LittleBigPlanet 3 Preview - De oude formule met nieuwe personages
Op Firstlook 2014 konden we eindelijk aan de slag met LittleBigPlanet 3. Voor de derde keer nemen we een duik in de wondere wereld van Sony's knuffeligste mascotte Sackboy. Maakt de franchise nog net zoveel indruk als destijds op de Playstation 3?
Het was een speciaal moment toen de eerste LittleBigPlanet-titel voor de Playstation 3 uitgebracht werd in 2008. Een spel met een schattig poppetje van naald en draad, waarin alles leek te draaien om het maken, delen en spelen van (andermans) platform-levels. Het duurde dan ook niet lang voor Sackboy een onuitwisbaar plaatsje in ons hart kreeg.
De levels en het uiterlijk van de Sackboys in LittleBigPlanet kon je helemaal zelf ontwerpen. Vervolgens was het mogelijk je eigen ontwerp te delen met de rest van de wereld, zodat iedereen kon meegenieten van jouw creaties. Dit bleek een groot succes, want al snel volgde een tweede deel, twee handheldversies (op de PSP en PS Vita) en een heuse kartgame. Sony grijpt dit jaar terug naar de roots en komt met het officiële derde deel in de franchise.
Who let the dogs out?
In het eerste level van de Firstlook-demo word je direct in het diepe gegooid met één van de nieuwe speelbare personages in LittleBigPlanet 3. Het hondachtige wezentje Oddsock laat je rennend en springend door de levels heen bewegen. Muren zijn geen obstakel meer, want je zet je er zonder enige moeite tegen af. Oddsock rent erg snel, waardoor de vaart er lekker in blijft zitten. Dit personage is bijzonder geschikt voor levels met timing en veel uitdaging.
Het is knap te noemen dat het hondje totaal anders aanvoelt als Sackboy en toch volledig in de wereld van LittleBigPlanet lijkt te passen. Alsof hij er vanaf het eerste deel altijd bij geweest is. De vrolijke graphics en supervloeiende gameplay maken LittleBigPlanet 3 wellicht het leukste platform-feestje van dit najaar.
Jij bent groot en ik ben klein... t'is niet eerlijk!
In het tweede level van de demo gingen we aan de slag met het nieuwe karakter Toggle. Dit grote dikke mannetje wordt vooral door Sony ingezet om de zwaartekracht-puzzels uit de eerdere delen een stuk interessanter te maken. Toggle kan op ieder willekeurig moment veranderen in een kleine mini-variant van zichzelf.
Allemaal leuk en aardig, maar wat heb je hier precies aan? Heel simpel. Het ene moment creëer je als grote Toggle genoeg gewicht om een katapult in te drukken, waarna je verandert in kleine Toggle en direct omhoog gelanceerd wordt. LittleBigPlanet 3 waait voor de platform-fan een frisse wind door het 2,5D platformgenre.
Ander voorbeeld. Grote Toggle is zwaar genoeg om naar de bodem van het meertje te zinken, terwijl kleine Toggle over het water kan rennen. Op deze manier blijf je switchen tussen beide vormen om alle locaties te bereiken. Het switchen tussen beide karakters gebeurt on-the-fly en de insteek van de puzzels vereisen optimale concentratie en skills.
LittleBigPlanet 3: De oude formule met nieuwe personages
Naar aanleiding van het spelen van de Firstlook-demo kan geconcludeerd worden dat LittleBigPlanet 3 niet heel veel verschilt van zijn kleine broertjes op de last-gen console.
Je speelt nog steeds met een personage in een 2,5D-achtige platformwereld en verzamelt bolletjes en stickers. Nog steeds staat het maken, delen en spelen centraal. De grootste vernieuwing zit hem vooral in de nieuwe personages, die elk met hun eigen gimmick leven in de brouwerij weten toveren. Zonder al te veel vernieuwing blijft het ontzettend leuk om te spelen en wij kijken dan ook erg uit naar het derde deel van onze in elkaar genaaide vriend.