BioShock Infinite - Clash in the Clouds Review
Schil eens de pellen van BioShock Infinite's appel. Laag per laag worden dan zaken zoals de krachtige expositie van het eerste uur, het interessante verhaal door de gehele game heen en het bizarre slot van het klokkenhuis verwijderd. In dat klokkenhuis zit de kern van BioShock Infinite's ervaring. Want ondanks alle tralala omtrent het verhaal is de game in zijn kern nog steeds een erg typische, bij momenten zelfs erg simpele en hersenloze, shooter. En de kern van die ervaring wordt nu gebracht in de eerste downloadbare uitbreiding voor de game, Clash in the Clouds.
En die naam mag best letterlijk genomen worden voor de inhoud van de uitbreiding. Clash in the Clouds teert namelijk erg op de het gevechtsaspect van BioShock Infinite waar de zogenaamde skylines een erg belangrijke rol spelen. Springend van skyline naar skyline moeten vijftien golven aan vijanden verslagen worden. Een inmiddels erg typische hordemodus dus die blijkbaar bij geen enkele shooter anno 2013 mag ontbreken.
Hordemodus
Traditiegetrouw neemt het aantal vijanden per golf gestaag toe en wordt hoofdpersonage Booker beloond voor het voltooien van bepaalde uitdagingen. Die beloningen zijn er in de vorm van extra dollars die daarnaast ook worden uitgedeeld wanneer de speler simpelweg vijanden een kopje kleiner maakt en wanneer double of triple kills gemaakt worden. Niet veel anders dan de gemiddelde hordemodus dus.
Uitzondering daarop is dat de hordemodus van BioShock Infinite enkel speelbaar is voor één speler. Bovendien kan het geld dat verdiend wordt door Clash in the Clouds te spelen niet besteed worden aan betere wapens. Verbeteringen doorvoeren aan wapens kost wél geld en dat is ook het geval voor de, nog steeds weinig pragmatische, vigors die de speler een bepaalde speciale kracht laten uitvoeren.
Het grootste gedeelte van het geld dat verdiend wordt in Clash in the Clouds zal echter besteed worden in een soort museum genaamd Columbia Historical Society. Hierin is het mogelijk om met het verdiende geld verschillende soorten artwork, geluidsfragmenten en andere prullaria aan te schaffen. Al snel wordt dit een obsessieve bezigheid waarbij velen hun innerlijke verzamelaar naar boven zullen zien komen.
Overeenkomsten
Ondanks dat Clash in the Clouds dus erg weinig narratieve overeenkomsten kent met BioShock Infinite deelt de downloadbare uitbreiding wel nagenoeg alles qua gameplay met de originele game. In een veel sneller tempo dan in het origineel zullen in Clash in the Clouds verbeteringen kunnen worden doorgevoerd aan de drie paramaters van het personage Booker: health, shield of salts.
Over personages gesproken: ook Elizabeth uit het origineel keert terug. Waar zij in BioShock Infinite een onmisbare rol speelde in het verhaal wordt in Clash in the Clouds ook duidelijk hoe essentieel Elizabeth is voor de gameplay. In het heetst van de strijd voorziet zij Booker van de nodige voorzieningen door het openen van bepaalde tears of het toewerpen van een health pack.
Dilemma
Uiteindelijk is Clash in the Clouds een erg leuke toevoeging aan BioShock Infinite. Het is echter moeilijk vast te stellen of dit wel de uitbreiding is die een game zoals BioShock Infinite verdient. Want ondanks dat Clash in the Clouds bij momenten erg intens is, en aantoont dat ook de shootergameplay van BioShock Infinite erg sterk is, voelt de uitbreiding niet echt aan als iets dat bij een BioShock game hoort.
Clash in the Clouds voelt aan als een goedmakertje voor BioShock Infinite fans die al maanden wachten op de eerste verhaalgedreven uitbreiding. Die komt er, maar diezelfde fans moeten daarop nog wel enkele maanden wachten. Dat uitkijken naar de 'echte' uitbreiding heeft uiteindelijk ook zijn neerslag op Clash in the Clouds. Iedere andere shooter zou tevreden mogen zijn met deze uitbreiding. Maar dit is BioShock, en dan wordt er meer verwacht dan een reeks vijanden in golven neerhalen.
