Voordat we Below in actie te zien kregen, maakte de vertegenwoordiger van Capy Games even duidelijk waar de ontwikkelaar zijn inspiratie vandaan gehaald had: Zelda, Spelunky en Dark Souls. Drie namen die ons meteen op het puntje van de stoel kregen, al hadden we wel meteen onze bedenkingen. Dit zijn drie enorm populaire, geweldige games, hoe ga je die overtreffen zonder ze simpelweg na te doen?

Below

Dood is dood

Below is een roguelike, wat betekent dat doodgaan definitief is. Iedere keer zul je op een strand aanspoelen, en de wereld zal steeds net iets anders zijn. Gelukkig is het wel mogelijk om je gesneuvelde voorganger op te sporen, zodat je zeldzame uitrusting en potions weer op kunt rapen. Omdat de wereld steeds verandert, is dit een stuk lastiger dan het lijkt.

In leven blijven is dus belangrijk, dus staat het verzamelen van genoeg middelen om jezelf in leven te houden centraal. Na iedere rake klap zal je beginnen te bloeden, en als je daar niks aan doet, ga je dood. Een klein schrammetje geeft je heel wat tijd om met een geneesmiddel te komen, maar een grote guts van een zwaard zal je koortsachtig naar een manier laten zoeken om jezelf op te lappen.

Kampvuren zijn een prima rustpunt Below, omdat je daar je wonden dicht kunt laten schroeien en wat eten kunt koken. Vervolgens ga je met getrokken zwaard en schild weer verder in deze mysterieuze wereld, waar je helemaal niets vanaf weet. In Below zit namelijk geen gesproken of geschreven tekst. Alles wordt overgelaten aan de verbeelding van de speler, die middels zijn manier van spelen een eigen verhaal vertelt.

Below

Uitgezoomde wereld

Wel werd er benadrukt dat het niet om een volledig willekeurige wereld gaat. Bepaalde delen zullen iedere keer veranderen als je spawnt, maar er zijn plekken op het eiland die op een vaste plaats blijven. Hier kom je nieuwe voorwerpen tegen of een belangrijke plaats die iets vertelt over de geschiedenis van de plek.

Zoals je ook wel op de screenshots kunt zien, is het beeld enorm ver uitgezoomd. Jouw poppetje is maar een klein figuurtje, dat langzaam maar zeker de duisternis in een kamer laat vervangen door licht, zodat je kunt zien waar je loopt. Dit is bewust gedaan, omdat je op deze manier het overzicht kunt bewaren als je wordt aangevallen. Zoals gezegd kan één rake klap al het einde betekenen, dus is het zaak om ieder gevecht ongeschonden te verlaten.

Below

Nieuwe wapens en omgevingen

De donkere grotten die we vandaag te zien kregen, zul je vooral in het begin van de game tegenkomen. Naarmate je verder afdaalt in de krochten van het eiland, zul je verzonken steden tegenkomen en gekke geometrische altaars. Ook zul je steeds nieuwe wapens tegen het lijf lopen.

Een grote hamer is bijvoorbeeld enorm krachtig, maar wel heel traag. Een pijl en boog zorgen voor aanvallen op afstand, maar om een pijl af te schieten zul je wel je schild op je rug moeten binden, wat je weer een stuk kwetsbaarder maakt. Iedere keuze die je maakt brengt dergelijke gevolgen met zich mee, zodat je iedere keer weer na moet denken voordat je een nieuwe ruimte inloopt. Je weet immers nooit wat je er aan zult treffen.

Below

Below is een strafblad waard

Het is lang geleden dat wij zo enthousiast werden van een demo van een game. De grafische stijl van Below is fantastisch en de gameplay is een briljante mix van puzzelen, overleven en ontdekken. Het liefst hadden wij de Xbox One uit het kamertje meegesleurd, zodat we direct aan de slag konden met Below. Die boete voor diefstal nemen we in dit geval graag op de koop toe.