Two Worlds II Review
De Poolse ontwikkelaar Reality Pump bracht eerder de role-playing game Two Worlds uit, die helaas niet best was. Toch heeft de ontwikkelaar vertrouwen gehouden in het concept van de game en hoopt met een opvolger zijn voorganger volledig weg te blazen. Maar is het bedrijf hierin geslaagd?
Two Worlds II speelt zich vijf jaar later af na de dramatische gebeurtenissen in de wereld van Antaloor uit het eerste deel. Onze held is in dit vervolg uitgeput geraakt door alle energieslopende gevechten die hij moest aangaan met het kwaad om zijn zus te kunnen redden. Hij is nu een gevangene in de donkere kerkers van een kasteel en zal moeten ontsnappen om alsnog zijn tweelingzus Kyra te kunnen redden uit de duistere grip van de slechterik Gandohar.
Kyra is namelijk bedwelmd door een krachtige magische spreuk, waaraan ontsnappen niet mogelijk is. Maar geen nood, want onze held krijgt plotseling hulp uit onverwachte hoek, namelijk die van de veel gehate Orcs. Zij hebben een speciale brigade samengesteld om onze held uit de kerkers te bevrijden.
Waarom de Orcs hem helpen, dat weet onze held niet. Na zijn bevrijding wordt hij naar de legendarische profeet Cassara, de leidster van de Orcs, gebracht. Cassara vertelt aan onze held dat hij haar moet vertrouwen om zijn missie te kunnen voltooien en zijn zus Kyra te bevrijden uit de duistere grip van Keizer Gandohar.
Aura's verdienen
Maar zover is het nog lang niet. Je hebt nog een lange weg te gaan voordat je het paleis van Keizer Gandohar zal betreden. Zo zul je een epische wereld moeten binnengaan vol magie, croms, orcs, varns, boosaardige tovenaars en ander gespuis. Tevens zul je dorpjes als Bayan, Hatmandor en Cheznaddar verkennen om kennis te maken met de lokale bevolking en missies te volbrengen, vaak met als doel om duistere krachten te verdrijven.
Natuurlijk mogen verschillende gildes niet ontbreken, waarbij je, je aansluit en ook opdrachten van krijgt. Hiermee verdien je Aura's, waarmee je vervolgens nuttige voorwerpen kunt kopen. Terwijl je de wereld doorkruist zul je ook grotten tegenkomen waar je met verschillende vijanden moet vechten, waaronder skeletten, uit de kluit gewassen mieren, reusachtige spinnen, mutanten en andere fantasierijke organismen. Tevens zul je bestaande dieren tegen het lijf lopen als struisvogels, neushoorns, hyena's en cheeta's. Genoeg leven in deze fantastische wereld dus.
Reizen via teleportatie
De wereld van Two Worlds II is groot, maar geen nood. Je kunt namelijk alle locaties snel bereiken via een handig teleportatiesysteem. Hiermee reis je in een oogwenk van de ene naar de andere plaats. Over de wereld van Antaloor zijn heel wat plekken geplaatst waar je kunt teleporteren en dit voorkomt dan ook een hoop gedoe en frustratie op je reis.
Als je het echter wat rustiger aan wilt doen, dan kan dat ook. Een andere manier om te reizen is namelijk door te zeilen met je bootje. Deze krijg je pas later in de game tot je beschikking, dus de zeilers onder ons moeten wel even geduld hebben. Het zeilen werkt overigens vrij simpel, maar je moet wel op de richting van de wind letten en de stand van het roer als je op je bestemming wilt aankomen.
Uitgebreid vechtsysteem
Een van de belangrijkste criteria voor een geslaagde RPG is een ijzersterk vechtsysteem. Het is van belang dat je wapens en dergelijke snel kunt raadplegen wanneer er gevochten moet worden. Zo kun je een nietsvermoedende vijand vanachter besluipen en een mes in zijn rug steken, maar dit is nog maar een klein gedeelte van het uitgebreide vechtsysteem. In Two Worlds II is er namelijk een systeem te vinden dat erg handig en plezierig werkt, genaamd 'hot swapping'. Het unieke van dit systeem is dat je verschillende klasses kunt zijn met diverse uitrustingen. Dit alles werkt heel simpel via de D-pad. Open je inventaris en kies een bepaalde uitrusting met wapen, druk bijvoorbeeld naar links op je D-pad en de game zal je keuze hier opslaan.
Zo kun je in een handomdraai wisselen naar bijvoorbeeld een tovenaar of krijger tijdens het spelen van de game. Dit is erg tof, want op deze manier zit je niet vast aan één specialisme en kun je tijdens het spelen eerst je vijanden belagen als tovenaar om vervolgens als krijger erop los te slaan met je zwaard. Reality Pump heeft hier een goed systeem bedacht, waarvoor de basis staat als een huis en een voorbeeld kan zijn voor andere ontwikkelaars van RPG's.
