Pro Evolution Soccer 2008 Review

In 1997 kwam FIFA al eens met de schwalbe, maar deze was niet goed uitgewerkt. Het lukte altijd, hoe dan ook de tegenspeler kreeg een rode kaart. In PES 2008 is daar héél wat verandering in gebracht, je moet nu echt moeite doen om een schwalbe te doen. Hier kom ik later nog eens op terug.

Lekker soepel
Het eerste wat opviel tijdens het spelen van PES08 was dat de snelheid sterk is verbeterd. Het vorige deel liep niet zo soepel, en werd naar verloop van tijd zelfs irritant. Ook de animaties waren in het vorige deel niet zo best, mannetje liepen houterig en soms leek het wel of ze stonden te slapen. Konami heeft hier flink wat tijd en aandacht aan besteed en het loopt allemaal als een zonnetje. Tijdens een wedstrijd is duidelijk te zien dat de game realistischer is dan ooit tevoren. En hiermee bedoel ik niet de grafische kant, maar als jij aan bal bent zie je bijvoorbeeld dat de tegenpartij echt gestrest is. Ze doen er alles aan om de bal te bemachtigen en hierdoor struikelen ze over team genoten, botsen ze tegen een doelpaal en nog veel meer van deze hilarische taferelen.

Het PES gevoel
Het PES gevoel is moeilijk uit te leggen aan mensen die Pro Evolution Soccer niet spelen. Mensen die deze footie wel spelen, zullen snappen wat ik bedoel met het PES gevoel. En ik heb groot nieuws ook in het zevende deel is deze feeling weer aanwezig. PES 2008 zorgt er weer voor dat je mond meerdere keren per wedstrijd open valt. Het geeft namelijk een heerlijk gevoel als je een bal countert, en hem daarna vloeiend in de kruising schiet. Ook hebben we de ultieme vrijheid over het veld, je kan namelijk zelf bepalen wie, waar en wanneer iemand ergens staat. Dit is toch wel de essentie van de game! Toch zitten er weer een aantal dingen in het spel waardoor ik denk "moet dat nou?". Zo zijn de keepers slecht te noemen, en laten ze vrijwel iedere poeier door. Onze eigen trots Edwin van de Sar is dan wel beter te noemen dan bijvoorbeeld de nationale keeper van Afrika, maar ook hij stelt teleur.
En zo zijn er nog meerdere kleine schoonheidsfoutjes die de game net niet optimaal maken. Op het gebied van nieuwe optie's is er vrijwel niet veranderd. Wel is de Edit mode terug, met deze optie heb je de mogelijkheid de spelers juiste namen te geven, spelers creëren en teams aan te passen. Hierdoor is jouw team altijd up-to-date . De Xbox 360 bezitters kunnen met de Xbox Live Vision Camera, hun eigen gezicht in de game gebruiken. Want kom op, wie zou er niet nou één van de ster spelers van Barcalona willen zijn?

Da's ist eine Schwalbe
Toch brengt PES 2008 hier en daar wel een vernieuwing, zoals bijvoorbeeld de Schwalbe. Deze beweging werd als eens in FIFA 97 geïntroduceerd maar was geen succes. In dit spel is dat het wel, de kans dat een schwalbe slaagt is nihil. Maar als het je dan lukt, is het heerlijk om de verbaasde blik van je tegenspeler te zien, wanneer de scheids een gele of heel soms rode kaart trekt. De scheids is erg scherp dus moet je oppassen wanneer en hoe je een schwalbe maakt. Als hij ziet dat je de boel belazert, krijg je al snel een gele kaart. Om nog wat dieper op de scheidsrechter in te gaan, hij is wel erg hinderlijk! Hij fluit echt om het minst geringste en is vaak niet te onderscheiden van je team genoten. Dit komt uiteraard door het tenue dat hij draagt. Het shirtje trekken is ook nieuw, en ik moet zeggen dit is verdomd goed uitgewerkt. Zo zie je dat het shirtje echt wordt vastgegrepen en daarna ook volledig uitrekt. Dit is een klein maar erg leuk detail.

Kijk niet zo boos
De gezichten zijn werkelijk prachtig geanimeerd te noemen. Als jouw partij een slechte wedstrijd speelt, is het ook echt aan de gezichten van de spelers te zien. Als er bijvoorbeeld een overtreding wordt gemaakt, zal je zien dat de schuldige er alles aan doet om het goed te praten bij de scheidsrechter en zal je bijna medelijden krijgen met de gewonde, die licht daar namelijk met een zielig hoofd op de grond, die meestal na drie seconden weer opstaat. Als er na 45 minuten rust is en de speler lopen naar de catacombe, zie je ze praten zonder dat je het verstaat maar door de vele gezichtsuitdrukkingen kan je wel raden wat ze zeggen.

Da's niet zo mooi
Voor de next-gen console's is PES 2008 absoluut niet mooi te noemen, de game is simpelweg lelijk. Zo lijkt het gras niet op gras maar op een lap vloerbedekking met groene puntjes. Het publiek is weer net papier, en de stadions zijn om van te huilen. Maar door de geanimeerde gezichten vergeet je dit al snel, omdat het hierdoor net lijkt of je met echte spelers speelt. Pro Evolution Soccer heeft nooit mooie graphics gehad, deze game moet het echt van zijn gameplay hebben!

Mede door de verbeterde AI, de realistische manier van voetballen en niet te vergeten, de perfect geanimeerde gezichten is Konami er weer in geslaagd een goede game neer te zetten. Deze footie zal ons nog lang aan het voetballen houden, en zal nooit een concurent zijn van FIFA. Daarom sluit ik af met de volgende zin: Pro evo is Pro Evo en FIFA is en blijft FIFA.