LEGO Star Wars III: The Clone Wars Review
Met LEGO Star Wars III ontwikkelt Traveller's Tale in samenwerking met LucasArts een vervolg op de succesvolle eerste twee delen in de LEGO Star Wars reeks. Kan de ontwikkelaar het niveau van de reeks hoog houden, en tevens voldoende vernieuwing brengen in de franchise?
LEGO Star Wars II: The Original Trilogy verscheen inmiddels zo'n vijf jaar geleden. En in 2007 bracht LucasArts een compilatie van de eerste twee delen op de markt, maar LEGO Star Wars III komt zeker niet te laat. Ondanks dat Traveller's Tale na het succes van de LEGO Star Wars games talloze andere films de LEGO behandeling gaf, steekt de Star Wars franchise er nog steeds met kop en schouders bovenuit.
De game start met een proloog aan het einde van Star Wars: Episode II, op de planeet Geonosis. Daar moeten Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi en Padme Amidala ontsnappen uit een benauwde situatie. Zoals elke Star Wars fan wel weet, is dat het moment waarop de kloonoorlogen uitbreken. De derde LEGO Star Wars vertelt het verhaal van de eerste twee Star Wars: The Clone Wars seizoenen in zo'n twintig levels.
Ondanks dat dit een erg interessante periode is in het Star Wars universum, doet ontwikkelaar Traveller's Tale hier weinig mee. De verhaallijn van LEGO Star Wars III: The Clone Wars is erg dun, en Traveller's Tale probeert het verhaal van de televisieserie op een humoristische manier te vertellen. Het vertellen van een groots verhaal is echter zeker niet de opzet van de LEGO games, die altijd al een humoristische aanpak hebben gehanteerd.
Lineair spelverloop
De verschillende levels in LEGO Star Wars III zijn erg lineair, zoals het een traditionele action adventure game goed beaamt. De volgorde waarin je deze missies speelt, is dat echter niet. Je kunt de verschillende missies allemaal achter elkaar spelen, maar dat is zeker niet verplicht. De twintig missies worden verdeeld over de drie belangrijkste schurken van de kloonoorlogen: Count Dooku en zijn hulpjes, General Grievous en Asajj Ventress.
Elk van deze drie personages heeft een eigen verhaallijn en elke verhaallijn bestaat uit zes verschillende levels. Deze worden door ontwikkelaar Traveller's Tale gezien als aparte verhaallijnen. Zo kozen wij ervoor om eerst de volledige verhaallijn van Asajj Ventress te doorlopen, waarna we tot onze verbazing de credits van de game over ons scherm zagen rollen. Deze credits zul je echter ook zien na het voltooien van Count Dooku's en General Grievous' verhaallijn. Wees dus niet verbaasd.
Na het voltooien van de zes level die elke schurk te bieden heeft, zijn er tevens nog een tweetal bonus missies en een epiloog. Deze epiloog dient als afsluiter van de gehele verhaallijn en poogt een spectaculair einde te geven aan LEGO Star Wars III. Ondanks dat dit aardig lukt, werken enkele minpuntjes de finale tegen. Zo is LEGO Star Wars III zeker geen moeilijke game, en zul je een level zeker nooit opnieuw moeten spelen om te vorderen in de verhaallijn. Spijtig genoeg is de game soms erg frustrerend omdat je niet duidelijk weet wat er van jou wordt verwacht.
Traditionele LEGO gameplay
De traditionele LEGO gameplay is voor dit nieuwe deel in het Star Wars universum behouden. Nog steeds doorloop je levels en verzamel je duizenden LEGO blokjes om tal van personages en andere extra's te ontgrendelen. Dit kan alleen of met een vriend op de bank, maar niet online. Dat dit nog steeds niet mogelijk is in de LEGO games, is een teleurstelling. LEGO Star Wars III is tevens erg leuk in locale co-op, maar de slechte camera zorgt vaak voor bijkomende frustratie. Gelukkig blijft de gameplay leuk en het verzamelen van blokjes erg verslavend.
In LEGO Star Wars III fungeert een groot Republikeins schip als de hub van de speler. Vanuit deze hub krijgt de speler de keuze om verder te gaan met de verhaallijn, karakters te kiezen of de Arcade Mode (waar twee spelers het in een duel tegen elkaar opnemen) te spelen. De hub is tevens vrij groot, waardoor het schip bijna een missie op zichzelf is. De personages die je in de verhaallijn hebt vrijgespeeld, lopen in het schip rond en er zijn tevens personages die je met de verzamelde LEGO blokjes kunt vrijkopen.