Magische kaarten
Een fantasiewereld is natuurlijk niet compleet zonder magie, zo ook die van Two Worlds II. Magie werkt in deze game via verschillende kaarten en boeken. In je inventaris moet je deze selecteren en kun je ze daarna gebruiken. Op dit gebied is er ook genoeg keus. Naast de gewone magische kaarten zijn er namelijk ook zogenaamde summonkaarten te vinden. Met deze kaarten kun je speciale dingen oproepen, zoals bijvoorbeeld een enorme wesp die vervolgens voor je vecht. Dit systeem werkt best goed, maar is niet altijd even overzichtelijk, vanwege de vele mogelijkheden en omdat niet alles goed op elkaar afgestemt is. Het kost dan ook best wat tijd voordat je dit helemaal door hebt. Sommige krachten kun je zelfs nog niet gebruiken totdat je verder bent ontwikkeld als karakter, wat verwarrend kan werken en kan frustreren. Toch werkt het systeem na enige oefening wel redelijk, maar had het in de game beter uitgelegd moeten worden.
Sterker worden
Wat totaal niet moeilijk onder de knie te krijgen is en efficiënt werkt, is het upgraden van je wapens, zoals je zwaard of pijl en boog. Open je inventaris en ga naar het submenu waar je wapens te vinden zijn. Zodra je een tikkend hamertje ziet staan bij een van je wapens, betekent dit dat je het wapen sterker kunt maken. Ook is het mogelijk om wapens uit elkaar te halen, zodat je elementen krijgt als staal en hout, waarmee je dan weer jouw wapen kunt upgraden. Een uitstekend systeem, waar goed over is nagedacht.
In de game vind je veel verschillende wapens als knotsen, hakbijlen, messen, zwaarden, magische staffen, gevechtshamers en bogen. Voor de boog kunnen ook verschillende pijlen bemachtigd worden, zoals vuur- en ijspijlen. Met deze pijlen ben je een stuk sterker en bepaalde vijanden zijn ook weer gevoeliger voor bepaalde pijlen.
Naast boeken, wapens en kaarten zijn er ook, harten, veren, hoorns, hersenen, kruiden en specerijen te vinden in de gebieden van Two Worlds II. Hiermee kunnen potions gebrouwen worden via de inventaris. Dit wordt je allemaal goed uitgelegd in de game en werkt overigens prima. Het is even uitzoeken met welke onderdelen, je welke potions brouwt, maar dat is helemaal niet erg. Het is erg nuttig en bovendien leuk om te doen.
Uitgebreide multiplayer
Wat ook een mooie bijkomstigheid is, is dat Two Worlds II een heuse multiplayer bevat. Iets dat we niet vaak terugzien in role-playing games. Je zou denken dat dit niet veel voor zou stellen, maar integendeel. Er zijn verschillende modi waaruit gekozen kan worden, waaronder Team Deathmatch, waarin je het met teams opneemt tegen vijanden. Wie het laatst als team overeind blijft heeft gewonnen. Maar je kunt het ook direct opnemen tegen online tegenstanders in de Duel modus.
Dan is er nog de modus Adventure. Deze bestaat maar liefst uit zeven hoofdstukken die je met vrienden online kunt spelen. En in de Village modus bouw jij je eigen dorp en beheer je deze ook. Het doel is jouw dorpelingen te beschermen en goed voor ze te zorgen. Alsof dat niet genoeg is kun je ook kristallen verzamelen in Crystal Capture. Het team dat de meeste Azure Crytals vergaard is de winnaar. Elk onderdeel kan met twee tot acht spelers worden gespeeld online.
Niet foutloos
Two Worlds II is een zeer uitgebreide en geslaagde RPG met veel pluspunten, maar is niet perfect en kent helaas ook minpunten. Zo komt de singleplayer erg langzaam op gang en moet je geduld hebben wat betreft de voortgang hiervan. Tevens wordt de game in de singleplayer geplaagd door overbelichting. Iets wat in de multiplayer totaal niet lijkt voor te komen, wat erg vreemd is. Zoals bij grote games als deze zitten er behoorlijk wat glitches in en zijn de animaties soms ronduit triest, maar wel veel beter dan haar voorganger. Het acteerwerk is ten opzichte van het eerste deel flink vooruit gegaan, met soms heel goed ingesproken stemmen. Maar er is ook heel slecht acteerwerk te horen. Helaas is dit vooral het geval bij het hoofdpersonage, die een trieste stem heeft en beschikt over een slechte dosis humor. Geen paniek, want dit verziekt het geheel van de game gelukkig niet. Verder zit dit spel vol met prachtige muziek, waaraan duidelijk veel werk is besteed.
{mig:YsSWyG42AKWS}
Absoluut de moeite waard
Two Worlds II is een prima RPG die bij elke liefhebber van dit genre in de smaak zal vallen. Reality Pump heeft het eerste deel op alle vlakken volledig weten te overtreffen en dat valt te prijzen. De serie heeft alle elementen in huis voor een topgame, maar laat helaas op enkele punten wat steken vallen. Zo zijn sommige omgevingen wat saai, kent de game op grafisch gebied wat minpunten en heb je als speler op bepaalde momenten niet genoeg overzicht. Dat mag de pret echter niet drukken, want Two Worlds II is een sfeervolle RPG die absoluut de moeite waard is.