Tales of Vesperia Review
Eén van de meest beroemde RPG-franchises is weer teruggekeerd op aarde, ditmaal op de Xbox 360. Tales of Vesperia ligt over een paar dagen in de winkels. Weten ze in het land van de rijzende zon nog een beetje hoe je echt een goede RPG aflevert of komen we terug van een koude kermis?
Het is alweer even geleden dat er een game uit de Tales of Vesperia franchise uitkwam. De allereerste game hiervan verscheen in 1995 op de SNES. En later kwamen er een paar games uit op de PlayStation 2, GameCube en de PSP. Tales of Vesperia is er nu voor het eerst in HD kwaliteit en daarmee de eerste uit de franchise voor de huidige generatie consoles. Maar wat voor game hebben we hier precies in handen en zitten we wel te wachten op weer een Japanse RPG?
Magische Middeleeuwen
Het verhaal van Tales of Vesperia speelt zich af in de wereld van Terca Lumireis. Dit is een land opgedeeld in drie klassen, een soort van magisch rijk in de Middeleeuwen. Je begint als Yuri die deel uitmaakt van de laagste klasse. Elk deel van de stad is netjes begrensd met de blastia, een soort van magische ring die de hele stad omringt en de mensen beschermt tegen monsters van de wereld daar omheen. Echter op een dag steelt iemand de kern van de deze blastia waardoor er allemaal water de stad instroomt en vanaf hier is het hek van de dam.
Yuri, een jonge dappere knul, besluit om op zoek te gaan naar degene die de kern van de blastia gestolen heeft. Hij gaat direct richting de toren van de hoogste klasse en breekt daar in. Vanaf hier begint een leuke strijd en een interessant verhaal. Verwacht geen baanbrekend verhaal maar het is wel een leuk en toegankelijk verhaal, waarbij diverse thema's aan bod komen zoals corruptie, verraad, eer en dit allemaal in een politiek jasje.
Balans gesprekken en gevechten
Wat bij dit verhaal dan automatisch om de hoek komt zijn de vele dialogen die je zult moeten voeren. Je bent zo'n zestig uur bezig met het uitspelen van de game en minstens de helft hiervan zal bestaan uit het voeren van gesprekken. Als jij dus al snel zat bent van een babbel of hier geen geduld voor hebt, is het duidelijk dat deze game sowieso al niet voor jou is weggelegd. Houd je hier juist wel van, heb je een echt een leuke titel in handen. Je kunt lekker vrij rondlopen waarbij steden niet te groot zijn en je niet zomaar de weg kwijt raakt. En je bepaalt zelf met wie je allemaal wilt praten. Daarbij heb je niet zelf de keuze om te bepalen wat je zegt maar dat geeft helemaal niet. De mensen hebben genoeg te zeggen en je zult je echt wel vermaken.
Maar zoals al duidelijk naar voren is gekomen uit het verhaal, wordt na de gestolen kern van de blastia alles nogal een chaos. En deze problematiek zorgt automatisch voor spanningen en de daarbijbehorende gevechten. En wat Tales of Vesperia erg siert is dat er zo'n mooie rustige, maar vooral prettige balans, is tussen de gevechten en de gesprekken. Het tempo is niet te hoog, niet laag, kortom perfect. Wat ook zeer fijn is dat je grotendeels ook nog eens zelf bepaalt wanneer je wilt vechten of niet.
Gevechten niet veel diepgang
Tales of Vesperia kent een real time gevechtssysteem. Het gevechtssysteem draagt direct een voor- en nadeel met zich mee. Tijdens de gevechten kun je kiezen voor een standaard aanpak waarbij er automatisch een vijand tot doelwit wordt gemaakt en wat je hierna nodig hebt zijn enkel twee knoppen. Met de B-knop vecht je met je wapen en met A-knop voer je magische uitvallen uit, en een combinatie hiervan zorgt voor combo's. Dit valt allemaal later nog weer up to graden wat het leuk maakt uiteraard.