Naast de grijze, blauwe en bruine blokjes die je verzamelt tijdens de verhaallijn zijn er ook nog gouden en rode blokjes nodig om aan de volle 100 procent te komen. In totaal zijn er zo'n 130 gouden blokjes, en na elk van de twintig missies zal er een gouden blokje worden toegevoegd aan je collectie. Er resten na het voltooien van de verhaallijn dus nog meer dan 100 gouden blokjes over om te verzamelen, en deze zijn door de ontwikkelaar goed verborgen gehouden om de uitdaging groter te maken voor de doorgewinterde gamer.
De gameplay van deze derde telg is erg gevarieerd, maar toch zijn de meeste levels onder te brengen in drie categorieën: platformlevels, strategische levels of levels waarin je het in de ruimte mag opnemen tegen enorme schepen. Deze drie soorten levels wisselen elkaar dikwijls genoeg af, maar tegen het einde van de verhaallijn voelt LEGO Star Wars III toch wel wat repetitief aan. Gelukkig is er na deze verhaallijn nog voldoende te doen, wat het geheel toch fris doet aanvoelen.
Zo kun je de verschillende levels uit de verhaallijn doorlopen met nieuw vrijgespeelde personages, die met hun unieke vaardigheden de verschillende levels toch wel wat anders doen aanvoelen. Bovendien is het mogelijk dat bepaalde personages toegang hebben tot gebieden die de originele personages niet konden bereiken, en zo nieuwe personages en gouden en rode blokjes kunnen vinden.
Dit zorgt er tevens voor dat LEGO Star Wars III een relatief lange speelduur heeft. Met de verhaallijn waren wij zo'n twaalf uur bezig, en stond er minder dan 40 procent op de teller. Om de game volledig uit te spelen, zul je alle gouden en rode blokjes moeten verzamelen en ook alle personages zien vrij te spelen. In totaal kun je zo'n 40 tot 50 uur steken in deze game. Voldoende te doen dus, en veel waar voor je geld.
Spetterende graphics en geluid
In LEGO Star Wars III is de framerate gehalveerd ten opzichte van eerdere delen. Waar de eerste twee LEGO Star Wars games met 60 frames per seconde werden ververst, is dit aantal in het derde deel gehalveerd tot 30 frames. Meestal betekent dit dat de bewegingen van personages net iets minder vloeiend ogen, maar de ontwikkelaar toont met een indrukwekkende toepassing van Motion Blur dat ook deze techniek vloeiende bewegingen kan weergeven. Af en toe werkt het wisselen tussen personages niet goed, maar echt storend wordt dit nooit.
Bovendien zorgt de halvering van de framerate voor mooiere graphics. De randjes zijn net iets scherper, en de textures net iets mooier. De vonken van lichtzwaarden spatten er gewoon van af waardoor de actie in deze derde telg geweldig is. Spijtig genoeg wordt de goede framerate niet behouden wanneer de speler in co-op speelt. En dat kan samen met het slechte camerawerk soms voor onnodige frustratie zorgen.
Ondanks dat er weinig verkeerd kan worden gedaan met de originele soundtrack van Star Wars, maakt de ontwikkelaar schitterend gebruik van het beschikbare bronmateriaal. De bekende toontjes klinken enorm goed, en dragen enorm toe tot de opgewekte sfeer van LEGO Star Wars III.
{mig:tYVWvFemLtPU}
Een dikke voldoende
LEGO Star Wars III: The Clone Wars is een prima game. De gameplay zit goed in elkaar, de graphics zijn erop vooruitgegaan en ontwikkelaar Traveller's Tale maakt schitterend gebruik van de Star Wars soundtrack. Desondanks zitten er nog steeds een aantal fouten in deze LEGO game die er niet meer in horen te zitten na een dozijn iteraties. Nog steeds is het vaak onduidelijk wat er van je wordt verwacht, waardoor de frustratie soms hoog oploopt. Ook de camera doet zijn werk niet altijd goed en het geheel voelt uiteindelijk toch wel wat herhalend aan. Wij zijn alvast klaar voor een vierde LEGO Star Wars, mits de ontwikkelaar enkele verbeteringen en vernieuwingen doorvoert.