Dark Void Preview
Capcom's Dark Void moet vernieuwende gameplay gaan bieden door de speler te laten spelen in verticaal perspectief. Gewapend met een jetpack en geweren versla je vijanden terwijl jij je omhoog werkt in een verticale wereld.
Dark Void moet een vernieuwende shooter zijn en bovendien een nieuwe franchise voor ontwikkelaar en uitgever Capcom. De grote vraag is natuurlijk of Capcom de juiste indruk heeft achtergelaten met de speelbare demo die aanwezig was op GamesCom 09.
Geen slimme zet
De speelbare demo van Dark Void heb ik tijdens de GC 09 kunnen spelen, maar deze was op zijn minst vreemd te noemen. Het was namelijk niet echt een demo maar meer een turtorial waarbij je opdrachten uit moest voeren die gegeven werden door een voice over in de game. Op zich werkt dit wel, maar niet als je in een lawaaierige omgeving staat en dus niets van de stem in de game kan verstaan. Niet echt een slimme keuze dus.
De vraag is dus waarom Capcom niet gewoon gekozen heeft voor een demo waarin de vernieuwende gameplay volledig aan bod komt, want het spelen van Dark Void voelde nu niet vernieuwend aan en dat is natuurlijk zonde.
De demo zelf
In de beland je in een bergachtige wereld met een halve bol in het midden wat beschermd was door een soort laserschild. In de rest van het speelveld stonden enkele hoge gebouwen en bergen waar je op kon landen door je jetpack te gebruiken. Het spelen van Dark Void voelt aan alsof je met Iron Man aan het spelen bent, of een bounty hunter bent uit het Star Wars universum. Je bent erg wendbaar en het is behoorlijk wennen om het vliegen volledig onder controle te krijgen, maar wel leuk om te doen.
Grafisch zag Dark Void en leuk uit, maar niet speciaal. De standaard graphics die deze demo bevatte doen de game op dit moment nog geen eer aan en daardoor ontstaat het idee dat er nog veel moet gebeuren aan deze titel. Als je bijvoorbeeld naar de andere Capcom titel Lost Planet 2 kijkt, dan zie je dat het niveau hier vele malen hoger ligt, terwijl dit ook een actie game betreft.
{mig:WBqSC957GtCq}
Ter land en in de lucht
Het geeft een fijn gevoel om controle te hebben over land en lucht in de game, maar in deze demo zat simpelweg te weinig inhoud om echt te weten te komen wat Dark Void precies zal brengen. Het enige wat je als speler kon doen is rondvliegen, landen en enkele vijanden aanvallen in de lucht en op de grond. Het vliegen en schieten tegelijk werkte prima in de demo van de game, maar van het verticale speelveld was weinig te bespeuren en dat is een gemiste kans.
Wel potentie
Als Capcom het goed aanpakt met Dark Void, dan zit er zeker potentie in de game. Met deze demo is nog niets bewezen, maar als je kijkt naar de gameplay kan deze erg vermakend worden door lekker rond te vliegen met je jetpack. Ook is het idee dat je in verticaal perspectief vijanden moet verslaan erg origineel en wekt nieuwsgierigheid. Genoeg mogelijkheden dus voor Dark Void, maar dan moeten wel de juiste elementen aan de game toegevoegd worden.