BioShock Review

De game BioShock ligt eindelijk in de winkels en de hype rondom de game is vrijwel helemaal afgelopen. Eindelijk kunnen al die gamers die reikhalzend naar BioShock hebben uitgekeken eindelijk met de game aan de slag. Maakt de game de hoge verwachtingen waar?

Onmogelijk
    ‘It wasn’t impossible to build Rapture at the bottom of the sea. It was impossible to build it anywhere else!’ Dit zijn de woorden van Andrew Ryan, oprichter van Rapture. Hij heeft het over een enorme onderwater stad waar jij je uurtjes in de game Biosshock zult doorbrengen. Bioshock, ontwikkeld door 2K Games, is een erg zeldzame game. Er komen namelijk niet dagelijks games uit die zo compleet en af zijn als Bioshock. Het zit hem in de details zeggen sommigen en daar ben ik het in dit geval totaal mee eens.

Wat een ramp
    In Bioshock speel jij als de enige overlevende van een vliegtuigongeluk. Het vliegtuig waarin jij zat, stortte ergens in de oceaan neer, precies naast een imposante lichttoren die als een pilaar uit de zee steekt. Jij, helemaal in paniek, ziet geen andere uitweg dus je zwemt naar de enorme lichttoren toe. Een slimme zet, want je leeft nog en je bent vrijwel ongedeerd op een aantal liters water in je longen na. Maar als je dan in een bol stapt (een lift) en je afdaalt naar de bodem van de zee, begin je er toch aan te twijfelen of je er wel goed aan hebt gedaan. Je bent namelijk in de stad Rapture aangekomen, een enorme onderwater stad met zijn eigen infrastructuur. Helaas is Rapture alles behalve een luxe kuuroord. Tijdens de bouw van Rapture vonden de bouwers een slak. Op zich niet heel bijzonder, maar wat deze slak met zich meedroeg, was dat wel. De slak had namelijk het goedje Adam. Met dit spul konden de mensen in Rapture hun DNA genetisch manipuleren. Ze werden sterker, sneller, slimmer, maar ook agressiever en gestoord. Nu is het dus aan jou om je hachje te redden en je een weg naar de oppervlakte te banen.

Dieper dan diep
    Het verhaal in BioShock loopt dus redelijk diep, vooral als je alle Audio Logs (geluidsfragmenten die je kunt vinden in de game) afluistert. Je komt hierdoor erg veel te weten over de inwoners van Rapture en Rapture zelf. Dit is naar mijn mening ook één van BioShock’s sterkste punten. Het verhaal gaat namelijk zo diep, dat je als gamer gewoon gaat zoeken naar aanwijzingen en hints over wat er is gebeurd. Ook zijn de personages in Bioshock erg sterk opgezet door middel van audiofragmenten en achtergrondinformatie. Neem nu Andrew Ryan, oprichter en bedenker van Rapture. In het begin weet je vrijwel niets van hem, maar naarmate je vordert in de game, zul je zien dat er best veel informatie over Ryan wordt vrijgegeven.

Gameplay to the max
    En dan wil ik het nu hebben over de gameplay. BioShock is, zoals hierboven al is vermeld, geen simpele of hersenloze shooter. Bioshock is echt zo’n game waarbij nadenken een vereiste is. En ook al is niet iedere gamer een groot fan van het principe nadenken, in BioShock is het gewoon leuk. Neem nu de manier waarop je je vijanden moet of beter gezegd, kunt verslaan. De vele Splicers in de game (gemuteerde Rapture inwoners) zijn vaak erg simpel te verslaan, maar naarmate je vordert, worden ze steeds sterker. Een tang of een wapen (Revolver’s, Shotgun’s, Machinegeweren etc.) is dan ook niet meer voldoende. Je zult daarom je genetische krachten in de strijd moeten gooien, de zogenaamde Plasmids. Met deze Plasmids kun jij je tegenstanders verslaan. Zo kun je Splicers het meest makkelijk verslaan als ze in het water staan. Je gebruikt gewoon een elektriciteit Plasmid, eentje waarmee jij bliksemschichten uit je handen kunt schieten en elektrocuteert ze. Vaak overleven ze dit niet en heb jij munitie uitgespaard. Een andere manier om Splicers te verslaan, is door ze te bevriezen met een ijs Plasmid en ze daarna aan diggelen te knallen met een schot van je Revolver.

