Het is (pas) twee jaar geleden sinds Slightly Mad Studios een racegame uitbracht die meer impact op het genre zou hebben dan verwacht. Project Cars slaat een nieuw pad in door niet mee te doen met de strijd tussen Gran Turismo en Forza. In plaats daarvan zou de game onder de categorie racing sim moeten val. Hoewel racing sims een erg niche markt zijn, was het succes groter dan Slightly Mad Studios had kunnen hopen.

Gierende Banden

Misschien is de game je wel helemaal voorbij gegaan. Dit is ook niet heel gek want hij is onder de radar gebleven voor het grote publiek. Het ontstaan van Project CARS is begonnen als een crowd funding project omdat de studio niet het geld en de grondstoffen had om een realistische racegame te maken van dit kaliber. Maar door een horde wilde fans die zo erg achter het project stond werd er bijna vier miljoen dollar opgehaald en werd de droom realiteit.

Het grappige is dat de makers geen idee hadden van het succes van Project CARS. Dit is pas gekomen op het moment dat het spel booming was in de wereld van E-sports. De community van Project CARS begon te groeien en in een jaar tijd was de game zo populair, dat hij mee draaide met de grote jongens. Toch zaten er een hoop bugs en foutjes in de het spel waardoor alleen de trouwe fans overbleven.

Reden genoeg dus om een vervolg te maken. Ditmaal met een groter budget, breder team en een enorme groep volgers die ervoor zorgen dat Project CARS 2 een nog betere ervaring weet neer te zetten. Want die ervaring is wat er centraal staat in het vervolg deel. Eind januari hebben wij die ervaring mogen voelen dus doe de riemen maar vast.