Alpha Protocol Preview

Obisidian Entertainment, bekend van titels als Knights of the Old Republic 2 en Neverwinter Nights 2, werkt alweer heel wat jaartjes aan Alpha Protocol. Als je het verhaal van de game leest, dan zou je misschien denken dat het hier gaat om een snelle actie game, maar niets is minder waar. Obsidian is namelijk gespecialiseerd in role-playing games, en Alpha Protocol is daar geen uitzondering op.

Geheim agent spelen
In Alpha Protocol speel je als agent Michael Thorton. Er is iets fout gegaan tijdens een missie, en hij wordt achterna gezeten door de Verenigde Staten. Daarom sluit hij zich aan bij het Alpha Protocol, om te proberen zijn naam te zuiveren. Onderweg ontrafel je een wereldwijd complot, dat tot in de hoogste rangen van de overheid reikt.

Alpha Protocol Screenshot 141166 Alpha Protocol Screenshot 141160 Alpha Protocol Screenshot 141164

Constant keuzes maken
Echter is het niet zo dat je altijd hetzelfde verhaal volgt. Keuzes staan namelijk centraal in de game, en deze hebben grote invloed op het verhaal. Het is niet zo dat je die invloeden altijd gelijk opmerkt, want het kan zomaar zijn dat er pas vijf uur later iets verandert door die keuze. Denk bijvoorbeeld aan het vermoorden van een wapenhandelaar tijdens een missie. Als je dat niet had gedaan, kon die persoon later weer opduiken om je te helpen, maar nu is dat niet het geval. Door deze keuze zijn de missies die je later tegenkomt een stuk anders geworden.

Al deze keuzes maak je door middel van het dialoog systeem dat Alpha Protocol kent. Je kunt kiezen voor verschillende aanpakken tijdens de gesprekken. Zo kun je jezelf agressief, beheerst of doortastend opstellen. Als je wilt, kun je iemands hele verhaal aanhoren. Hierdoor zal hij jou aardig vinden en je helpen. Of je slaat dat allemaal over, en geeft hem gelijk klappen om de informatie die je wilt hebben uit hem te slaan. Maar bedenk dan wel dat jouw slachtoffer zijn vrienden later kan waarschuwen, en je opeens tegen een stuk beter bewapende vijanden moet vechten in de volgende missie.

De vrijheid die je hebt in het kiezen van je eigen pad is indrukwekkend, en het zal Obisidian ook heel wat uurtjes gekost hebben om alles goed op elkaar aan te laten sluiten. Dat is ook één van de redenen dat de ontwikkeling van de game wat langer heeft geduurd. Om je even een indruk te geven van de omvang van het verhaal: er is in totaal zo’n 120 uur aan dialogen ingesproken. Dat terwijl het spel zelf in ongeveer 20 tot 30 uur is uit te spelen. Je kunt dan wel bedenken dat door de keuzes die je maakt, heel wat veranderen tijdens het verdere spel en de dialogen die je tegenkomt.

Alpha Protocol Screenshot 140479 Alpha Protocol Screenshot 142922 Alpha Protocol Screenshot 138509

Rasechte RPG
Wanneer je leest over spionnen, geheime organisaties en complotten, dan zul je al snel denken dat het hier gaat om een game met flink wat snelle actie. Deels is dat ook waar, want je zult heel wat vijanden moeten neerschieten en maakt hierbij gebruik van tal van wapens en gadgets. Echter verloopt deze actie niet zoals in een shooter. Nee, Alpha Protocol blijft een rasechte RPG, en dat is te merken in de gameplay.

Heel veel in de game hangt namelijk af van statistieken en cijfertjes. Wanneer jij een outfit op je missie meeneemt die meer punten in ‘stil zijn’ heeft, dan zullen de vijanden je minder snel horen, zelfs als je gewoon rent. Als je meer punten hebt in je pistolen skill, dan zal het gebruik daarvan effectiever zijn dan het leegschieten van een machinegeweer of shotgun. En ook zijn er allemaal speciale skills die invloed hebben op de gameplay. Denk bijvoorbeeld aan een skill die je drie seconden onzichtbaar maakt wanneer vijanden je zien. Geheel niet realistisch natuurlijk, maar wel verdomd handig.

De gehele gameplay van Alpha Protocol draait om skills en de punten die je daarin hebt. Hierdoor is het een echte traditionele RPG, maar dan in een moderne setting. De hardcore RPG-liefhebbers zullen hiervan smullen, maar door deze aanpak schrikt Obsidian wel heel wat gamers af.

De actie tijdens het spelen voelt ook wat houterig en onhandig aan. Doordat het schieten heel erg leunt op een ‘critical hit’-systeem, ben je meer bezig met wachten en richten, dan de daadwerkelijke actie. Om een critical hit te scoren, moet je namelijk de crosshair een tijdje op de vijand gericht houden, totdat deze rood wordt. Hierdoor richt je de meeste schade aan, maar het haalt wel de snelheid uit de missies.

Nog even afwachten...
Na de afgelopen jaren titels als Mass Effect en Fallout te hebben gezien, die het RPG en actie genre lieten samensmelten, is Alpha Protocol weer enorm wennen. Het is een game met een interessant concept en tal van mogelijkheden. Het verhaal is enorm uitgebreid en de invloed die je er zelf op hebt is indrukwekkend. Echter moeten we er nog een stuk meer van spelen dan het uurtje dat wij hadden, om te bepalen of de traditionele gameplay nog mee kan, of het spel de nek om draait. Dat zullen we op 28 mei zien, wanneer de game verschijnt op zowel de PlayStation 3 als Xbox 360.