Unit 13 Review
Het spelen van een shooter op een handheld was tot voor kort niet goed mogelijk. Nu de opvolger van de PlayStation Portable, de Vita, beschikbaar is en over twee analoge sticks beschikt, is het spelen van shooters op een handheld een stuk leuker geworden. Met Uncharted: Golden Abyss kregen we een eerste voorproefje en nu is er met Unit 13 een eerste volwaardige third-person shooter beschikbaar op de nieuwe handheld van Sony.
Unit 13 is een game van Zipper Interactive. De ontwikkelaar bedacht in samenwerking met Sony de SOCOM-franchise en maakte ook het in 2010 verschenen MAG. De studio heeft dus meer dan voldoende ervaring in het shootergenre en dat is ook te zien aan de gameplay: de basis van een shooter is goed uitgevoerd in Unit 13. Schieten, dekking nemen en granaten gooien werkt allemaal heel erg goed.
Goede, maar niet foutloze gameplay
Desondanks zijn de shootermechanieken van Unit 13 niet zonder fouten. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om je personage te laten bukken en het richten werkt ook niet altijd erg soepel. Daarnaast is het leuk dat je dekking kunt nemen, maar het is zeker niet overal mogelijk. Hierdoor word je soms in het heetst van de strijd onnodig gedood door een vijand. Toch voelen de shootermechanieken van Unit 13 nooit slecht aan, hoogstens wat gebrekkig.
De basis van Unit 13 is dus prima in orde. Met de game kan je eindelijk met een goed werkende shooter aan de slag op een handheld. Dat is eigenlijk al een hele prestatie en daar verdient Unit 13 dus zeker respect voor. Waar de game ook respect voor verdient is de variatie in de gameplay. Ondanks dat de game vooral uit tragere, meer tactische gameplay bestaat, heeft de ontwikkelaar geprobeerd ook wat snellere gameplay in Unit 13 te verwerken.
En dat is aardig gelukt. De game biedt vier verschillende soorten solomissies aan voor één speler: Covert, Direct Action, Deadline en Elite. In Covert moet je voornamelijk stealth gebruiken, terwijl je in Direct Action vanzelfsprekend meer actie zal worden voorgeschoteld. Deadline schotelt je een missie voor die je in een korte tijd moet voltooien. Het level wordt dan opgesplitst in verschillende delen. In elk deel moet je een bepaald objectief in een bepaalde tijd voltooien.
Voltooi je dat objectief niet in de gevraagde tijd, zal je worden teruggezet naar het vorige checkpoint. Op dat vlak is Unit 13 dus een vergevende game. Dat geldt echter niet voor de Elite modus. Daarin zal je al je vaardigheden uit de andere modi moeten gebruiken om de missie te voltooien. Vijanden zijn een stuk sterker en je zal dus sneller de dood vinden. Je wordt echter niet naar het vorige checkpoint teruggezet. Deze zijn er namelijk niet in Elite.
Uitdagend, maar nooit frustrerend
Unit 13 is uitdagend, maar nooit echt frustrerend. De game begeleidt de speler door de verschillende levels heen met een pijltje aan de top van het scherm. Daar vind je ook een verkleinde map van het level dat je speelt, want in tegenstelling tot vele andere shooters (lees: Call of Duty) heeft Unit 13 een niet-lineair level design. Dit is erg verfrissend en nooit echt complex door de toevoeging van het eerder genoemde pijltje aan de top van het scherm.
Alle wegen leiden gelukkig nog wel naar Rome, en als gevolg van het niet-lineaire level design kun je verschillende invalshoeken gebruiken om je missie tot een goed te brengen. De game houdt je dus tot een bepaalde hoogte wel bij het handje, maar laat dat handje bij het kiezen van een strategie volledig los. En dat is maar goed ook, want net zoals bij de Batman-games heb je hierdoor het gevoel steeds heer en meester te zijn over de vijand.
Een echt gevoel van constant gevaar creëert Unit 13 hierdoor niet, maar bij een directe confrontatie kan de vijand toch nog verrassend uit de hoek komen. In de meeste gevallen is de AI van de vijand echter ondermaats. Zonder te sluipen loop je een kleine halve meter achter een vijand aan en haal je diezelfde vijand enkele seconden later onderuit. En geen enkele andere vijand heeft het gezien, zelfs niet de soldaten die enkele meters verderop staan in de de open ruimte.
Samen Special Agent spelen
Naast de vier verschillende solomissies die Unit 13 biedt, is er nog veel meer andere content te vinden in de game. Eén van die andere modi is 'Belangrijke Doelwitten' waar je, je raadt het nooit, belangrijke doelwitten neer moet halen. Deze modus bestaat uit een negental missies die je vrijspeelt door solomissies te voltooien. 'Belangrijke Doelwitten' is een stuk uitdagender dan de solomissies, maar zeker minstens even leuk.
Eén van de meest betekenisvolle modi is echter de online coöperatieve modus. In deze modus kan je samen met een vriend, vriendin of onbekende één van de 36 verschillende solomissies voltooien. Vanzelfsprekend is het voltooien van deze levels met twee personen een stuk gemakkelijker. Desondanks moet je nog steeds goed samenwerken om de missie tot een goed eind te brengen. En dat is perfect mogelijk met de ingebouwde microfoon van de Vita.
De laatste modus die Unit 13 rijk is, is de Dailly Challenge modus. Elke dag daagt ontwikkelaar Zipper Interactive de spelers van Unit 13 uit om een uitdaging te voltooien op één van de 36 levels uit de game. Vaak is dit echter gewoon één van de solomissies die in een bepaalde tijd moeten worden voltooid. Dit kan echter nog veranderen, en het is duidelijk dat de ontwikkelaar hiermee de speler langer aan het spel wil binden.
Teleurstellende presentatie
Iedereen met een PlayStation Vita in huis weet dat Uncharted: Golden Abyss met stevige voorsprong het grafisch paradepaardje van Sony's nieuwste handheld is. Het is daarom ook nogal teleurstellend om na het spelen van Drake's avontuur Unit 13 voor je neus voorgeschoteld te krijgen. Begrijp me niet verkeerd, Unit 13's graphics zijn niet lelijk, zeker niet voor een handheld game. Het had echter zoveel mooier kunnen zijn.
Het helpt ook niet dat de framerate van de game niet optimaal is. Ook hier zijn de problemen niet echt groot, maar aanwezig zijn ze zeker wel. Na enkele korte speelsessies hadden wij de gevoeligheid van de analoge sticks een stuk naar boven gehaald, om zo de game een stuk meer speelbaar te maken. Vanzelfsprekend speelt persoonlijke voorkeur hier een belangrijke rol en afhankelijk van hoe je de game speelt, zal je hier minder of meer hinder aan ondervinden.
De audio van Unit 13 valt nooit echt op. Is dat iets negatiefs? Neen, zeker niet. De game probeert namelijk geen episch of filmisch avontuur neer te zetten maar richt zich op de tactische gameplay en het betere schietwerk. De wapens klinken allemaal goed en de ook de voice-acting die je aan het begin van elke missie hoort, is meer dan behoorlijk. Op vlak van audio scoort Unit 13 dus een dikke voldoende.
Een goede eerste poging
Unit 13 is niet de beste shooter die er beschikbaar is. Maar dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling geweest van Sony en Zipper Interactive. Beide bedrijven willen met Unit 13 bewijzen dat het spelen van een shooter goed mogelijk is op de Vita en ze halen hun gelijk. Verwacht geen wereldschokkende en revolutionaire dingen van Unit 13, maar geniet gewoon van de eerste goed speelbare shooter voor een handheld.