FIFA 13 Review

Een port brengt consequenties met zich mee. Zo liet Matt Prior, producent van FIFA 13, eerder al weten dat de ontwikkeling van de Wii U-versie kampte met tijdsdruk. Daardoor moesten er concessies gedaan worden en zijn bepaalde features niet aanwezig, die wel in de console- en PC-versies zitten. Het First Touch-Systeem is op de schop gegaan en ook zijn er een paar aanpassingen gemaakt aan de Player Impact engine. Verder behoort het dribbelen uit FIFA Street niet tot de opties en is de online modus FIFA Ultimate Team achterwege gelaten.

Nieuwe mogelijkheden dankzij GamePad
Dat is jammer, erg jammer zelfs. Toch heeft FIFA 13 niet enkel ingeleverd. Een nieuwe console betekent nieuwe mogelijkheden en dus heeft de footie een paar opties die niet aanwezig zijn in de eerdere FIFA 13-versies. Een beetje nieuwsvolger heeft nu al in de gaten dat deze opties – natuurlijk – te maken hebben met de Nintendo GamePad.

Als je met twee personen co-op gaat spelen, zal een persoon de GamePad in handen nemen, terwijl de ander speelt met een andere controller. Praktisch elke ondersteuning van de Wii is mogelijk. Dus heb je nog een Wiimote, Nunchuk of Classic Controller in huis: aansluiten die hap, want daarmee kan een tweede speler meedoen en het scheelt behoorlijk wat geld. Een losse GamePad aanschaffen is niet voordelig. Als je dan eenmaal samen in een team speelt, speelt één persoon als vanouds terwijl de ander via de GamePad de mogelijkheden heeft om het team te managen.

Let op: dat kan, het hoeft dus niet. Degene die met de GamePad speelt ziet op het scherm van de GamePad hetzelfde als wat er zich afspeelt op tv, met andere woorden: dat wat de andere speler ook ziet. Aan de rechterzijde op het touchscreen staan een paar opties die aangeraakt kunnen worden. Dit zijn centrum manager, wisselspelers, opstellingen, tactieken en mandekking. Als je met de GamePad speelt kun je op elk gewenst moment op een van de opties drukken en aanpassingen maken. De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid en erg tof.

Uitvogelen wanneer de GamePad actief te gebruiken
Met één druk op de knop zie je hoe een speler het doet. Wil je wisselen, dan is het een kwestie van een paar seconden klikwerk en zodra de bal wordt uitgetrapt, wordt er meteen gewisseld. Ja, het mooie van het systeem is dat aanpassingen vliegensvlug worden doorgevoerd. Wissel je van opstelling, van zeer defensief naar een wat meer aanvallende tactiek, wordt ook dat binnen luttele seconden aangepast. Het is geweldig om te zien.

Toch is het uitkijken geblazen en daarmee uitvogelen hoe actief je de GamePad precies gebruikt. Want de wedstrijd zelf gaat rustig verder. Dat betekent dat als jij aan de bal bent en een aanpassing maakt, je zo de bal kwijt kunt zijn. Zodra je met twee personen in een team speelt, kan je maatje snel de schade wel oplossen, maar als je alleen speelt – wat toch vaker zal voorkomen – wordt het al iets lastiger. Daarmee is de vraag dan ook of de GamePad wel echt heel erg functioneel is in FIFA 13. Het is zeker leuk en geweldig om te zien hoe snel alles doorgevoerd wordt. Maar als je echt serieus een wedstrijdje wilt doen, blijft opletten en even op pauze drukken om dan pas aanpassingen te maken eerder voor de hand liggen. Maar misschien is dit allemaal een kwestie van gewenning.

Behalve het team managen, wat allemaal gaat door dingen op het touchscreen aan te klikken, heeft de GamePad ook een gyro-sensor. Zodra een wedstrijd gestart wordt, kun je een paar seconden snel bewegen om een overzicht van het veld en de spelers te krijgen. Dit is meer voor de aardigheid dan dat het echt wat toevoegt. Leuker is de optie zodra degene die met de Gamepad speelt een vrije bal of strafschop mag nemen. Dan kun je door de GamePad te bewegen de richting van de bal aangeven om daarna pas te schieten. Niet baanbrekend, maar zeker geinig om eens mee te maken.

Niet alle opties zijn even tof
Dat geldt wat minder voor de andere nieuwe opties. Zo is het mogelijk om de GamePad even kort naar voren te leunen of op de R-knop te drukken, waardoor een schietzone geactiveerd wordt. Zeker als je vaker FIFA gespeeld hebt is het raar om opeens een voetbalnet over het hele touchscreen te zien, waarna jij mag bepalen waar je de bal wilt plaatsen. Dat kun je doen als je redelijk dicht bij de goal bent, maar het is eerder een gimmick dan dat het echt werkt. Hetzelfde geldt voor het touchscreen tijdens het spelen. Je kunt op het voetbalveld drukken als je een bal naar een bepaalde plek wilt spelen. Geinig bedacht, maar de praktijk wijst uit dat precies met de knoppen beter werkt. Heb je zin om iemand even te tackelen, dan druk je op het touchscreen op die spelen en voila: je dichtstbijzijnde verdediger zal hem tackelen. Ook hier geldt weer dat het leuker klinkt dan dat het daadwerkelijk is. Sowieso geldt voor het hele touchscreen gebeuren dat het wat onhandig is als je kleinere handen hebt, dan zul je niet automatisch goed bij het hele veld kunnen.

