De E3 in Los Angeles is sinds jaar en dag de ‘place to be’ als het aankomt op de bekendmaking van de in het geheim gesmede plannen van ‘s werelds grootste game-uitgevers. Tot drie jaar geleden alleen toegankelijk voor de gamepers en retailers, inmiddels ook voor consumenten, vinden op dit evenement persconferenties en demonstraties plaats van grote bedrijven als Electronic Arts, Microsoft en Nintendo. Het is een groot feest van meerdere dagen lang waarbij langverwachte titels en zelfs nieuwe generaties consoles zijn aangekondigd, waar merkwaardige individuen zichzelf onsterfelijk hebben gemaakt met knullige speeches en waar de wereld voor de gek werd gehouden met controversiële beelden van een Killzone 2 of een Watch Dogs. Wat we van de E3 2019 kunnen verwachten is de vraag, al zijn er op voorhand een aantal dingen bekend.

Sony en EA doen niet mee

De E3 is dit jaar wederom iets kleiner geworden. Nadat enkele uitgevers het nut van de ‘verouderde’ beurs in de hedendaagse wereld in twijfel zijn gaan trekken, schitteren sommige in afwezigheid. Dit jaar moet men het treurig genoeg zonder Sony stellen. De fabrikant en uitgever achter onder andere de PlayStation 4 heeft vooraf laten weten geen vertrouwen meer te hebben in de E3.

Vorig jaar koos het - in de video hierboven te zien - al voor een andere, meer ingetogen aanpak met een aaneenschakeling van updates rondom klappers als The Last of Us 2, de Resident Evil 2 remake en Spider-Man. Dit jaar zullen de nieuwtjes dus volledig via een andere route gaan. Sony volgt namelijk het voorbeeld van Nintendo met een kopie van diens Nintendo Direct-uitzendingen. In plaats van het grote nieuws te bewaren tot juni, geeft Sony via haar eigen State of Play met regelmaat meer gedoseerde updates over wat er nog in de pijplijn zit.

In tegenstelling tot Nintendo, dat nog steeds wil uitpakken op de E3 dit jaar, zet Sony als gevolg daarvan een streep door het naderende evenement. De reden: de E3 is niet meegegroeid met de industrie. Journalisten en media komen het hele jaar door met nieuws wat afbreuk doet aan de impact van de E3. Daarnaast willen retailers en andere partijen zich in februari over de inkoop buigen en dus is juni een laat moment voor nieuwe aankondigingen.

Ook Activision en EA trekken zich min of meer terug. Terwijl eerstgenoemde simpelweg geen persconferentie geeft, komt het bedrijf achter games als FIFA, Battlefield en Anthem met een alternatief. EA houdt ook geen mediapresentatie, maar komt met een vergelijkbaar concept als Sony genaamd EA Play. In plaats van in Los Angeles in een gigantische zaal vol mensen de nieuwste titels uit de doeken te doen, zal het van 7 tot 9 juni - vlak voor de E3 officieel begint - een serie livestreams gaan houden waarvan de verwachtingen alsnog hooggespannen zijn.