Overwatch heeft in de afgelopen beta meer bijna 10 miljoen unieke spelers behaald, waarbij er per speler al gemiddeld 8,4 uur in de game is gepompt. Dit zijn al meer uren gameplay per persoon dan bij menig volledige release! Door het succes van de open beta lijkt het er dan ook op dat Overwatch een vermakelijk en verslavend spel gaat worden, dat mensen stimuleert competitief samen te werken om de vijanden te verslaan.

Ook al wordt er naar gestreefd om de verschillen tussen de versies van de game hetzelfde te houden, is dat in realiteit vrijwel onmogelijk. Zo kunnen PC's bijvoorbeeld uitgebouwd worden tot machines met ongekende snelheden en opties, terwijl consoles vastzitten aan dezelfde hardware en specs. Er zijn daarom een paar punten om rekening mee te houden als je Overwatch in huis wil halen!

Frames per seconde speelt een belangrijke rol

Het mag duidelijk zijn dat met de Overwatch release niet een standaard 'shooter' afgeleverd wordt. Een van de meest opvallende features verbaast de meeste spelers dan al gelijk in de eerste paar matches die hij of zei speelt. De game is namelijk sneller dan een Formula 1 game!

Overwatch kent geen moment om op adem te komen en ook echt geen plaats om veilig te blijven. Elke map bestaat namelijk uit een doolhof aan paden waarbij een hoop verschillende wegen mogelijk zijn om jouw doel te bereiken. Over het algemeen geldt dan ook dat je moet blijven bewegen en aanpassen aan de omgeving, om als waardevol aandeel van het team te kunnen gelden. De echte snelheidsduivels moeten alleen wel in de gaten houden dat er nogal wat verschillen zijn tussen de Overwatch PC en de console versies.

Het gebruikelijke verschijnsel tussen de verschillende platforms lijkt ook bij de Overwatch release te gelden, de PC doet namelijk alles wat de Xbox One en de PS4 doen, maar dan sneller en soepeler. De PC wordt namelijk niet gelimiteerd door vastgestelde hardware en specificaties waar de consoles wel mee zitten. Je kan je PC zo goed maken als je zelf wilt en dat is natuurlijk ook terug te zien in de desktop versie van de Overwatch release. Het aantal frames per seconde (FPS) zal bij de console liggen op 60, maar op de PC zal dit variëren en hier gemakkelijk boven kunnen komen.

De consoles krijgen namelijk een feature mee waarbij de FPS afnemen naar mate het drukker wordt op het beeldscherm, om soepele gameplay te behouden. Dus de 60 FPS blijft niet stabiel en dat kan je gaan merken tijdens het spelen. Daarentegen is en blijft de vloeiendheid waarmee de FPS op de PC voorbij schieten wel stabiel. Aangezien op de PC geen FPS-limiet kent en daarmee makkelijk minimaal de 100 bereikt kan worden, wordt bij een kleine afname geen direct verschil geconstateerd en kun je op PC blijvend genieten van optimale snelle én soepele gameplay.