Tunic details - Vossenstreken [gespeeld op E3 2018]

    Al meer dan dertig jaar geleden kwam de eerste The Legend of Zelda game uit, waarin de wereld ontdekken en avonturen beleven voorop stonden. Dit principe is volgens maker Andrew Shouldice iets ingekakt en daarom schotelt hij Tunic voor. Wat het is, en hoe het is, lees je in de Tunic details special.

    Simpel gezegd: Tunic is net zoals Zelda, alleen bestuur je dan een vos. Door een kleurrijke maar gevaarlijke wereld, manoeuvreer jij jouw held langs monsters, kerkers en andere soorten onheil. Voor de niet zo simpele uitleg, zal je wat verder moeten lezen.

    Kopie

    Gamers die de originele Zelda hebben gespeeld, al is dat meer dan dertig jaar geleden of juist een paar maanden terug met de NES mini, zullen de knipoogjes van Andrew Shouldice naar zijn inspiratie wel begrijpen. Al zijn het op een gegeven moment geen knipoogjes meer, maar een compleet manuscript waarop de beste man zegt: het is Zelda, maar dan met een vos.

    Zo ook in onze demo tijdens de Microsoft Showcase. De game laat je starten zonder wapens in een wereld waar grappige en stuiterende paarse bubbeltjes voor het gevaar zorgen. Een eerste blik zou denken dat de wezens niet gevaarlijk zijn, maar ontvang een paar tikken en je mag weer opnieuw beginnen. Aan ons dus de taak om een wapen te vinden en dat vonden we: net zoals The Legend of Zelda in een grot nabij.

    Heen en weer

    Ons eerste wapen was niettemin een stok en daarmee konden wij niet door bosjes heen slaan. Tijd om op zoek te gaan naar een echt zwaard dus, waardoor we weer een flink stuk terug konden om vooruit te gaan in de game. Dit is één van de Tunic details die jij zal moeten onthouden: backtracken is, net zoals in de originele Zelda, een dingetje.

    Dit aspect van de wereld ontdekken, bepaalde items vinden die een nieuw gedeelte openen en dan teruglopen naar die plekken staat centraal in Tunic. Items kunnen worden onderverdeeld tussen drie knoppen en vijanden kan je gewoon locken.

    Toch zit hier een kleine koerswijziging ten opzichte van diens inspiratie en dat is dat je ook vijanden kunt ontwijken. En dit is toch een oefening op zichzelf, want de strijd die je levert is een stukje strategischer. Monsters en reusachtige ridders met zwaarden wachten niet rustig af, maar kiezen frontaal de aanval. Ontwijken is dus essentieel en daarna met je zwaard uithalen zorgt hopelijk voor een goed einde van de strijd.

    Mysteries

    Waar de Tunic details wel verschillend zijn ten opzichte van diens inspiratiebron, is het algemene mysterie. In Tunic kom je namelijk meerdere instructies en borden tegen waarop een taal staat die jij totaal niet kunt lezen. Shouldice houdt het eigenlijk best wel vaag qua taal en zet jou echt neer als een vos in een vreemd land.

    Wij ervoeren dan ook tijdens onze demo een moment dat we bij een bord kwamen met de brabbeltaal en alleen maar ‘ja’ of ‘nee’ lazen. Optimistisch als wij zijn, gingen we verder en kwamen we uit bij enkele lastige vijanden, maar ook een mooie beloning. De borden en runes zijn er daarentegen niet alleen voor waarschuwingen; wij konden er op een gegeven moment ook saven en leven terugkrijgen.

    Het lijkt wel logisch dat als je gaandeweg de game voltooit, je de taal machtig maaktt. Maar dat is iets wat wij nog niet ervoeren in onze speelsessie.

    Tunic details - Fonkelend

    Wat wij wel ervoeren, en vooral van genoten, waren de schitterende en simpele graphics. De wereld is magnifiek vormgegeven, met enorme tempels op diverse niveaus en uitgebreide bossen waar je voor je gevoel eeuwig in kunt ronddwalen.

    Met slechts één persoon aan het roer van Tunic is dit een indie-titel die op onze radar blijft staan. Niet alleen vanwege de vele invloeden van The Legend of Zelda, maar ook de onderliggende laag: een dieper mysterie waar wij onze tanden wel in willen zetten, evenals een strategischer vechtsysteem. De vos mag snel naar de Xbox One komen.

    Tunic moet in 2019 verschijnen op de Xbox One en de PC.

    Tunic

    Verkijgbaar vanaf 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.