Battlefield 3 - Multiplayer Preview
Bijna elke week krijgen Rob en Hugo in de Vrijdagavondshow weer dezelfde vraag: Battlefield 3 of Modern Warfare 3? Tot voor kort hadden wij geen van beide gespeeld, maar op de Gamescom hebben wij alvast Battlefield 3 aan de tand mogen voelen. Nog steeds kunnen we geen volledig uitsluitsel geven over welke van twee games beter wordt, maar in de volgende alinea's lees je alvast onze eerste indrukken van DICE's nieuwste game.
In Keulen werd de game op twee verschillende manieren getoond. Allereerst was er de co-op modus waar wij behind closed doors mee aan de slag zijn gegaan. En als tweede werd ook de multiplayer getoond, maar dan op de beursvloer. Voor deze multiplayer demo gingen we met de PC-versie aan de slag, terwijl we de co-op op de PlayStation 3 mochten uitproberen. Deze impressie gaat uitsluitend over de multiplayer van Battlefield 3.
Battlefield 3 zal onder kenners van games enorm goed verkopen. Een gewaagde uitspraak, maar tijdens de Gamescom was er vanuit de pers een enorme interesse naar de game. In tegenstelling tot Modern Warfare 3's 'booth', waar je na enkele luttele minuten aan de slag kon gaan met de game, stond er voor de booth van Battlefield 3 een negen uur durende rij van mensen die hongerig was om Battlefield 3's multiplayer aan de tand te voelen.
Natuurlijk is urenlang wachten niets voor de redactie van XGN. Met een speciaal perspasje dat we behind closed doors hadden gekregen van uitgever Electronic Arts, konden we sneller aan de slag met de multiplayer van Battlefield 3. En mogen we je iets verklappen? Call of Duty: Modern Warfare 3 zal iets heel erg speciaals moeten doen om beter te worden dan de nieuwste game van de Zweedse ontwikkelaar DICE.
Caspian Border
Op de persconferentie van Electronic Arts werd een korte, maar spetterende gameplay trailer van Battlefield 3 getoond. Die trailer bestond uit allemaal stukjes gameplay van één multiplayer demo. Op de beursvloer gingen wij met deze demo aan de slag. De demo bestond uit een kwartier durende Conquest match op de map 'Caspian Border', waarvan de gameplay trailer hier te bekijken is.
Voor diegenen die onbekend zijn met Battlefield: Conquest is een belangrijke multiplayermodus in de Battlefield-franchise, waarin twee teams met een gelijk aantal spelers verschillende punten op een map moeten innemen. Het team dat de verschillende punten het langst kan controleren, wint het potje. Op de Gamescom gingen we met twee teams van elk 32 spelers aan de slag, waardoor het totaal aantal spelers op maar liefst 64 lag.
Mooiste shooter ooit.... op de PC
Een belangrijk deel van Battlefield 3's aantrekkelijkheid zijn de graphics. De verschillende trailers die ontwikkelaar DICE en uitgever Electronic Arts de afgelopen maanden hebben vrijgegeven deden de fans kwijlen en de sceptici twijfelen. De vrijgegeven beelden waren bijna allemaal van de PC-versie, waardoor het dus een beetje afwachten was hoe de game er op de consoles uit zou komen te zien. Maar daarover later meer.
De demo die wij gespeeld hebben zag er werkelijk fantastisch uit. Alles op de map werd enorm realistisch weergegeven. Muren brokkelen af wanneer ze worden geraakt door kogels en de vliegtuigen deden ons twijfelen of we een shooter aan het spelen waren, dan wel een vliegtuigsimulator. Battlefield 3 is waarschijnlijk de mooiste shooter die wij ooit gespeeld hebben, en dat met Crysis 2 nog vers in het geheugen.
Soepel
Niet alleen is Battlefield 3 prachtig, de game speelt ook enorm soepel. In 1080p HD en op zestig frames per seconde is Battlefield 3 werkelijk briljant. Door deze zestig frames per seconde wordt natuurlijk ook de besturing met de muis en het toetsenbord beter, en dat heeft ook zijn gevolgen voor de gameplay. Werkelijk elke beweging die je met de muis maakt, heeft invloed op de beweging van je wapen.
Zelfs heel kleine en korte bewegingen met de muis kunnen in het heetst van de strijd een wereld van verschil maken tussen gedood worden of in leven blijven. Voor iemand die zijn shooters voornamelijk op de consoles speelt is het wennen aan de nauwkeurige besturing. De game geeft je hiermee het gevoel enorm snel te spelen, zelfs sneller dan de multiplayer gameplay van Call of Duty.
