Over het algemeen geldt dat FIFA sinds pakweg 2008 het stokje heeft overgenomen van Konami's Pro Evolution Soccer als de beste voetbalgamefranchise op aarde. In 2011 werd de dominantie van Electronic Arts' footie ten opzichte van de Japanse ontwikkelaar grootschaliger dan ooit. Volgens sommige cijfers verkocht FIFA 12 in dat jaar 25 keer zoveel exemplaren als tegenhanger PES 2012.

Die extreme nederlaag betekende uiteraard een grote knauw voor het zelfvertrouwen én de financiën bij Konami's voetbalgame-ontwikkelteam. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, zette de studio zich niet 100, maar 200 procent in om in de jaren die daarop volgden keihard te strijd aan te gaan met het Amerikaanse FIFA.

Die inspanning heeft zich gelukkig voor Konami uitbetaald. De afgelopen paar edities van Pro Evolution Soccer kregen bijvoorbeeld ruime voldoendes van XGN: PES 2013 werd een mooie 7.5 toebedeeld, en ook het jaar daarop kreeg Konami's voetbalspel een degelijke 7. Inmiddels zijn we aanbeland bij PES 2017, die we op gamescom in Duitsland al even konden spelen.

PES 2017 Preview

Aanvankelijk bijna net zo mooi als FIFA

De eerste indruk van Pro Evolution Soccer 2017 is dat deze voetbalgame op grafisch niet heel veel onder doet voor concurrent FIFA. De beelden zijn verrassend vloeiend, het publiek op de tribunes is zelfs net zo mooi weergeven als in de games van Electronic Arts. En zoals al enkele jaren het geval is, slaagt Konami er beter dan EA in om de gezichten van sterren als Suárez, Messi en Ibrahimovic realistischer in de game te verwerken.

Zowel voor voetbalfans als sporters die zichzelf in de game spelen, is er niet veel belangrijker dan dit grafische element. Helaas voor Konami bestaan graphics niet alleen uit beelden die je op één oogopslag observeert, maar uit de algemene visuele beleving van een game. En daar komt de aap jammer genoeg uit de mouw: met name de animaties tijdens handelingen als dribbelen, passen en schieten komen in PES nu nog stukken minder uit de verf dan in FIFA 17.

PES 2017 Preview

Laat qua gameplay steekjes vallen

Ook op het vlak van gameplay stelt PES 2017 vergeleken met tegenhanger FIFA een beetje teleur. Waar in FIFA 17 allerlei wiskundige formules en variabelen achter de schermen worden losgelaten om schot- en lichaamsanimaties zo werkelijk en vloeiend mogelijk te bewerkstelligen, lijkt elk lichaams- en balcontact in Pro Evolution Soccer bijna geïmproviseerd.

Het schieten werkt klaarblijkelijk met minder precisie en richtwerk dan in FIFA, waardoor je hier iets meer het gevoel hebt dat je met een paar millimeter teveel naar rechts te richten ook wel een knal in de kruising kan krijgen. Het balcontact is zoals gezegd ook van een mindere kwaliteit dan hoe ze FIFA 17 momenteel in Canada en Roemenië aan het voltooien zijn. De 'botsingen' tussen wreef, enkel en hak enerzijds en de bal op het gras anderzijds, vallen grafisch tegen als je FIFA ernaast legt.

In het grotere plaatje zijn de animaties in PES stijver dan in FIFA, en de grafische details wat aan de kale kant. Benen hebben, om maar wat te noemen, bijna geen grafische toeters en bellen als reliëf, schaduweffecten of vervuiling van zand of graspollen. Bovendien voelt ook de besturing wat logger dan de concurrentie, ongeveer zoals de voormalige, wat stroeve build van FIFA 17 in Parijs.

PES 2017 Preview

PES 2017 Preview - Soms beter dan FIFA, vaak niet

Hoewel Electronic Arts dus beter zijn best doet (of er simpelweg beter toe in staat is) om zijn voetbalgame zo echt mogelijk op te zetten, zet Pro Evolution Soccer 2017 ook genoeg goede stappen in die richting. De Amerikaanse uitgever lijkt met zijn 'cinematografische' cameravoering, vooral tijdens en na doelpunten, een soort Hollywoodproductie van een willekeurige prestigieuze voetbalwedstijd op touw te willen zetten. PES 2017 neemt juist een stapje terug in vergelijking, door de camera wat 'rauwer' te maken.

Om dit wat beter uit te leggen: in FIFA 17 komt de doelpuntenmaker altijd prominent in beeld. In PES 2017 begint de camera bijvoorbeeld enkele meters rechts van de scoorder. Dat is niet laks, maar juist realistisch, omdat de cameramannen langs de zijlijn in het echt ook niet meteen een snel rennende speler perfect in hun lens kunnen centreren.

Op dit vlak komt PES dus als winnaar uit de bus, als het aankomt op inlevingsvermogen in hoe 'echte' voetbalwedstrijden in beeld worden gebracht. Voor nu is het afwachten of FIFA 17 dit pluspunt van PES ook gaat implementeren, en of PES nog blijft sleutelen aan de controls en animaties. Oh, en noem een match alsjeblieft geen exhibition meer, Konami!

PES 2017 ligt vanaf 15 september in de winkels. Voor die tijd komt er ook een demo uit zodat je de game zelf kunt proberen.