Grand Theft Auto Online Review

Jullie weten waarschijnlijk net zo goed als wij dat de lancering van Grand Theft Auto Online absoluut niet vlekkeloos verlopen is. Hoewel dit voor veel spelers behoorlijk frustrerend was – we delen je pijn – nemen we dit niet al te zwaar mee in de eindbeoordeling van GTA Online. Dat een game die door zo'n grote groep mensen gespeeld wordt een stroeve lancering heeft, valt te verwachten. Bovendien zijn we over een paar weken vast al weer vergeten hoe vaak we de servers uit geschopt zijn, want er valt enorm veel lol te beleven in Los Santos en zijn outskirts.

Creatief

Hoeveel lol je precies aan de game beleeft, is voor een groot deel afhankelijk van je medespelers. Net zoals in de multiplayer van andere Rockstar games (Red Dead Redemption en GTA IV) word je namelijk met een stel mensen in een gigantische spelwereld gedropt, waar je vervolgens kunt doen en laten wat je wilt. Hoewel samenwerken wordt aangemoedigd, resulteert een ontmoeting met een andere persoon in negen van de tien gevallen in een knokpartij, waar je zelden zonder kleerscheuren vanaf komt. Zorg dus dat je een stel vrienden hebt om samen een Crew mee te vormen, zodat je het op kunt nemen tegen andere Crews.

De gigantische open wereld van San Andreas ligt immers aan je voeten, en zeker met een stel vrienden is het fantastisch om daar je eigen plezier in vorm te geven. Jat een helikopter en vlieg zover mogelijk naar boven en duik met parachutes naar beneden, of begin op ieder gewenst moment een straatrace door de straten van een druk winkelcentrum. Voor gamers met ietsje minder fantasie heeft Rockstar ook wat in petto. Je kunt in GTA Online namelijk ook gewoon allerlei missies spelen die Rockstar speciaal in elkaar gezet heeft voor het feest dat Grand Theft Auto Online heet.

Lamar

In die missies kom je tal van bekende gezichten tegen uit de singleplayer, en dat begint al vroeg. Zodra je jouw personage hebt aangemaakt, haalt je homie Lamar Davis je op van het vliegveld en geeft hij je als welkomstcadeautje je eerste pistool. Op je landkaart verschijnen daarna gelijk tal van icoontjes waarmee je verschillende missies kunt starten, al word je ook vaak genoeg opgebeld door Lamar of Simeon (de autodealer), zodat je meteen een missielobby kunt openen. Alle missies zijn met meerdere personen te spelen, al verschilt het maximale aantal per missie. De ene keer kun je drie extra spelers meenemen, terwijl je het op een ander moment met slechts één iemand moet doen. Gedurende deze missies jat je auto's, overval je winkels en schiet je bendeleden overhoop: precies wat je verwacht – en wilt – van een GTA-missie dus.

Duurt lang

Het probleem bij deze missies – en eigenlijk alle multiplayermodi – is dat het wel erg lang duurt voordat je daadwerkelijk aan het spelen bent. Eerst moet er een lobby worden gevormd waarin je wacht op andere spelers, daarna moet de game geladen worden en ook na iedere game moet je door net iets te veel schermen heen klikken om weer aan de slag te gaan met je volgende opdracht. Zeker bij een Team Deathmatch-game waarbij iedere speler slechts één leven is valt dit op. Dan ben je langer bezig met wachten dan daadwerkelijk spelen, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Als je dit met vrienden speelt is dit echter geen probleem, omdat je dan gewoon kunt zeggen dat iedereen op de continue-knop moet rammen. Zit je echter met een stel vreemden in de lobby, dan zit er altijd wel iemand tussen die liever de volle wachttijd in de lobby blijft hangen, zodat de rest van de spelers dat ook moeten doen.

  

Handig menu

Eén van de beste toevoegingen aan de game is het Quick Menu dat je op kunt roepen door op de 'back'-knop te drukken (op de Xbox 360). Dit opent een handig menuutje bovenin je scherm waarin je razendsnel een waypoint op je map kunt zetten, je gemoedstoestand kunt veranderen of een race kunt beginnen. Dit zou al een ontzettend handige toevoeging zijn aan de singleplayer, maar is gewoonweg onmisbaar is de multiplayer. Dit omdat de game niet pauzeert als je op de startknop drukt. Terwijl jij in het pauzemenu zit te neuzen, hebben andere spelers dus vrij spel om jou om te leggen.

Automatisch mikken

Voordat we met GTA Online begonnen, hadden we onze twijfels bij de modi waarin het schieten met geweren een grote rol speelt. Zoals je misschien al weet, maakt GTA V gebruik van auto-aim, waardoor je tijdens het mikken automatisch op een personage richt dat dicht in je buurt is. Hierdoor is het principe van goed mikken dus compleet afwezig in de multiplayer, en is de winnaar van een vuurgevecht vaak degene die de vijand als eerste ziet. Omdat iedereen ditzelfde voordeel heeft, verlegt het fenomeen echter de focus van de gameplay in plaats van dat alle spanning verdwijnt. Het is nu namelijk een kwestie van verstoppen en goed gebruikmaken van cover, om op die manier je vijand te benaderen zonder dat hij de kans krijgt om zijn richtkruisje op jouw hoofd te zetten. De spanning is dus nog steeds aanwezig, al wordt het niveau van een third-person shooter als Gears of War niet gehaald.

Indrukwekkend

Als je de serverproblemen over het hoofd ziet, heeft Rockstar een enorm indrukwekkende prestatie geleverd met GTA Online. Het gigantische gebied dat je met je vrienden kunt verkennen ziet er prachtig uit, en in tegenstelling tot een game als Red Dead Redemption is er van alles te doen als je geen zin hebt in standaard gamemodi. Wij waren bijvoorbeeld al een uur kwijt door simpelweg met een auto naar de hoogste berg te rijden en eraf te springen met een parachute. Bovendien heeft Rockstar beloofd dat ze allerlei nieuwe content in de toekomst toe zullen voegen aan de game. Het levelsysteem waarbij je steeds nieuwe wapens en onderdelen voor je auto's vrijspeelt, voegt ook nog wat verslavends aan de mix toe. Als je lang niet met je personage speelt, gaan zijn statistieken achteruit, dus als je een topkarakter wilt hebben, is het slim om vaak terug te keren naar de game. Gelukkig maar dat het zo leuk is om dat te doen!