Killzone 2 Review

De spanningen rondom Killzone 2 zijn nog nooit zo hoog geweest en het wachten op de game lijkt eindelijk tot zijn eind te komen. Iedereen herinnert zich de aankondigingstrailer van de E3 uit 2005 nog. Velen twijfelden of dit resultaat ooit op de PlayStation 3 gehaald kon worden, maar niets is minder waar. Het spel wordt in Amsterdam ontwikkeld door Guerilla Games, maar kan Killzone 2 onze Nederlandse trots worden?

Killzone 2 Screenshot 84030 Killzone 2 Screenshot 84028 Killzone 2 Screenshot 84018

"Jullie zijn nu op onze planeet!"
Killzone 2 gaat verder waar de vorige twee delen uit de franchise zijn gebleven, echter dit maal heeft de Interplanetary Strategic Alliance (ISA) besloten om de thuisplaneet van de Helghast, Helghan, aan te vallen. Het doel van de operatie is het gevangen nemen van Scolar Visari, de leider van de Helghast. Aangezien de ISA de aanval van de Helghast op de thuisplaneet van de ISA heeft afgeslagen, wordt er weinig weerstand verwacht, maar niets blijkt minder waar. De Helghast zijn onder het bewind van Scolar Visari, wrede moordmachines en zullen er alles aan doen om hun planeet te beschermen tegen de ISA.

Jij bent Sgt. Tomas "Sev" Sevchenko, en zult samen met je teamleden Garza en Rico verschillende missies moeten uitvoeren. Dit is niet zo gemakkelijk, aangezien de tegenstand dodelijk zwaar is en het klimaat van Helghan, een barre wereld vol onweer en stofwolken, niet optimaal is voor de strijders van de ISA. Het blijkt al een hele taak opzich om in leven te blijven, toch wordt het team van Sevchenko gevraagd om gestolen nucleaire wapens veilig te stellen en Scolar Visari gevangen te nemen.

Killzone 2 Screenshot 83990 Killzone 2 Screenshot 84004 Killzone 2 Screenshot 84003

Een geweldige shooter met soms wat mindere controls
Sony heeft met Killzone 2 een epische shooter in handen, die ontzettend veel dingen goed doet en maar een paar mindere punten kent. Eén van deze minderen punten zijn de controls, die vaak niet lekker werken. Vooral het richten valt soms niet mee, wat vooral in de multiplayer te merken is. Het innovatieve coversysteem werkt gelukkig een stuk beter en maakt de singleplayer een stuk aangenamer om te spelen. Bij deze optie, die gebruikt kan worden door de L2-knop in te drukken, neemt de speler dekking achter verschillende objecten, zonder van perspectief te wisselen. Dit werkt zeer goed en is zeker nodig wanneer je het spel op één van de hogere moeilijkheidsgraden speelt. De coverfunctie is helaas niet te gebruiken in de multiplayer.

Op het richten na, werken de controls uitstekend. Zo kun je op sommige momenten, eindelijk de SIXAXIS controls gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk het rond draaien van kranen, het zetten van explosieven en kun je de sniper richten met de SIXAXIS controls, wanneer je inzoomt. Ondanks dat het weinig toevoegt aan de game is het leuk om eens wat anders te doen met je controller.

Killzone 2 Screenshot 83984 Killzone 2 Screenshot 83983 Killzone 2 Screenshot 83979

Maar waarin onderscheidt Killzone 2 zichzelf dan van de concurentie? Killzone 2 weet een episch verhaal te combineren met geweldige cutscenes die het verhaal toelichten, sublieme gameplay en prachtige slachtveld taferelen. De cutscenes zijn echt een plezier voor het oog en de introductie scène is één van de indrukwekkendste scènes die ik gezien heb in een game. Het spel is één en al actie en laat weinig momenten van rust over, wat zeker een positief punt is.

