Armello Review - Goede board game RPG

We kennen het allemaal wel. Bordspellen waarbij menigeen vier uur lang naar een nepwereld keek waar de dobbelstenen het lot bepalen. Het vertalen van dit principe naar games lijkt praktisch gezien onmogelijk, maar Armello bewijst het tegendeel. Hoe de titel dat doet, lees je in onze Armello review. SOEDESCO heeft de game nu fysiek naar de winkels gebracht!

Armello kwam eerder al uit op de PC en ook had het spel digitaal zijn weg al gevonden naar de consoles. Maar wat er nog niet was, is een fysieke vorm! Het Nederlandse bedrijf SOEDESCO voorziet in deze behoefte en brengt voor een schappelijke prijs de Armello Special Edition. Wat is er special aan? Naast de game ontvangen spelers er ook de soundtrack bij. Het spel zelf is een mix van de bordspellen van vroeger met hedendaagse RPG-elementen. Ontwikkelaar League of Geeks brengt de strategische game nu ook naar de PlayStation 4 en Xbox One, en liefhebbers van gezelschapsspellen zullen met Armello dan ook erg content zijn. Enige voorwaarde is dat je er wat tijd in moet steken.

Armello Review

Lange leve de koning

De koning van Armello is ziek en ziet zijn einde naderen. Verschillende clans in diens wereld zijn het erover eens dat er een nieuwe koning, of koningin, moet komen. De hamvraag is natuurlijk wie dit wordt en daarover zijn de facties allesbehalve eensgezind. Het gevolg is een tactisch bordspel, waarbij jij de controle hebt over één held uit een bepaalde factie. Elke held heeft weer zijn eigen, unieke attributen die jou kunnen helpen tijdens je beurten.

Armello’s wereld is namelijk één groot bord, waarbij jouw gekozen held meestal drie bewegingen kan maken. Tijdens jouw beurt kun je de andere helden, er zijn altijd drie AI-helden, aanvallen, queesten doen en kerkers binnenvallen. Dit klinkt als een heleboel, maar al deze elementen worden bepaald door de worp van een dobbelsteen. Het geeft tegelijkertijd wel een inkijkje in hoe tjokvol Armello zit qua gameplay.

Want andere helden aanvallen, of jezelf er tegen beschermen, het aangaan van queesten waar twee mogelijkheden zijn plus meerdere uitkomsten als je een kerker binnenvalt; het is slechts het begin van wat Armello allemaal in de aanbieding heeft. Zo zit er nog een dag- en nachtsysteem in wat daadwerkelijk effect heeft op de manier hoe je speelt, een prestigelevel en natuurlijk allerlei kaarten. Het is en blijft een bordspel hè.

Armello Review

Kaartenverzamelaar

Die kaarten zijn het hart en de ziel van Armello en komen in drie verschillende vormen: items, magie en trickery. Elke beurt krijg je de keuze om een kaart te pakken uit één van de eerdergenoemde stapels. Deze kaarten activeer je met goud of magie en kun je voor jezelf gebruiken, tegen je vijanden of op het bord zelf. Maar de kaarten bezitten ook allemaal symbolen, die jou helpen met aanvallen of verdedigen tijdens de diverse gevechten met de helden.

Niet alleen tijdens die gevechten zijn de kaarten erg handig, maar ook na jouw beurt zijn ze bruikbaar. Als de AI diens zetten bepaald, is er de mogelijkheid voor jouw held om het bord te beïnvloeden. Een giftig moeras hier, of een extra uitdaging bij een dorpje daar, of zelfs een bounty op het hoofd van je tegenstander; er zijn tal van mogelijkheden.

Armello Review

Rottigheid

Armello schotelt ook een scala aan mogelijkheden voor wat betreffende de ziekte. Die eerdergenoemde ziekte van de koning heet namelijk Rot en bepaalt hoe bedorven jouw held is. Rot hoeft in principe niet het einde te zijn, want met veel Rot krijg je namelijk extra dobbelstenen voor tijdens de gevechten. Toch zal de ziekte al je levenspunten op een gegeven moment wegvreten en mag je opnieuw beginnen.

En vertrouw ons, dat zal je vaak doen. Want Armello eindigt niet bij jouw voortijdige dood, maar gaat net zoals een bordspel gewoon door. Als je bent verslagen in een gevecht, of niet aan bepaalde voorwaarden van de koning hebt voldaan, dan begin je weer bij je eigen startgebied. En vanaf daar mag je proberen om de nieuwe heerser van het koninkrijk te worden.

