Anomaly 2 Preview

    In een tijd waarin er in overvloed tower defense games verschenen op de PC en mobiele toestellen pakte 11 bit studios het iets anders aan. Begin 2011 bracht de Poolse ontwikkelaar namelijk Anomaly: Warzone Earth uit op de PC. Dat was een game waarin je niet in de verdediging moet, maar juist moet aanvallen. De game werd grotendeels goed ontvangen. Vandaar dat er recent werd aangekondigd dat er een vervolg in de maak is dat in het tweede kwartaal van 2012 moet verschijnen. Wij gingen alvast met een vroege versie van de game aan de slag.

    De previewversie waar wij onze weg doorheen klikten bevatte enkel de eerste paar missies van de singleplayermodus. Van de multiplayer, die erg veelbelovend en uniek lijkt te worden, hebben wij dus nog niets gezien of gespeeld. Desondanks zijn er ook in de singleplayermodus heel wat veranderingen en verbetering doorgevoerd die van Anomaly 2 een betere game moeten maken.

    De game bouwt verder en breidt uit op de fundamenten van zijn voorganger. Dat betekent dat je dus nog steeds aan het begin van ieder level een budget krijgt waarmee je eenheden kunt kopen. Je plant ook nog steeds vooraf de route die je eenheden moeten afleggen. Als commander loop jij over het slagveld en moet je troepen ondersteunen door reparaties uit te voeren en power ups te verzamelen.

    Schakelen tussen vormen
    Waar Anomaly 2 verder gaat dan zijn voorganger is de mogelijkheid tot het morphen van je troepen. Elke eenheid heeft namelijk twee verschillende vormen waartussen het kan morphen. Deze verandering is niet enkel cosmetisch, maar ook functioneel. Waar de ene vorm bijvoorbeeld veel schade kan doen maar weinig bereik heeft, worden die waarden in de andere vorm omgewisseld waardoor je erg polyvalente eenheden hebt.

    Dat maakt van Anomaly 2 een diepere game dan zijn voorganger zonder enorme complexiteit toe te voegen. Natuurlijk zijn de statistieken achter de veranderende eenheden op de hogere moeilijkheidsgraden van vitaal belang, maar dat geldt niet voor de casual en advanced moeilijkheidsgraad. Over de moeilijkheidsgraad gesproken: er mist een moeilijkheidsgraad tussen casual en advanced.

    Wij begonnen op de advanced modus en kregen het in de eerste paar missies al erg moeilijk. Om frustratie te vermijden veranderden we al snel naar de casual moeilijkheidsgraad. De game werd echter veel te simpel en wij reden met veel gemak door de levels heen. Buiten de casual modus is de game dus best wel uitdagend en wij zouden dan ook graag een normale moeilijkheidsgraad zien.

    Ook ons volgende punt van kritiek stroomt voort uit de moeilijkheidsgraad. Wanneer je op advanced of hoger speelt, moet je vrij snel beslissingen nemen. Omdat je zowat alles met je muis bestuurt, waaronder het morphen dat een dubbele klik op een van je eenheden vereist, kan een gevechtssituatie al best snel onoverzichtelijk en chaotisch worden. Je lijkt dan met je commander eerder in de weg te lopen dan je troepen te helpen.

    Veel hetzelfde gebleven
    Desondanks willen we benadrukken, dat ondanks bovenstaande punten van kritiek, wij nog steeds erg positief uitkijken naar Anomaly 2. Het grootste deel van de gameplay is hetzelfde gebleven als zijn voorganger en die game scoorde niet voor niets erg goed in onze recensie. Anomaly 2 zag er in de previewversie bovendien al erg goed en verzorgd uit, wat veel goeds belooft voor wanneer de game daadwerkelijk uit is.

    Anomaly 2

    Verkijgbaar vanaf 15 may 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.