Framedrops en bugs
Zoals al duidelijk werd in de inleiding is FIFA 13 een port. Hoewel de game grotendeels hetzelfde is als de consoleversies en veel te bieden heeft, zoals veel modi, HD-graphics en meer dan vijfhonderd officiële clublicenties, moet geconstateerd worden dat FIFA 13 met meer foutjes kampt dan de eerder verschenen FIFA 13-games. Het wil nog wel eens voorkomen dat de footie kampt met framedrops, wat erg lelijk en zonde is. Kwalijker is het om te zien hoe regelmatig de bal op mysterieuze wijze zomaar uit het oog verdwijnt. Meerdere keren wilde het gebeuren dat de bal over de lijn ging en opeens zomaar onder de grasmat verdween, en soms zelfs een paar seconden later weer ergens in de lucht hing. Het lijkt wel Barbapapa op de Wii U; 'huub huub Barbatruc', weg bal. Het zou in ieder geval niet mogen gebeuren.

Veel verschillende besturingen mogelijk
Last but not least is het noodzakelijk even extra aandacht te besteden aan de besturing. De nieuwe mogelijkheden van de Gamepad zijn net al uitvoerig besproken. Daarover moet nog een ding gezegd worden: het is vervelend om de rechter thumb stick te gebruiken om een speler nog even extra naar voren te duwen. Dus, stel jij hebt de bal en wil even vaart zetten, dan druk je normaal gesproken die rechter thumb stick in. Het probleem is alleen dat op een PlayStation 3 of Xbox 360 controller die knop zich rechts onderin bevindt. Daardoor kun je makkelijk switchen tussen knoppen en de thumb stick. De thumb sticks op de GamePad bevinden zich boven de rest van de knoppen, dus bovenin. Het probleem dan is, dat mensen met kleine handen hun handen moeten verschuiven om die thumb stick te bereiken. Dat vergt een klein beetje tijd, tijd waardoor jij misschien de bal al kwijt bent. Het is natuurlijk veel praktischer als je je hand niet hoeft te verschuiven maar enkel je duim mag bewegen. Dat zorgt ervoor dat FiFA 13 eigenlijk nog altijd beter speelt met een normale traditionele controller.

Gelukkig bestaat die optie ook. Want FIFA 13 kan ook gespeeld worden met de Classic of Classic Pro Controller van de Wii U. Dan is het dus eigenlijk vergelijkbaar met hoe je de game normaal speelt op de PlayStation 3 en Xbox 360. Op de lange termijn is dat sowieso wel fijn, want de GamePad wordt na vijf a zes uur een klein beetje zwaar en ligt dan redelijk onpraktisch in de hand. Verder kent de footie ook ondersteuning van de Nunchuk en Wiimotes. Wat betreft de Wiimote geldt dat de besturing dan vereenvoudigd is. Waar je bij de Classic (Pro) Controllers nog kunt kiezen voor een traditionele of alternatieve besturing, speel je FIFA 13 met de Wiimote met slechts twee knoppen. Je kunt dan passen en schieten. Het valt niet aan te raden, want daardoor wordt een diepgaande voetbalgame wel heel erg simpel en eigenlijk is het dan niet leuk. Maar het kan dus wel gewoon.

Lelijk eendje dat soms staat en soms valt
De vraag is nu uiteraard: moet jij wel of niet FIFA 13 voor de Wii U in huis halen? Voor wie is de game nu precies geschikt? Allereerst geldt dat als je FIFA 13 in huis hebt voor de PlayStation 3, Xbox 360 of PC je absoluut niet de Wii U-versie moet aanschaffen. De Wii U-versie doet onder wegens een aantal opties die er niet inzitten. Daar kunnen de nieuwe opties van de GamePad helaas niet tegenop. De nieuwe mogelijkheden zijn af en toe geinig, maar vaak ook niet en dus zeker niet de reden om de footie in huis te halen. FIFA 13 voor de Wii U is aan te raden aan voetballiefhebbers die straks enkel een Wii U in huis hebben en vaak een potje tussendoor willen spelen of dit met vrienden willen doen. De game biedt, nog steeds, veel opties en zorgt daarmee voor uren speelplezier. Wel is het zo dat FIFA 13 wat last heeft van framedrops en lelijke bugs. Het is een stevige game, maar toch wel het lelijke eendje van alle platformversies als het gaat om FIFA 13. En dat is bij de lancering van een nieuwe console best jammer.