Ori and the Will of the Wisps hands-on - Meeslepend [gespeeld op E3 2018]
De getekende stijl en de meeslepende soundtrack van Ori and the Blind Forest wisten vele gamersharten binnen te slepen en die kliek zal dan ook blij zijn geweest met de aankondiging van de tweede Ori game. Wij speelden de game tijdens de Xbox Showcase en hoe die is, lees je in de Ori and the Will of the Wisps hands-on.
Voor gamers die niet bekend zijn met de Ori, Ori is een White Guardian Spirit die op reis gaat door het land achter het woud Nibel, om de waarheid te achterhalen van ‘verloren’ zielen en ook om zijn ware afkomst te ontdekken. In de platformer moet jij door de diverse werelden rennen, springen en allerlei andere attributen uithalen om het antwoord te krijgen op jouw prangende vragen.
Metroidvania
Ontwikkelaar Moon Studios zei het al prominent bij voorganger Ori and the Blind Forest: de game is een platformer die zichzelf trots presenteert als een Metroidvania-achtige game. Oftewel, het platformelement is verbonden met het RPG-element en het gaat voorkomen dat je wel eens een stukje terug moet in het level met een nieuw bekregen talent om verder te komen in het spel.
§Dit was ook herkenbaar in onze Ori and the Will of the Wisps hands-on. Op een gegeven moment stuiten we op een muur van zand en was er geen doorgang meer te vinden. De oplossing lag achter ons, want door het omhalen van een hendel konden we ineens een stukje terug en wat hoger het level door. Hier is dan ook duidelijk te zien dat Moon Studios geïnspireerd is door Metroidvania-achtige titels en eigenlijk één van de beste daarin wil zijn.
Het RPG-element in Ori and the Will of the Wisps zagen wij terug in de vele hebbedingetjes die je kon verzamelen om daarmee Ori sterker te maken, evenals enkele side quests. Voor een kameraad even een verloren naald in het zand vinden of juist enkele shards op lastige plekken oppikken, waarmee we opgelopen schade flink verminderen? Het zit er allemaal in en wordt nog veel uitgebreider dan wij mee maakten.
Springen, rennen, vallen…
Moon Studios mag in ieder geval zo trots zijn als een pauw op het platformelement, want dit werkt loepzuiver. Je bent volledig in controle over Ori met zijn sprongen en vooral diens landingen. Snel even een muurtje opklimmen om vervolgens een walljump te doen en zo enkele gevaarlijke stekels ontwijken? Het staat gewoon in het draaiboek van Ori.
Zo konden wij ook een soort rush doen waarbij je een kort stukje sneller overbrugt. Heel belangrijk, aangezien sommige platformen al bij het eerste contact met Ori in elkaar zakken. Zo snel mogelijk reageren en verder springen is dan noodzakelijk om vooruitgang te boeken.
Later in het level wordt dit allemaal iets lastiger. Jjij als speler moet dan juist je rush goed plannen om vervolgens bij een liaan uit te komen en vanaf daar weer een stuk verder te springen, om zo een gigantisch gat te overbruggen.
Zwaard en boog
Tussen al dat gespring ervaar je ook nog enkele tegenstanders. Van kleine wormpjes tot sprintende egels, de wereld van Ori and the Will of the Wisps is allesbehalve vriendelijk. Gelukkig heeft Ori nog steeds zijn trouwe zwaard voor het aanvallen van dichtbij en de boog voor charges vanaf een afstandje. De combat is niet al te hoogstaand in Ori and the Will of the Wisps, maar het werkt prima en je kunt goed combineren tussen de twee soorten aanvallen.
Gelukkig heeft Moon Studios daar ook niet de focus op gelegd, want het gaat toch echt om het platformen. Wij kregen tijdens onze Ori and the Will of the Wisps hands-on een nieuwe kracht genaamd burrow, waarmee Ori de kwaliteiten van een worm krijgt en door het zand kan wriemelen. Dit levert weer enkele nieuwe manieren van platformen op om ineens uit het zand te schieten en bij een hoger plateau te eindigen.
Wonderschone woestijn
Toch viel ons oog vooral op de grandioze graphics van Ori and the Will of the Wisps. De desolate woestijn op de achtergrond heeft duizenden zandkorrels, maar in de getekende stijl van Ori wil je ze bijna één voor één gaan tellen, terwijl de zon geen enkele behoefte heeft om onder te gaan en jij maar blijft kijken naar die vurige bal van licht.
Op de voorgrond is het te zien in andere details; spring maar op een vervallen boompje en de enige blaadjes die er nog aanhingen, dwarrelen door het gewicht van Ori naar beneden. Ori and the Will of the Wisps is magnifiek met zijn 60 fps en in vol 4K en eigenlijk verdient de game het om alleen maar zo ervaren te worden.
Ori and the Will of the Wisps hands-on – Magistraal
Liefhebbers van Ori and the Blind Forest zullen dan ook extreem blij zijn met Ori and the Will of the Wisps. Componist Gareth Coker zal ook de meeslepende en ontroerende soundtrack voor de tweede Ori-game creëren en wij waren al erg onder de indruk daarvan; subtiel, maar toch op sommige momenten volop aanwezig. Ori and the Will of the Wisps mag direct op het lijstje voor meest geanticipeerde titels van 2019.
Ori and the Will of the Wisps komt in 2019 uit voor de Xbox One en PC.