Pete Hines interview - Hoe Bethesda succesvol aan de top blijft

Pete Hines interview over het succes van Bethesda

Bethesda is een uitgever die het meest bekend is voor de The Elder Scrolls en Fallout series. Games met grote open werelden waar je kan gaan en staan waar je wil is waar ze het beste in is, met games als The Elder Scrolls: Skyrim en Fallout 4 die miljoenen keren over de toonbank vliegen.

In een industrie waarin het uitmelken van de consument met extra aankopen naast de basisprijs van een game centraal staat lijkt Bethesda hier een uitzondering op; zelfs zonder deze overdreven geldklopperij blijft de uitgever succesvol. Andere uitgevers bewegen steeds meer naar een model dat zij zelf ‘games as service’ noemen. In plaats van meerdere games uitbrengen, richt zo’n game zich meer op spelers over een langere periode vasthouden met kleine en grote updates.

Bethesda is altijd sterk geweest op het gebied van singleplayer games met een begin en een einde, de ‘traditionele’ singleplayer ervaring. Volgens Hines is dit deels waar, maar heeft Bethesda zeker ook 'games as service' uitgebracht, al is het niet op de manier zoals we die nu kennen van Ubisoft of Activison:

“We hebben de bekende traditionele singleplayer gedaan bij Bethesda Game Studios. Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Skyrim passen waarschijnlijk niet in de definitie van ‘games as a service’. Maar dat is in wezen wel hoe ze waren. Ze hadden niet echt een einde.

Er zijn mensen die nog steeds Oblivion en Fallout 3 spelen. Het zal bij ons altijd een mix worden, het is nooit alles of niets.”

Volgens Hines zijn de games die ze maken grotendeels beïnvloed door de mensen die er aan werken. Bethesda Game Studios staat bekend om de grote singleplayer games, maar naar jarenlang hetzelfde hebben medewerkers soms ook de behoefte om aan iets heel anders te werken. In dit geval was Fallout 76 een combinatie van verzoeken vanuit fans, maar ook van binnen Bethesda Game Studios om de serie een multiplayeraspect te geven.