Net als met DOOM, is het enige tijd geleden dat een oude titel van id Software het licht ziet. De multiplayer van DOOM kan nu dan ook echt worden gezien als een voorproefje van Quake Champions. Verschillende onderdelen zijn hetzelfde in beide games, maar daar waar DOOM de plank soms missloeg, weet de nieuwe Quake wel te imponeren.

In DOOM was er te veel keuze uit wapens om mee te beginnen, de arena's veel te klein en de balans tussen de wapens ver te zoeken. Ook het missen van een soepele framerate maakten het een 'net niet' multiplayer.

Voorgangers Quake 3 Arena (en later de browserversie Quake Live, die later ook via Steam te spelen was) en Quake 4 waren een succes vanwege de simpelheid. Iedereen begint hetzelfde, alles wapens en power-ups liggen altijd op dezelfde plaats en het potje is pas klaar als het score limiet is behaald of de tijd op is.

Het was aan elke speler om zelf te bepalen als welk personage zij speelden en welke wapens zij gebruikten. Quake Live bracht daar na een tijdje verandering in, zodat spelers konden beginnen met een ander wapen dan het machinegeweer. De ruime keuze uit merkwaardige personages bleef echter wel een vrije keuze die geen gevolgen had.

Quake Champions preview 3

Tijd kost geld

Quake Champions combineert deze elementen. Zoals de naam doet vermoeden, zijn de kampioenen van Quake (de personages) belangrijker geworden. Elke held heeft een eigen gave, waardoor meer variatie moet ontstaan tussen spelers.

De ene speler ziet liever een gevaar aankomen door tijdelijk door muren heen te kunnen kijken, de ander verkiest extra snelheid. Een nadeel in de Quake Champions preview beta is dat de kampioenen in Quake Champions niet meteen beschikbaar zijn. Tenzij je daarvoor echt geld neerlegt.

Ranger, de standaard kampioen, is gratis. Wie met Nyx, Sorlag. Visor of een van de andere negen beschikbare helden wil spelen (extra helden komen gedurende de beta in het spel), zal daar keiharde dollars voor neer moeten leggen. Of potjes moeten spelen met de standaard kampioen.

Omdat niet iedereen de beschikking heeft over een gespekte bankrekening, is het ook mogelijk om te betalen met punten die je kan verdienen door de game te spelen. Hiermee kan je tijdelijk een andere held gebruiken. In de beta is het vooralsnog zo dat je na een tweetal potjes matig spelen of één potje de beste zijn genoeg punten hebt voor 24 uur.

Quake Champions preview 1

Kogels, lasers en raketten

In deze Quake Champions preview wordt uiteraard ook tijd besteedt aan de wapens van het spel. De meeste zullen bekend zijn onder de spelers van Quake of DOOM, maar er zijn wat aanpassingen gedaan.

Net als in Quake Live is het mogelijk om met een ander wapen te beginnen. Het standaard machinegeweer is behoorlijk matig, dus wie denkt dichtbij de vijand te komen kan kiezen voor een shotgun. Of de nailgun. Deze maakte zijn intrede in de Capture the Flag modus van Quake en was in feite een iets trager, maar net iets sterker machinegeweer.

De rest van de wapens liggen op vaste plaatsen in de arena's. Vooralsnog zijn er drie locaties waar de spelers het tegen elkaar op kunnen nemen, alle drie behoorlijk klein in vergelijking met vroegere arena's als Dredwerkz of The Longest Yard. Wapens voor lange afstanden als de railgun zijn vooralsnog niet heel nuttig, tenzij je een vaste hand hebt.

Een kritische noot mag wel gezet worden bij het omroepen van bepaalde power-ups. In Quake draaide het namelijk om zelf bijhouden. Nu wordt er een aantal seconden voordat de power-up verschijnt, omgeroepen dat hij eraan komt. Voor een hardcore-shooter als Quake word je toch wel erg aan het handje meegenomen.

Quake Champions preview 2

Vertrouwde gameplay met mogelijkheden

Tijdens de Quake Champions preview beta zijn slechts 4 spelsoorten te spelen. Team Deathmatch, Free for All, Duel en Sacrifice. Laatstgenoemde is nieuw en heeft iets weg van Domination uit Call of Duty. De rest spreekt voor zich. Dat betekent vooralsnog geen Capture the Flag, de modus waar Quake om bekend stond.

Quake Champions komt vooralsnog alleen uit voor de PC. Gezien de snelheid van het spel was dat te verwachten, maar er is ook goed nieuws voor mensen met een oudere machine. De vereisten vallen namelijk ontzettend mee.

Een GTX 1070 grafische kaart zou je uiteraard een soepele ervaring geven, maar volgens uitgever Bethesda moet 60fps haalbaar zijn met een kaart met 2 gigabyte aan videogeheugen.

Belooft een hoop goeds

Ongetwijfeld zullen grotere maps in het spel ook zwaarder zijn op de computer, maar vooralsnog is een gloednieuwe game-pc niet nodig. Gelukkig maar, want Quake 3 is ook nog prima speelbaar met de graphics van toen. Het lijkt erop dat id Software daar goed naar heeft gekeken. Dat belooft een hoop goeds voor de release na de Quake Champions preview beta!

Zoals de game er nu uitziet, zijn er maar een paar kleine aanmerkingen, de belangrijkste het missen van een hardcore modus die de speler niet aan de hand meeneemt. De soepele gameplay die bij Quake hoort, maakt echter een hoop goed. Dit zou zomaar het nieuwe spel voor competitive toernooien kunnen worden!