Ondanks dat Killzone 2 veel actie levert, valt er toch niet zo veel variatie in de game te vinden. Er zijn enkele delen die met een voertuig gespeeld moeten worden, die ontzettend goed werken, daarom is het ook niet erg dat Killzone 2 af en toe repetitief te noemen is. De gebieden van Helghan variëren genoeg om steeds de indruk te wekken dat je in verschillende gebieden speelt en het feit dat er geen laadtijden zijn in de verschillende levels, komt de totaalervaring ten goede.

Killzone 2 Screenshot 83975 Killzone 2 Screenshot 83969 Killzone 2 Screenshot 83972

Intelligente tegenstanders, wrede wapens en kort?!
Gelukkig is het intelligentiegehalte van de tegenstanders en teamleden niet tergend laag, maar doen ze allemaal uitstekend hun taak. Teamleden raken niet al te vaak gewond en vijanden zullen er alles aan doen, om jou het leven zuur te maken, vooral op de wat hogere moeilijkheidsgraden.

Het arsenaal van beide partijen bestaat uit de standaard aanvalswapens, maar op den duur van het spel zul je nog wat betere wapens tegenkomen, zoals een sniper, vlammenwerper, granatenlanceerder en een wapen dat stroom afschiet. De wapens zien er één voor één geweldig uit, maar verschillen wel opmerkelijk van het vorige deel uit de franchise. In de originele Killzone hadden veel wapens een alternatieve schietfunctie, deze is nergens te bekennen in Killzone 2, wat toch op zijn minst raar te noemen is.

De singleplayer staat garant voor een geweldige speelervaring, maar gaat helaas niet heel lang mee. Na tien uur op Helghan doorgebracht te hebben, zul je uitgespeeld zijn. Hopelijk is downloadbare content de oplossing voor dit 'probleem' en het is ook zeer waarschijnlijk dat er extra content voor Killzone 2 beschikbaar wordt. Ook de toevoeging van een coöperatieve modus was ideaal geweest voor Killzone 2, aangezien je de hele game met een team speelt, leent de game zich er ontzettend goed voor en is het zeer jammer dat de game geen co-op modus bevat.

Killzone 2, dé mooiste game op dit moment!
Niet alleen op gameplay gebied zit het wel goed met Killzone 2, maar ook op audiovisueel gebied is Killzone 2 één van de vooruitstrevende games op dit moment. Zoals je ongetwijfeld al in verschillende clips hebt gezien, ziet Killzone 2 er ongelofelijk goed uit. Het spel is geheel in een filmische sfeer gemaakt, dat zie je vooral terug in de lichteffecten en explosies, die er beiden subliem uitzien. Ook kent de game een soort filter, waardoor het spel een echt film uiterlijk krijgt.

Niet alleen ziet de game er grafisch uit als één van de beste games ooit, ook de animaties en vormgeving mogen er zijn. De animaties van teamgenoten en vijanden zijn op zijn minst uitstekend te noemen. Wanneer je ziet hoe vijanden dekking nemen en bewegen, zul je pas merken hoe realistisch deze game eigenlijk is.

De vormgeving van Killzone is ook een sterk aspect van de game. Je krijgt continu de indruk dat Helghan een echte planeet is en dat er een volk leeft. Ook zien de Helghast er zeer indrukwekkend uit, vooral met de dreigende rode ogen en fantastisch ontworpen bepantsering. De architectuur van de gebouwen en omgeving zien er ook goed uit en vooral het feit dat je een heleboel kan verwoesten maakt dit pas echt leuk. Veel van de omgeving kan kapot, maar heeft helaas geen invloed op de gameplay. Toch blijft er ruimte over voor verbetering, omdat lang niet alles kapot kan, zo kun je niet echt hele muren wegblazen en zijn de grote vernietigingen in de game voorgeprogrammeerd.