Helaas zit hier wel een maar aan. Elke vijand die jij doodt, heeft bepaalde spulletjes bij zich die jij goed kunt gebruiken. Denk dan aan First Aid Kits, patronen, geld, Cake (huh, cake? Cake ja, want dat geeft je leven), Eve (spul dat je nodig hebt om je Plasmids te kunnen gebruiken) en nog veel meer troep. Ik zelf ga dan ook elk lijk na om te kijken of ze nog iets waardevols bij zich hebben, een erg leuke toevoeging dus, en het verhoogt zeker de replay waarde!

Big momma
    En dan zijn er nog de Big Daddy’s; enorme vijanden (of vrienden als je slim te werk gaat) die een beetje te vergelijken zijn met eindbazen. Ze zijn erg groot, sterk en vooral taai, want als je ze moet verslaan met je tang of Revolver, dan haal maar vast je laatste save tevoorschijn, want dat gaat gewoon niet. je moet het slim aanpakken door je tactiek aan te passen. Neem nu een Electric Bolt Plasmid. Met deze Plasmid kun je je vijand voor een geringe tijd verdoven waardoor jij hem even flink te grazen kunt nemen met je shotgun of grenade launcher. Is je vijand weer beweeglijk en klaar om jou te vermorzelen, dan doe je er goed aan door een stapje achteruit te doen en hem nog een keer te raken met je Electric Bolt Plasmid.

En dit was nog maar een manier waarop je een Big Daddy kunt verslaan. In totaal zijn er honderden mits je een beetje slim bent. Het is namelijk ook mogelijk om je wapens te upgraden en ze zo krachtiger en beter te maken. Neem nu de shotgun. Als je alle upgrades ervoor hebt, dan kan je shotgun verschillende soorten munitie afvuren. Zo kun je dan gewone hagel afvuren, patronen die ontploffen en patronen met een elektrische lading. Deze laatste kogel verlamt je vijand, en doet hem ook meteen schade toe. Twee voor de prijs van een dus. Ook leuk om te weten is dat jij je vijanden schade kunt toebrengen zonder daarvoor iets te hoeven doen. Er zijn namelijk verschillende genetische upgrades die jou in staat stellen je vijanden schade toe te brengen als ze jou aanraken. Krijg je dus een klap van een vervelende Splicer, dan zal hij een opflikker van jawelste krijgen. De mogelijkheden zijn daarom eindeloos!

Pareltje op de bodem van de zee
    En nu kan ik wel eindeloos door ratelen over de gameplay omdat er gewoon zo veel te vertellen is over BioShock, maar dan zal ik jullie alleen maar vervelen. Neem daarom de graphics. Zoals het je misschien tot oren is gekomen, draait BioShock op de Unreal 3 Engine van Epic Games. Dit is dus dezelfde engine als die van Gears of War, volgens vele een van de mooiste games ooit. BioShock kan wat mij betreft deze status van Gears of War overnemen. Want ook al ziet de game er niet zo realistisch uit zoals Rainbow Six: Vegas of Gears of War, toch zijn de graphics van de bovenste plank en een lust voor het oog. Heel Rapture is namelijk adembenemend mooi weergegeven. Vooral de details zorgen ervoor dat BioShock er ontzettend afgewerkt uitziet. Aan alles is gedacht, van los slingerende objecten tot en met enorme ornamenten die de hallen van Rapture sieren. Het detail gehalte is gewoon voortreffelijk mooi. Het zorgt echt voor sfeer, zo’n typisch jaren ’50, jaren ’60 sfeertje.

Helaas bevat BioShock geen multiplayer, maar aangezien de gameplay van de bovenste plank is en je er ruim 20 uur zoet mee bent, missen we die niet zo. BioShock is namelijk zo’n zeldzame game die je als gamer echt gespeeld moet hebben. Want ook al zit er geen multiplayer in, ook al heb je hem maar een keertje uitgespeeld, de belevenis is ongeëvenaard. Hulde aan 2K Games voor deze geweldige topper!

9.5

De plus- en minpunten

BioShock