F1 2013 Review

Net als veel sportgames, lijkt de serie van Codemasters een veelvoorkomend probleem te hebben: innovatie. F1 2013 lijkt namelijk sprekend op F1 2012. Dat valt al meteen op als je de game opstart. De menu’s zien er vrijwel hetzelfde uit als in het voorgaande deel: hetzelfde kleurenpalet, dezelfde layout en dezelfde manier hoe een F1-wagen op de achtergrond staat te pronken. Dit is een trend die zich doorzet in de hele game. Dat is vanzelfsprekend in een jaarlijkse serie, maar de vraag blijft dan: brengt F1 2013 nog iets nieuws? Op welke punten is de game wél anders dan zijn voorgangers?

Young Driver Test
In ieder geval niet in het begin, met de Young Driver Test. Dit is een test waarin de jonge honden even mogen snuffelen aan Formule 1-wagens. Jij dus ook. Je kunt kiezen uit een van de top teams om als testrijder een serie tests af te leggen. Je begint gemakkelijk. Je leert hoe je gas moet geven en hoe je moet remmen, maar gaandeweg worden de tests steeds moeilijker. Hoe gebruik je DRS (het neerklappen van je achtervleugel zodat je sneller gaat)? Hoe gebruik je KERS (de zes seconden boost die je elke ronde kunt gebruiken)? Wat is de snelste manier om een bocht te nemen en hoe kun je het beste in de regen rijden? Stap voor stap legt de game je de kneepjes van het racen uit.

Dat is erg handig voor mensen die helemaal niets van Formule 1 weten, waardoor ze met een goede leercurve de ins-and-outs van het racen leren. Je hoeft dus niet bang te zijn als je weinig of niets van de sport weet. Voor de oude rotten kan deze test echter erg saai zijn. De besturing is voor F1 2013 namelijk hetzelfde als voor F1 2012, dus als je ervaring hebt met de game, dan word je toch verplicht om de tests te spelen en dingen op te frissen die je al weet.

Heb je eenmaal de test afgelegd, dan kun je beginnen met je loopbaan als coureur. Afhankelijk van hoe je hebt gepresteerd op de Young Driver Test, krijg je een contract aangeboden van verschillende teams. Dit bepaald de plek waar jij je loopbaan als coureur zult starten. Deze carrièremodus is simpel. Zorg dat je het beter doet dan je teammaat op het gebied van punten en podia scoren, zet vaker een snellere rondetijd neer, kwalificeer beter en eindig voor je teammaat. Scoor je goed op deze punten, dan zul je contracten krijgen van betere teams. Ook hier vindt Codemasters niet het wiel opnieuw uit. De maker blijft hetzelfde systeem gebruiken als bij de vorige games.

Mid-race saving
In de races zelf heeft Codemasters wel enkele veranderingen toegebracht. Zo is nu duidelijk op je minimap zichtbaar wanneer er een zogenaamde DRS-zone begint. Door een grote groene stip zul je waarschijnlijk niet meer aan het einde van een zone beseffen dat je vergeten bent DRS te gebruiken. Het is een kleine toevoeging, maar een die erg handig is. Zeker als je op veel verschillende circuits rijdt, en je de zones moeilijk kunt onthouden.

Een andere nieuwe feature is het opslaan van een race in het midden van de sessie. Hierdoor hoef je lange races niet meer in een ruk uit te rijden. Je kunt de game gewoon opslaan en op een later moment verder gaan. Ook dit is een handige feature. De races in de carrièremodus zijn weer lekker lang, net als vorig jaar. De minimale raceafstand die je af moet leggen is 25 procent, wat ervoor zorgt dat je met elke race zo een half uur bezig kunt zijn. Door het kunnen opslaan van de race in het midden van een rit, worden de lange wedstrijden een stuk draaglijker.

Rijdt nog steeds keigoed
Een van de punten waarop F1 2013 het beste scoort, is het rijgedrag van de wagens, niet geheel onbelangrijk in een racegame. Ook hier lijkt Codemasters het motto te hebben van ‘don’t fix what isn’t broken’. De auto’s rijden goed en reageren realistisch op andere factoren. Begin je net met een race en zit je brandstoftank vol? Houd er dan rekening mee dat je eerder moet remmen door het extra gewicht. Rijd je op versleten banden? Dan kun je die ene bocht niet meer in de vijfde versnelling nemen. Het feit dat hoe je auto zich gedraagt steeds verandert, zorgt ervoor dat de game uitdagend blijft. Race je met een versleten setje harde banden en komt Massa achter je aanstormen met een nieuw setje, dan moet je alle zeilen bijzetten om voor hem te blijven. Als dit eenmaal lukt, dan zijn er weinig games die zoveel voldoening geven en waarbij het zo’n lekker gevoel geeft wanneer iets lukt.

Daarnaast rijdt de game niet alleen heel goed, maar ziet deze er ook nog eens subliem uit. De auto’s glimmen en weerspiegelen de omgeving mooi. Vooral als het nat is, komen de graphics naar voren. Water valt op je vizier en vormt riviertjes die naar beneden stromen en regendruppels blijven op je auto liggen. Het ziet er allemaal erg goed uit. Hier moet echter wel een kanttekening bij worden gemaakt, want hoe mooi de game ook eruit ziet, dat gaat soms wel ten koste van de prestaties. De game heeft namelijk best wel last van framerate problemen. Dit gebeurt vooral in cutscènes, maar ook als je met je auto door gras of grind rijdt of bij een speciaal deel van een baan bent bent. Probeer bocht één van het Sakhir circuit in Bahrein maar eens uit. De problemen zijn niet zo erg om de game onspeelbaar te maken, maar het is wel jammer.

Schumacher, Berger en Mansell
De meest besproken nieuwe feature van F1 2013 is de Classic Mode. Hierin kun je aan de slag met racers, wagens en tracks uit de jaren '80 en '90. Een leuk detail in deze modus is dat de Classic Mode er compleet anders uitziet dan de rest van de game. Race je in deze modus, dan krijgt de game een geel filter over zich heen, waardoor het lijkt alsof je naar oud beeldmateriaal zit te kijken. Daarnaast voelt deze modus anders aan. De wagens hebben minder grip, zijn onrustiger aan de achterkant waardoor je sneller spint en klinken een stuk bruter dan de hoge schelle motoren van de huidige Formule 1-wagens. Hierdoor geeft de Classic Modus je een andere ervaring, één die niet met de rest van de game te vergelijken valt.

Toch moet ook hierbij een kanttekening worden gemaakt. Met slechts tien rijders, vijf auto's en twee tracks per tijdperk, raak je snel op deze modus uitgekeken. Daarnaast kun je met deze modus geen carrière starten, zoals je wel kunt met de huidige wagens en rijders. De Classic Mode is leuk om erbij te hebben en af en toe een korte race te doen, maar er zit te weinig content in om het een volwaardig nieuwe modus te kunnen noemen.

Veel van hetzelfde, maar nog altijd goed
F1 2013 lijdt aan een probleem dat meerdere sportgames hebben. Het brengt namelijk vrijwel geen vernieuwing ten opzichte van zijn voorganger. Natuurlijk zit er een nieuwe gamemodus in, en zijn kleine dingen aangepast, maar dat is niet genoeg om te verbloemen dat de game heel erg sterk lijkt op zijn voorganger. Maar in het geval van F1 2013 maakt dat weinig uit. Hierdoor is het nog altijd een prima racegame, en eentje die je de meeste voldoening geeft wanneer je na flink wat inspanning als eerste over de finishline raast.