Zoals wij al aangaven word je dat niet zomaar. Hiervoor zal je vele gevechten moeten doen met de AI, maar de AI strijdt ook tegen elkaar. De eerste potjes Armello nemen dan ook flink wat tijd in beslag, aangezien je alle gevechten tussen de diverse helden moet bekijken. League of Geeks heeft wel een skipknop hiervoor ingebouwd, maar die krijg je pas na een aantal gespeelde potjes. En ondanks die handigheid van een skipknop, voelt de game op de laatste momenten overbodig vol aan.

Door de Rot verschijnen er namelijk ook skeletachtige vogels genaamd Banes. Het kan per beurt wel zo zijn dat er twee à drie van deze gedrochten komen opdagen, waardoor je op een gegeven moment het spoort bijster bent. Er staat zoveel op je scherm dat je soms door vijf vijanden heen moet om bij jouw queeste te komen en dat is iets teveel van het goede.

Armello Review

Win, win, win!

Wat Armello dan wel weer goed doet, zijn de diverse manieren om het spel naar jouw hand te zetten. Waar bordspellen soms maar één manier hebben om het spel te winnen, daar heeft Armello er minstens drie. Zo kun je met het voltooien van queesten en het verslaan van de andere helden prestige opbouwen, waardoor je de trouwe adviseur van de koning wordt. De held met het meeste prestige krijgt hierdoor unieke kansen om het bord te beïnvloeden en kan de nieuwe heerser worden.

Je hebt ook de keuze om het gevecht met de koning aan te gaan en als overwinnaar het kasteel uit te stappen. Als je niet sterk genoeg voor deze strijd bent, dan kan je er zelfs nog voor kiezen om zoveel mogelijk Rot bij elkaar te sprokkelen, zodat je meer Rot bezit dan de koning. Het koninkrijk van Armello zal dan wel worden ondergedompeld in duisternis met jou als heerser.

Armello Review

Banner Saga

Duisternis of niet, de wereld van Armello is een kleurrijke verzameling. Het grafische stijltje doet denken aan de getekende kunsten van Banner Saga, evenals de verschillende dieren die de helden moeten voorstellen. Het maakt niet uit op welk uur de klok in Armello staat, de wereld ziet er magnifiek uit en er is veel aandacht besteed aan de kleinste elementen. Het ritselen van de blaadjes als je door een bos loopt, of het spetterende water in een van de vele moerassen.

Grafisch zit Armello dus dik in orde, maar dat valt helaas niet te zeggen over sommige gevechten. Zoals gezegd zijn deze volledig gefocust op het gooien van dobbelstenen, maar zelfs als jij een vijand doodmaakt is er nog de mogelijkheid dat jij ook het loodje legt. Want jouw held en de antiheld mogen allebei gooien. Het kan dus zijn dat jij een held of Bane doodmaakt, maar dat jij het graf in wordt meegesleurd. En dat voelt ontzettend irritant aan, waardoor je niet zo snel bepaalde risico’s gaat nemen.

Risico’s die je eigenlijk ook online wilt nemen, want daarvoor zou de multiplayer in Armello zijn. Helaas werkt dat niet zo, aangezien er té weinig mensen online wachten om een potje te kunnen starten. De game start pas als er vier spelers zijn en voegt er geen AI aan toe. Wen er maar aan dat er vaak staat dat je met drie man een tijdje in de rij staat voor een potje. Gelukkig kun je wel offline verder spelen, terwijl je ontzettend lang wacht op dat bordspelletje online.

Armello Review

Armello Review - Bordplezier zorgt voor veel vertier

Lang wachten zal je echter alleen doen voor een potje online, maar voor de rest steekt Armello ontzettend goed in elkaar. Een diepgaand bordspel waar je echt bijzonder veel tijd in kunt steken, met een toffe grafische stijl en meerdere manieren om te game te winnen. Toegegeven, er zal op een gegeven moment zwart voor je ogen zien van de vijanden en het doodgaansysteem is een beetje irritant, maar voor de rest is Armello een fantastisch en enerverend bordspel. Schaakmat voor Armello.

8

De plus- en minpunten

• Grafisch tof stijltje