Vertrouwde gameplay
Iedereen die Battlefield: Bad Company 2 eens heeft gespeeld, weet wat hij of zij kan verwachten van Battlefield 3. Realistische gameplay met vuurgevechten waarin nauwkeurigheid een hele grote rol speelt en waarin er ook een heleboel voertuigen beschikbaar zijn om een ravage aan te richten op het grote slagveld. Maar natuurlijk is Battlefield 3 geen simpele kopie van zijn voorganger, want er is meer. Veel meer.
In principe is Battlefield 3 eigenlijk alles wat Battlefield: Bad Company 2 is, maar dan vele malen uitgebreider en mooier. Battlefield 3 is echter voornamelijk een vervolg op Battlefield 2, en niet op Battlefield: Bad Company 2. Vele trouwe fans verkiezen Battlefield 2 boven Bad Company 2 en daarom zien we ook enorm veel features die terugkeren uit de PC-exclusieve titel die in 2005 verscheen.
Onder andere gevechtsvliegtuigen keren terug uit Battlefield 2 en voegen enorm toe aan de gameplay en het realisme van de game. Vuurgevechten in de lucht zijn nu een stuk spectaculairder, maar ook dieper. Want er zijn niet alleen vliegtuigen in de lucht, maar ook nog steeds helikopters. En omdat deze zich niet zo snel verplaatsen als vliegtuigen, hebben helikopters een belangrijk voordeel: nauwkeurigheid.
Te land en ter zee
Dat betekent echter niet dat vliegtuigen weinig schade kunnen aanrichten: met onze jet hebben we meermaals verschillende andere vliegtuigen en helikopters in rook doen opgaan. Een fantastische toevoeging dus, die jets. Maar natuurlijk draait Battlefield om meer dan alleen luchtgevechten. Het grootste gedeelte van de strijd wordt nog steeds op land uitgevochten. En die strijd is intensiever dan ooit.
De Assault klasse heeft in Battlefield 3 de medische plichten overgenomen van de Medic, die nu voortaan als Support klasse door het leven gaat en als voornaamste doel het ondersteunen van de Assault klasse heeft. En deze verandering voegt toe aan de hogere intensiteit van de game. Bij het aanvallen of verdedigen van een punt op de map zijn er nu veel meer spelers die meedoen aan het gevecht dan voorheen.
Het veroveren van een punt wordt er daardoor niet gemakkelijker op, want nu ontstaat natuurlijk de mogelijkheid dat je als speler sneller neergehaald wordt door de tegenpartij. Gelukkig weet ontwikkelaar DICE dit nagenoeg perfect te balanceren, waardoor de gevechten niet alleen intensiever en realistischer worden, maar ook een stuk leuker. Want zeg nu eens zelf: je wilt zo snel mogelijk terug in de strijd zitten.
Oorlog door je speakers
Ook op vlak van geluid lijkt Battlefield 3 er op te zijn vooruitgegaan ten opzichte van zijn voorganger in de franchise. De audio in Bad Company 2 was natuurlijk al fantastisch, maar Battlefield 3 doet er nog een schepje bovenop. Ontploffingen zien er nu niet alleen realistischer uit, maar klinken ook veel realistischer. Tanks schieten niet alleen een gat in de muur, maar bijna ook een gat in je oren.
De audio van de game geeft je dat gevoel dat je als kleine jongen altijd al had willen hebben tijdens het spelen van oorlogje met je soldatenpoppetjes. Je hoort de voetstappen van andere soldaten, ook die van de vijand. Vaak is het echter al te laat wanneer je je omdraait en maar al te snel beseft dat je te traag bent geweest om dat mes in je rug te vermijden. De audio doet onze trommelvliezen nog steeds trillen.
Battlefield <3
Op vlak van multiplayer ziet het er naar uit dat DICE zichzelf nogmaals heeft overtroffen. Visueel lijkt Battlefield 3 bijna op een oorlogssimulator, maar gelukkig toont ontwikkelaar DICE zijn genialiteit en kennis van het genre waardoor de verbeterde en meer intensievere, maar nog steeds realistische gameplay voor enorm veel plezier zorgt. Zeg nooit nooit, maar wij zien DICE hier niet meer in teleurstellen of falen. De audio geeft je bovendien het gevoel dat je midden in een belangrijke strijd zit. Niet alleen hoor je de voetstappen van andere soldaten, maar je hoort daadwerkelijk alles. Battlefield 3 is een game waarvan de beving zo groot wordt, dat de schokken nog jaren zullen nadreunen.