Mega Man 11 features besproken - Voor de fans [gespeeld op E3 2018]

    Al meer dan dertig jaar genieten gamers van de avonturen van het blauwe mannetje Mega Man. Eén van Capcoms mascottes verdiende de transfer naar 3D, maar een sidescroller in 3D is lastig. Het werd dus 2.5D en ook deel 11 heeft die stijl. Wij speelden de game op de E3 en vertellen erover in deze Mega Man 11 features special.

    De nieuwste telg in de Mega Man serie behoudt wel zijn kerngameplay. Als Mega Man ren je van links naar rechts over het scherm en schiet je meerdere vijanden aan gort, om te eindigen in een baasgevecht dat het meeste van jouw gameskills vereist en erg uitdagend is. Ook in Mega Man 11 is dit het geval, maar er zijn ook andere Mega Man 11 aspecten.

    Zoals de oude NES-dagen

    Toch beginnen we met één van de standaard features in de Mega Man titels: de moeilijkheidsgraad. Capcom heeft meer dan vijftig games ontwikkeld en uitgebracht met de blauwe androïde en vele van die spellen zijn, op zijn zachts gezegd, lastig. Denk aan monsters en andere mechanische wezens die jou het leven zuur maken en dan hebben we het nog niet eens over de eindbaas.

    Zo ook in onze Mega Man 11 hands-on. Het level zelf was kenmerkend Mega Man, met veelal bewegende platformen en een run and gun gedeelte. Ondertussen moesten we rennen en glijden over de grond voor gigantische zagen en reusachtige palen die ons zo in een muntje konden veranderen.

    De echte moeilijkheid kwam niettemin bij de eindbaas van het level. Wij ervoeren tijdens onze Mega Man 11 hands-on een mechanisch en elektrisch monster dat via een soort stroomnetwerk over ons scherm zoefde en ons flink toetakelde. Tegelijkertijd moesten we andere vijanden ontwijken en ook de baas onder vuur nemen. Nee, echt makkelijk werd het ons niet gemaakt.

    Nieuwe skills

    Daarom zal Mega Man 11 voor de echte fans een feest der herkenning zijn. De game is net zo pittig als diens voorlopers en het schieten en rennen werkt nog steeds uitstekend. Daarbij moet jij natuurlijk de keuze maken tussen korte schoten die minder schade doen, of een opgeladen charge waarmee je aanzienlijk meer letsel veroorzaakt.

    Bovendien heb je ook nog een compleet nieuwe gimmick genaamd ‘Double Gear’. Met de rechterschouderknop heb je de mogelijkheid om tijdelijk meer damage te doen bij je vijanden, terwijl je met LT de tijd vertraagt. Hiermee kan je projectielen die op je afkomen beter ontwijken en jouw landing significant perfectioneren.

    Beide Mega Man 11 features hebben alleen een temperatuurmeter en tijdelijk gebruik is dan ook een pré. Als je beide krachten té veel gebruikt, dan raakt het systeem oververhit en kan je beide vaardigheden eventjes niet gebruiken.

    Pixels 2.0

    Met die nieuwe vaardigheden weet Capcom de Mega Man serie toch weer tijdelijk te verfrissen. Al vanaf de eerste stappen in de nieuwe levels weet jij dat het lastig gaat worden en ‘Double Gear’ moet dan ook optimaal worden gebruikt.

    De besturing van Mega Man is al jarenlang strak en intuïtief en in Mega Man 11 is dat niet anders. En gezien de lay-out van sommige levels, is dat wel een vereiste. Enorme muren met tientallen zagen die ineens op je afkomen van achteren, waardoor jij als een haas moet rennen en glijden door het level. Op die momenten is het essentieel dat Mega Man fijn aanvoelt en dat jij in controle bent over de androïde.

    Naast die controle, is het visuele aspect ook ontzettend fijn. In tegenstelling tot oudere games uit de franchise is de pixel-achtige stijl uit die titels vervangen door een soort cartoonachtige graphics. Mega Man 11 oogt daardoor fris, maar behoudt wel die charme die een kernmerk is voor Mega Man.

    Mega Man 11 features besproken – De blauwe man is terug

    De kernelementen van Mega Man zijn gewoon aanwezig in Mega Man 11 en fans van de franchise zullen dan ook dolgelukkig zijn met deze game. Voor nieuwkomers lijkt Mega Man 11 een goed instapmoment, met meerdere nieuwe skills en toch de strakke controle uit de NES-dagen. Het zal desalniettemin en flinke uitdaging zijn, maar als dat jouw ding is, dan is Mega Man jouw man!

    Mega Man 11 komt op 2 oktober uit voor de PC, PlayStation 4, Nintendo Switch en Xbox One.

    Mega Man 11

    Verkijgbaar vanaf 2 october 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.