Forza Horizon 4 gameplay - Slippende banden [gespeeld op E3 2018]

    De Forza Horizon-reeks behoort al sinds de release van de eerste game tot één van de go to­ games van racefanaten. Van scheuren in bergen rondom Colorado tot driften in de diverse omgevingen in Australië. In Forza Horizon 4 verandert er nogal wat. Wat precies, dat lees je in de Forza Horizon 4 gameplay hands-on.

    Tijdens de E3 persconferentie van Microsoft liet het Amerikaanse bedrijf al weten dat er hard gewerkt wordt aan Forza Horizon 4, wat ook wel te merken is aan de releasedatum. En met meer dan 450 auto’s waar je straks uit kunt kiezen, schotelt Forza Horizon 4 je weer een scala aan mappen en rijtuigen voor.

    Bevroren meren

    Het eerste wat ons opviel in de Forza Horizon 4 gameplay hands-on was de toevoeging van verschillende seizoenen. Zo konden wij aan het begin van ons raceseizoen kiezen uit drie snelle en krachtige bolides die ons door bossen en open landschappen voortstuwden. Desondanks duurde het niet al te lang voordat deze race voorbij was en wij naar de winter werden getransporteerd.

    Direct in dat winterwonderland werden we in een andere wagen gebonjourd. Geen rappe wagens meer, maar logge vierwielers waarbij het gewicht goed moet worden verdeeld. De banden van deze trucks zijn een stuk beter voor de gladde ondergrond en je moet dan ook goed opletten dat je niet constant wegslipt. Iets wat ons ook een paar keer overkwam, waardoor we al snel tegen een boom belanden.

    Gelukkig zit de rewind feature nog steeds in Forza Horizon en wij maakten dan ook enkele keren gebruik van de functie waardoor je een stukje terug gaat in de tijd en je fout eventueel kan voorkomen. Iets wat op een bevroren vaker voorkomt dan je denkt.

    IJskristallen

    Voordat we het wisten was de winterse koud alweer ingeruild voor de modderige en natte banen van de lente en reden we in diverse Honda’s rond. Hier zagen we ineens ook enkele motoren opduiken waar we vervolgens tegen moesten racen en tijdens die introductie viel het ons tijdens de Forza Horizon 4 gameplay hands-on op hoe schitterend het eruit ziet.

    De modder die omhoog spettert tijdens de races tegen de motoren, de ijskristallen die je op je raam ziet in de winter en de vallende blaadjes uit de bomen als je op hoge snelheid erlangs raast. Grafisch zit Forza Horizon 4 dus dik in orde en qua geluid van de motoren en auto’s hoor je echt de topklasse die Turn 10 Studios heeft geleverd.

    Zomerse dagen, herfstige plagen

    Gelukkig is het besturen van de auto’s nog steeds ouderwets goed en weet je precies waar je aan toe bent met je auto’s. Logge wagens, zoals in het winterseizoen, zijn veel lastiger om onder controle te krijgen en driftend door de bocht te gaan, terwijl de snelle wagens een stuk wendbaarder zijn. Die besturing blijft in de lijn van diens voorgangers en is een perfecte mix tussen realisme en arcade.

    Iets waar alleen nog geen duidelijkheid over bekend werd gemaakt, is hoe de seizoenen nu gaan verlopen. In onze Forza Horizon 4 hands-on wisselden de seizoenen om de haverklap, maar hoe dat in de game werkt is niet duidelijk. Of dat gaandeweg je progressie in de campagne is, of naarmate je meer speelt, het antwoord is er nog niet.

    Wat Microsoft en 10 Turn Studios ook nog lieten weten, was dat de game een gedeelde open wereld gaat krijgen. Dit komt erop neer dat jij ook andere racers ziet rondscheuren en missies ziet doen. Volgens Turn 10 Studios zal dit naadloos in de game passen en kun je met enkele commando’s, en verzoeken aan vrienden of vreemden, coöperatief door de wereld van Forza Horizon 4 racen.

    Forza Horizon 4 gameplay– Pracht en praal

    Hetgeen wat wij van Forza Horizon 4 zagen, stemde ons wel gelukkig. De gameplay staat nog steeds als een huis, de rewind knop blijft fijn om je fouten te verbeteren en de grafische pracht en praal is aanwezig. Het lijkt erop dat Turn 10 Studios sterk verder gaat met waar zij gebleven was: uitstekende racetitels maken.

    Forza Horizon 4

    Verkijgbaar vanaf 2 october 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.