verschilt van Borderlands 2 en The Pre-Sequel!, om te zetten naar de huidige generatie consoles. Er is wel een kans dat Borderlands naar deze generatie komt, als The Handsome Collection ‘ontzettend succesvol is’.

Ellenlange zoektocht

Voor de gamers die het niet kennen: Borderlands is een cel-shaded shooter met enkele RPG-elementen, waarin je kruiselings een verhaal volgt, maar vooral op zoek gaat naar loot. Veel loot. Beide games zitten tjokvol met miljoenen wapens en het is verslavend om elk hoekje te verkennen, kistjes te openen en nieuwe en betere wapens te vinden.

In hoofdlijnen ben je in Borderlands 2 op zoek naar Handsome Jack om hem te stoppen van het vinden van een zogenaamde Vault Key. De Vaults op Pandora zijn uiterst zeldzaam en zitten boordevol met loot waar jij zo verzot op bent. The Pre-Sequel! kent Jack echter als opdrachtgever, maar Borderlands is Borderlands niet als je afwijkt van het verhaal en de wijde wereld verkent. Beide games kennen meer dan genoeg zijmissies en juist daar zal jij je uren mee vermaken.

Veel speelbaar

In beide titels heb je de keuze uit meerdere klassen. Omdat alle DLC erbij zit, daar later meer over, heb je vanaf het begin de keuze over vijf of zes personages. In Borderlands 2 zijn dit de Maya de Siren, die mensen laat zweven; Zer0 de Assassin, die onzichtbaar kan worden; Salvador de Gunzerker, die twee wapens tegelijkertijd kan dragen en Axton de Commando, die een turret kan neersmijten die hem meehelpt.

The Pre-Sequel! kent weer vier andere personages: Athena de Gladiator, die met haar schild kogels kan blokkeren en teruggooien; Nisha The Sherrif, een meesteres in handgeweren; Wilhelm The Enforcer, die zich heeft gefocust op technologie en als laatste Claptrap, het irritante robotje waar je eerder om huilt dan om lacht, uit deel twee.

Door de toegevoegde DLC kun je in beide games ook spelen als andere personages. Zo is er voor Borderlands 2 Krieg, die letterlijk en figuurlijk een psycho is, en Gaige, iemand die net zoals de Commando een turret kan oproepen. In The Pre-Sequel! heb je Jack, een dubbelganger van Handsome Jack en Aurelia, de zus van Sir Hammerlock, een jager uit Borderlands 2.

Uren kwijt

Want ja, zoals je al leest is ook alle uitgekomen DLC toegevoegd aan The Handsome Collection. Tiny Tina’s Assault On Dragon’s Keep, Sir Hammerlock’s Big Game Hunt, Captain Scarlett and Her Pirate’s Booty en The Holodrome Onslaught. Alle DLC zit er in. Ook krijg je bij aanschaf van het spel een code om Claptastic Voyage aan te schaffen, die op 24 maart uitkomt.

Dat je dus uren kwijt zult zijn in Borderlands is geen leugen, want de games zorgen op zich zelf al voor uren gamevertier, maar met de bijgevoegde DLC erbij vermaak jij je echt wel een tijdje. Alle DLC kunnen vanaf het begin af aan worden opgestart, maar wij raden aan eerst het hoofdverhaal uit te spelen en daarna aan de verschillende toevoegingen te beginnen. Anders worden er verhaalelementen uit het hoofdverhaal verklapt.

Vier spelers op één scherm!

Natuurlijk komt The Handsome Collection niet zonder enkele nieuwe snufjes naar de PlayStation 4 en Xbox One. Beide games zijn graphics gewijs weer wat opgepoetst en dat valt te merken; het loopt allemaal weer net wat soepeler en strakker dan op de vorige generatie. En dat is natuurlijk niet zo raar met een 1080p resolutie en 60 frames per seconde.

Eén van de beste toevoegingen aan The Handsome Collection is de split-screen met vier spelers. Op de Xbox 360 en PlayStation 3 kon je ‘slechts’ met twee personen op de bank lachen, gieren en schieten, maar deze generatie kent dus vier spelers wat voor bijzonder veel plezier gaat zorgen. Houd er wel rekening mee dat de game bij vier spelers op één scherm een stapje terug doet en het 30 frames per seconde wordt.

Als je de eerdere games hebt gespeeld op de vorige generatie consoles, dan kun je de complete mikmak overzetten naar de nieuwe console. Gearbox Software heeft ook cross-save toegevoegd aan de nieuwe functies van The Handsome Collection. Zo hoef je als gamer niet helemaal opnieuw te beginnen met The Pre-Sequel! of deel twee. Enige voorwaarde is dat de save wel in dezelfde console familie zit.

Dezelfde fouten

Het resultaat van zo’n directe overzetting naar de PlayStation 4 en Xbox One zorgt natuurlijk wel voor een blijvend probleem: de minpunten van Borderlands 2 en The Pre-Sequel! zitten er ook nog in. Zo zijn niet alle zijmissies in Borderlands 2 even interessant en steekt het leveldesign van The Pre-Sequel niet echt bijzonder fijn in elkaar.

Borderlands: The Handsome Collection Review – Knappe boel

Borderlands: The Handsome Collection is echter hét perfecte middel voor gamers die de knotsgekke wereld van Pandora en de maan van Elpis nog niet hebben ontdekt. Als je dat wel doet, maak je borst dan maar nat, want je zal er wel een paar honderd uur opzitten.

Toch is het bijzonder spijtig dat de originele Borderlands ontbreekt, want dat had het totaalplaatje net ietsjes mooier gemaakt. Desalniettemin is deze opgepoetste versie van Borderlands een pareltje voor het oog, waarin je zelfs met vier spelers op één scherm lukraak om je kunt schieten. Zo wordt de wachttijd tot Borderlands 3 met The Handsome Collection meer dan voldoende ingevuld.

8.7

De plus- en minpunten

• Borderlands op de PS4 en Xbox One!