Maar wat zo nadelig is aan dit systeem is dat het ook erg makkelijk is, te makkelijk. Strategisch denken zul je bijvoorbeeld niet nodig hebben, wellicht pas bij de bazen. Maar voor de rest zul je grotendeels allerlei vechtpartijen al kunnen winnen door gewoon wat te button bashen en dat is zonde. Dit maakt Tales of Vesperia toegankelijk voor nieuwkomers maar het lijkt alsof ontwikkelaar Namo Bandai niet een duidelijke keuze heeft kunnen maken. Liefhebbers van de Tales of Vesperia reeks zullen dan qua uitdaging ook niet helemaal aan haar trekken komen tijdens de gevechten.
Karakters
Hoewel je de game dus begint in de huid van Yuri Lowell, de protagonist van deze game, zul je later meer mensen op je pad tegenkomen en in gevechten ook van karakter kunnen wisselen, waarbij ieder zijn eigen skills en vaardigheden heeft. Degene die Yuri steeds bij zich heeft is zijn leuk hond Repede. Andere karakters uit de game zijn ondere andere Estelisse Sidos Heurassein, Karol Capel, Rita Mordio, Raven, Judith, Flynn Scifo en Patty Fleur. Het voert te ver door om hier op in te gaan maar je zult merken in de game dat ieder zijn eigen inbreng heeft in het verhaal en je zult echt meegevoerd worden in dit verhaal. De cast qua karakters is in ieder geval erg sterk.
Kleine aanpassingen
Dat Flynn speelbaar is als karakter doet de game goed. Liefhebbers van de Tales of Vesperia reeks zullen zich kunnen vinden in deze titel en veel herkennen. Maar uiteraard zijn er ook gewoon wat kleine dingetjes verbeterd en toegevoegd. Een ander speelbaar karakter is een piratenmeisje Patty Fleur. Verder zijn er nieuwe kostuums, nieuwe eindbazen, nieuwe sidequests, nieuwe magische aanvallen, nieuwe kerkers etc. Het zijn geen baanbrekende vernieuwingen, maar het maakt de game net weer even beter en gelikter. En het is duidelijk dat dit in ieder geval de beste game is uit de reeks tot dusver.
Geen verpletterende indruk qua beeld, wel geluid
Kent de game nog minpuntjes? Het oppervlakkige vechtsysteem is al aan bod geweest. Verder valt er nog wat aan te merken op het grafische aspect van de game. Hoewel de game er redelijk mooi en gedetailleerd uitziet, bijvoorbeeld reflecterend water, laten de omgevingen toch geen verbluffende indruk op je achter. Als je zwerft door bossen of woestijnen is dit leuk, maar nooit heb je het idee dat de magie hiervan ook van je scherm spat, laat staan vers op je netvlies blijft. Iets wat overigens wel het geval was bij Eternal Sonata.
Maar Namco Bandai verdient wel een dikke pluim voor het geluid van de game. Deze neemt je mee in gevechten, weet je te vervoeren in gesprekken en de voice acting is prima. Kortom het doet wat het moet doen en dat is goed.
{video:http://www.gametrailers.com/download/35646/t_talesvesperia_quickbattle_gp.flv}
De beste Tales of Vesperia game
Maar al met al is Tales of Vesperia een hartverwarmende game met een mooie verhaallijn. Je zult meegevoerd worden met de diverse toffe karakters. Het is een relaxte game met een goede balans tussen het voeren van dialogen en gesprekken. Gamers die niet van veel gepraat houden of een diepgaand strategisch vechtsysteem zoeken, moeten deze titel laten liggen. De rest kan deze game met een gerust hart aanschaffen. Het is de beste game uit de Tales of Vesperia reeks en is daarnaast ook nog eens heel toegankelijk voor nieuwkomers. In het land van de rijzende zon zijn ze nog niet vergeten hoe ze een goede RPG moeten afleveren, een pluim voor Namco Bandai!