Killzone 2 Screenshot 83945 Killzone 2 Screenshot 83938 Killzone 2 Screenshot 83933

Ik heb het eerder al over de omgevingen gehad, echter is de sfeer zo goed in Killzone 2, dat het best benadrukt mag worden. Tijdens het spelen heb je vaak dat de atmosfeer zal oplichten, omdat het bliksemt of zul je wolken zand voorbij zien komen. Dat alles werkt eraan mee dat je echt in de game opgaat en je eigenlijk de behoefte hebt om gewoon stil te gaan staan en rond te kijken. Dat is echter geen optie aangezien de Helghan je geen moment rust gunnen.

De game kent naast vooruitstrevende graphics, ook een episch soundtrack. De muziek en atmosfeer geluiden zijn uitstekend in de Killzone 2 ervaring verwerkt. Ook het geluid van wapens, teamgenoten en dialogen in cutscenes zijn geweldig. Tijdens het spelen zul je vaak teamgenoten horen schreeuwen, vaak is dit niet geweldig dialoog, maar het is niet storend slecht. Tijdens de cutscenes is er duidelijk meer aandacht besteed aan de stemmen van de personages en dit is dan ook goed terug te zien in het resultaat.

Killzone 2 Screenshot 83887 Killzone 2 Screenshot 83888 Killzone 2 Screenshot 83967

Is Killzone 2 online net zo goed?
Nee dat is Killzone 2 helaas niet, vooral de controls werken online niet echt mee. Dit komt vooral door het feit dat de controls eigenlijk rondom het coversysteem zijn ontworpen en aangezien dat niet in de multiplayer verwerkt zit, valt de essentie in het niet. Ondanks dit minpuntje, doet Killzone 2 een heleboel goed qua multiplayer.

Het grootste gedeelte van de multiplayer is online gericht, zoals andere games kent ook dit spel een ranking-systeem. Zo zul je met weinig wapens en speciale mogelijkheden beginnen en moet je punten verdienen om de zogenaamde badges vrij te spelen. Deze zijn goed te vergelijken met de perks uit Call of Duty 4: Modern Warfare.

Killzone 2 Screenshot 83916 Killzone 2 Screenshot 83915 Killzone 2 Screenshot 83914

Het spel biedt ook ondersteuning aan clans, zodat je met jouw vrienden samen een team kunt vormen en het kunt opnemen tegen andere clans. Je statistieken zijn terug te zien op Killzone.com, en zullen dagelijks up to date gehouden worden. Wekelijks worden de beste 10 procent spelers beloont met een virtuele medaille en spelen ook nog een exclusieve trophie vrij.

Killzone 2 kent de gebruikelijke online gamemodi, maar weet deze op een leuke manier te combineren. Tijdens het spelen van een online game kun je er namelijk voor kiezen om gamemodi te laten variëren, zo kun je het ene moment deathmatch aan het spelen zijn, terwijl je het andere moment weer gebieden aan het veroveren bent. Dit werkt zeer goed en dwingt de spelers om samen te werken. Een andere mogelijkheid in de online en offline multiplayer is de mogelijkheid om bots toe te voegen. Bots zijn als ware computergestuurde spelers, die je kunt gebruiken om lege plaatsen in te vullen, wanneer je spelers te kort komt. Ook is het leuk om met een paar vrienden enkel tegen bots te spelen, zo creëer je als het ware een co-op ervaring. Ook is dit offline mogelijk , echter kun je niet splitscreen spelen, dus is de lol er al snel van af.

Je hebt de Adobe Flash Player en JavaScript nodig om deze video te bekijken.

Killzone 2 is een geweldige game geworden en doet ontzettend veel dingen goed. Spelers kunnen wat moeite hebben met de controls van de game en dan vooral met het richten van wapens. Grafisch overtreft de game eigenlijk al de voorgaande games die op de PlayStation 3 uitgekomen zijn. Met het geluid zit het ook niet mis, vooral in de cutscenes komen je teamgenoten realistisch over. Qua multiplayer kunnen spelers met Killzone 2 zeker een hele tijd uit te voeten, aangezien deze solide is en er natuurlijk veel mensen deze game gaan spelen. Al met al maakt Killzone 2 zijn hype waar en is dit een game die iedere PlayStation 3 eigenaar moet hebben!