MXGP Preview - Motorcrossen zonder enkele emotie
Blubber, een uitbundig publiek en de geur van verbrand rubber. Wat is het toch heerlijk om in een leren pak rond te crossen op een modderig circuit. MXGP werd vorig jaar uitgebracht voor de PlayStation 3 en Xbox 360, maar ontwikkelaar Milestone vond het nodig de titel - in verbeterde vorm - opnieuw uit te brengen voor de PlayStation 4.
De demonstratie van MGXP was ronduit knullig. Het spel lijkt op het eerste gezicht geen steek veranderd ten opzichte van het origineel, maar volgens de ontwikkelaar is dit wel degelijk het geval. Misschien had hij zijn bril niet op?
MXGP is een racegame met motoren, waarin je in verschillende races strijdt om diverse soorten medailles. Je kunt lekker sleutelen aan je motor en bestuurt in de wedstrijden zowel de motor als de bestuurder. Zo kan de bestuurder - net als in games uit de Trials-serie - naar voren of achteren leunen en zijn gewicht verdelen om op de juiste manier terug op de glibberige modderbaan terecht te komen.
Een motor met twee lekke banden
Het eerste wat meteen opviel was dat het spel totaal geen spektakel bevat. Een echte motorcross-wedstrijd is een blubberige machtsstrijd, waarbij schaafwonden en vastgelopen wielen aan de orde van de dag zijn. MXGP kwam vooral over als saai en simpel vermaak voor op een regenachtige zondagmiddag. De spanning en sensatie was erg ver te zoeken.
Het publiek staat emotieloos aan de kant. Een gezellig achtergrondmuziekje had de boel nog een beetje op kunnen fleuren, maar helaas ontbreekt deze volledig. Geluiden als ronkende motoren en de klappen van een fikse crash zijn aanwezig, maar helaas klinkt alles vlak en onrealistisch. Hiernaast is het te belachelijk voor woorden dat je respawned, voordat je überhaubt te zien hebt gekregen dat je gecrasht bent.
Controle is ver te zoeken in MXGP
De besturing is van levensbelang in een race-titel, alles draait om snelheid en reactievermogen. Je schiet de heuvels op en moet zorgen dat je vervolgens weer heelhuids op de grond terecht komt. Helaas is dit makkelijker gezegd dan gedaan. MXGP heeft er namelijk een handje van om de besturing anders te laten reageren op de input van je PS4-controller.
Tijd om de race opnieuw te starten, aangezien je de computergestuurde motorrijders - door de slechte besturing en hakkelende framerate - niet langer bij kunt houden. Een langdurig laadscherm is je beste vriend, evenals de drie koppen thee die je inmiddels naar binnen hebt gewerkt in de tussentijd. Dit is tegenwoordig gewoonweg niet langer acceptabel.
MXGP: Motorcrossen is nog nooit zò saai geweest
Alle bekende modi zijn weer uit de mottenballen getrokken; Single races, time attacks, grand prix en de carriere modus. Helaas mag het allemaal niet baten. MXGP is één van de meest saaie race-titels van dit najaar.
De circuits veranderen als je erop rijdt en dit zorgt ervoor dat je niet kunt wennen aan je bochten en vormen. Het wordt hierdoor dan ook een onmenselijke opgave om net die ene seconde van je tijd af te kunnen snoepen. Aan de andere kant kun je dit ook zien als pluspunt, omdat dit in de realiteit ook voorkomt. Het is en blijft een kwestie van smaak.
Op een paar nieuwe circuits en een 'verbeterd besturingssysteem' na, is er weinig veranderd aan de oorspronkelijke versies van het spel. De schommelende moeilijkheidsgraad - soms veel te moeilijk, soms kinderlijk eenvoudig - is nog steeds intact.
Het geheel voelt nog steeds lichtelijk buggy aan en de verbeterde graphics geven nog steeds niet het gevoel van next-gen. Voor een unieke ervaring kun je beter je eigen motor of mountainbike uit de kast pakken om lekker door de natuur te banjeren. Er gaat niks boven een frisse neus.