The Elder Scrolls IV: Oblivion Review

Om de Playstation 3 eigenaren eindelijk ook het échte next-generation gevoel te geven, is één van de grootste en best ontvangen games uit 2006 van de Xbox 360 naar de PS3 overgezet; The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ondanks dat de game op grafisch gebied werd overschaduwd door de PC-versie, gaf het een goede indruk waartoe de Xbox 360 instaat is. We zijn nu ruim een jaar verder en krijgen de Playstation 3 variant voor onze neus. Geeft de extra ontwikkelingstijd en Cell-Processor een betere ervaring? Of is het een versleten avontuur dat je beter niet in huis kunt halen?

The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 19265 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 19262 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 19263

Verhaal; Veel extra’s doch weinig toevoeging.
The Elder Scrolls is altijd een serie geweest waar vrijheid centraal stond. De vrijheid om te gaan en staan waar je maar wilt, te doen wat je wilt, en wanneer je dat wilt. Ondanks deze immense vrijheid is er een overkoepelende verhaallijn. Het is niet verplicht deze verhaallijn te volgen, maar het is wel interessant.

Het spel begint in een cel in de gevangenis. Plotseling komt de keizer aangelopen met twee van zijn bewakers. In jouw cel is namelijk de toegang tot een geheim gangenstelsel die de stad uitloopt. Het leven van de keizer is in gevaar. Als de deur naar deze ontsnappingsroute eenmaal open is, bedenk je je natuurlijk geen seconde; je gaat er achteraan, de vrijheid tegemoet. Helaas loopt niet alles goed af. De keizer wordt omgebracht, en jij krijgt de opdracht zijn laatste zoon te vinden. Evenals de taak de poorten van Oblivion dicht te houden en het kwaad dat erachter schuilt te stoppen.

Als bonus biedt de Playstation 3 wat gratis extra content, die je voor de Xbox 360 apart kon aanschaffen via de Xbox Live Marketplace. Zo kun je bijvoorbeeld het meest recente pad van de “Knights of the Nine” volgen wanneer je maar wilt. Andere vele kleine add-ons, van bescherming voor je paard tot nieuwe magische spreuken, voegen maar weinig toe aan het toch al zo grote spel.

The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21048 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21044 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21043

Design; Sneller en mooier!
Als er één game is de de Xbox 360 cooler (tegenwoordig ook meerdere) op volle snelheid laat draaien dan is het The Elder Scrolls IV: Oblivion wel. De game drukt Microsoft’s nieuwste systeem tot zijn limiet. Vele gamers vroegen zich dan ook af hoe het de grootste rivaal van de Xbox 360, de Playstation 3, zou vergaan. Of je het nou wel of niet eerlijk vindt om de Xbox 360 en Playstation 3 met elkaar te vergelijken; Oblivion oogt een stuk mooier op de Playstation 3. De textures hebben meer definitie, de donkere gebieden zijn beter zichtbaar en de laadtijden zijn korter of komen minder vaak voor. Kunnen we nu zeggen dat er geen glitches meer zijn? Natuurlijk niet!

Gameplay; Toegankelijk maar vreemd…
Oblivion is hoofdzakelijk een RPG gebaseerd op actie, dat betekent echter niet dat je geen tactiek hoeft te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld een vijand besluipen, met een magische kracht onschadelijk maken, een pijl tussen zijn ogen schieten of gewoon neerslaan met een scherp zwaard. De controls zijn net als op de Xbox 360 zeer toegankelijk en vormen geen opstakel voor Playstation 3 eigenaren. Heb je echter ook een Xbox 360 thuis staan en speel je nog regelmatig Oblivion dan is de omschakeling wellicht iets lastiger. Om de één of andere reden is de werking van de schouder knoppen precies het tegenovergestelde als bij de Xbox 360 versie. Op de 360 is de rechter-trigger aanvallen en de linker-trigger verdedigen, de rechter en linker bumper geven respectievelijk een magische spreuk of genezen het karakter. Op de Sixaxis-controller zal iedereen die de R2-knop indrukt om met zijn zwaard te slaan, voor een verrassing komen te staan en zichzelf onverwacht genezen. Het kan even duren voordat je gewend bent aan deze nutteloze verwisseling.

The Elder Scrolls IV: Oblivion is, ondanks de mogelijkheid tot een zogenoemde “Third Person View”, duidelijk gebouwd om vanuit het “First Person” perspectief te spelen. Mensen die het niet erg hebben op dergelijke “First Person” games, vanwege de analoge sticks, zullen ook in Oblivion weer tegen dit probleem aanlopen.

The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21226 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21225 The Elder Scrolls IV: Oblivion Screenshot 21224

Oordeel
Het maakt niet uit op welk platform The Elder Scrolls IV: Oblivion verschijnt, het blijft hoe dan ook een goede game. Er is zoveel te zien en te doen dat elke speler wel iets vindt om zich mee te amuseren. Echter raad ik Xbox 360 eigenaren niet aan de game nogmaals te spelen op de Playstation 3, alleen omdat deze een betere visuele kant heeft. Mensen die de game daarentegen nog niet gespeeld hebben en in bezit zijn van een Playstation 3, moeten het spel onmiddellijk in huis halen!

NB: Voor meer gedetailleerde informatie over The Elder Scrolls IV: Oblivion kun je de Xbox 360 recensie doorlezen of een kijkje nemen op onze dochter website: Elderscrolls.nl.