Skate It Review

Broertje van..
Electronic Arts bracht de game Skate op de markt om de meest intense en realistische skateboard game ooit aan de man te brengen. De regerende skateboard kampioen was al jarenlang Tony Hawk, met zijn Tony Hawk's Pro Skater franchise. Electronic Arts wilde Tony Hawk voor het blok zetten, door een betere skategame uit te brengen voor de gamer en dat is ze goed gelukt met Skate. Het verschil zit em vooral in de basisbeweging van het skateboarden, namelijk de Ollie. Bij Skate kon je voor de eerste keer ervaren hoe je een Ollie hoort te doen in een video game, namelijk de beweging van de echte Ollie, maar dan met je joystick.

Deze traditie zet Electronic Arts voort op de Wii, maar dan met de Wiimote en de nunchuck. Grafisch is het allemaal een stuk minder mooi, maar dat zijn we ondertussen wel gewend van Nintendo's spelcomputer. Het leveldesign is prima, alleen lijkt het er wel op dat de gebieden kleiner in omvang zijn dan die van het grote broertje Skate. Verder is Skate It identiek aan Skate en is de opbouw van de game ook exact hetzelfde, want de opdrachten die je moet halen, zorgen ervoor dat je een steeds betere skater wordt.

Skate It Screenshot 71600 Skate It Screenshot 66095 Skate It Screenshot 71598

Karakter creatie
Zoals in bijna elke skateboard game tegenwoordig, is het mogelijk om jouw eigen karakter samen te stellen. Voordat je de karakter ontwerpt, moet je eerst jouw sekse kiezen, man of vrouw. Dan kan je beginnen uit het postuur, gezicht, kleding, schoeisel en kan je kiezen met welk board je wilt rijden. Later is het mogelijk om ook je trucs en wielen te veranderen van je eigen skatebord. Ook kan je jouw karakter een bepaalde attitude geven, zoals een rocker of een punker.

Bij het aanpassen van je karakter kom je zeer bekende skateboard merken tegen zoals, Element, Blind, Thrasher, Alien Workshop en DC om maar enkele voorbeelden te noemen. Het leuke van het samenstellen van jouw karakter is, dat je alles kan aanpassen tijdens de game door naar je backpack te gaan. Je kan een hoop vrijspelen naarmate je verder komt in de game, waardoor het mogelijk is om je karakter te veranderen. Zodra je coole dingen hebt unlockt, zoals een vet skatebord of een toffe nieuwe broek, dan kan je deze gelijk gebruiken. Met de challenges werkt het precies hetzelfde eigenlijk, want als je meer challenges haalt, dan zal je ook andere challenges vrijspelen in de game.

Soundtrack
Skateboarden is een stoere en intense sport. Daarom horen bepaalde muziekgenres bij deze sport. Vaak is de muziek hard en agressief, zoals dat het geval is bij punk en metal muziek. Ook is de underground Hip Hop niet weg te denken bij de skatewereld. Je zou dus verwachten dit soort muziek te vinden in de soundtrack van een skategame, maar daarin stelt de soundtrack van Skate It, aardig teleur, want de muziek is nogal layback en ingetogen. Er zitten wel wat heftigere tracks tussen, maar ze zijn schaars en dat is zonde voor een game als deze.

Vette trucjes
Bij skateboarding gaat het natuurlijk hoofdzakelijk om het leren van trucjes. Je begint met de Ollie en bouwt vanuit deze basis de volgende reeks trucjes op. Als je de Ollie eenmaal onder controle hebt, dan kom je al gauw uit bij de Ollie Kickflip. Het moeilijkste van het skateboarden in het echte leven, is om deze twee trucjes rijdend te doen! In Skate It gaat dit natuurlijk een stuk makkelijker en maak je al snel de vetste en ziekste trucjes op het beton. Ook op het gebied van grinden kan je goed uit de voeten met deze game. Je kunt grinden op allerlei voorwerpen, zoals relingen, banken, ramps en nog veel meer. Het grinden is vrij simpel, want om dit te doen, moet je gewoon een Ollie of Nollie maken en juist landen op het voorwerp of de rand waar je op gaat grinden. Onder het grinden kan je ook nog allerlei vette manoeuvres uithalen. Bij het uithalen van trucjes kan je natuurlijk erg lelijk vallen, maar als je zo gruwelijk hard op je bek gaat, dat je afgevoerd moet worden, dan kom je terecht in Thrasher's magazine 'Hall of Meat'. Dit zijn foto's van de meest gruwelijke valpartijen.

Skate It Screenshot 61155 Skate It Screenshot 61150 Skate It Screenshot 58927

Bekende boarders
Bij het behalen van challenges in de game, word je benaderd door bekende mensen uit de skateboard wereld. Je ontvangt dan een audio boodschap van ze, wat je kunt zien als een uitnodiging om in hun terrein of park te komen skaten. Je kunt dan via je map naar dit gebied toe gaan, waar nieuwe challenges op je staan te wachten. Dit principe werkt goed in de game en het geeft je een gevoel van voldoening, alsof je iets hebt gepresteerd. Dit zorgt er voor dat je de game wilt blijven spelen, om steeds verder te komen en daarmee nieuwe challenges vrijspeelt. Het is alleen jammer dat je de hele game door het gevoel krijgt alleen te zijn, want er is geen andere skater te zien in de game. Als je naar de grafische kant van de game kijkt, dan zou je wel verwachten dat er andere skaters in de game zouden voor komen. Dit haalt namelijk het 'eenzaamheids gevoel' weg. Misschien een idee voor het volgende deel?

Wii controls
Het speciale van Skate It is natuurlijk dat je de game kunt spelen met de Wiimote besturing en met het Wii Balance Board, welke de ervaring iets intenser en realistischer zou moeten maken. Leuk en aardig, maar werkt de besturing wel naar behoren, want daar draait het tenslotte allemaal om. We kunnen jullie mededelen dat de Wii besturing goed werkt bij deze game, maar ook chaotisch kan zijn. Het is namelijk een feit dat de Wiimote en het Balance Board niet zo betrouwbaar en nauwkeurig zijn als een joystick. Wat we hiermee willen zeggen, is dat je snel een beweging met je board maakt, die je niet van plan was om uit te voeren. Dit kan nogal frustrerend zijn in de challenges, waar je vaak verplichte bewegingen moet uitvoeren om succesvol te zijn. Desalniettemin werkt de Wiimote prima en reageert het balance board relatief goed op je bewegingen, maar frustrerende momenten zullen je na het spelen van de game niet vreemd zijn.

Toch blijft het leuk om de challenges opnieuw proberen te halen, waardoor terugkeer naar de game onvermijdelijk is. Dit is vooral het geval naarmate je vordert in de game, want dan worden de challenges vrij pittig.

Je hebt de Adobe Flash Player en JavaScript nodig om deze video te bekijken.

Dit is niet het beste skateboard spel, maar wel de beste die je kunt krijgen voor de Nintendo Wii. Veel uitdagingen staan op je te wachten en deze zijn leuk om te doen. Het vrijspelen van items, uitrusting en vette boards geven iets extra's aan de game en het level design is prima. De skate-gebieden zijn wat kleiner dan die van grote broer Skate, maar dat mag de pret niet drukken. Electronic Arts heeft weer bewezen de leidende franchise in handen te hebben wat betreft het skateboard genre. Je hoeft zelf geen skater te zijn om deze game leuk te kunnen vinden. Voor iedereen is dit een leuke game en Skate It is het aanschaffen dan ook zeker waard.