Wie heeft er weleens van Outcast gehoord? De meeste gamers die jonger zijn dan twintig jaar, waarschijnlijk niet. De originele game uit in 1999, exclusief voor de PC, en werd ontwikkeld door de Belgische studio Appeal. Het spel had qua mechanieken vrij simpele schiet-gameplay, waarbij gewisseld kon worden tussen een perspectief in eerste of derde persoon.

1. De wereld en de graphics

De hoofdpersoon is Cutter Slade, met wie je het grootste gedeelte van Outcast aliens in de fictieve wereld Adelpha overhoop aan het knallen bent. Voor de fans van deze cultklassieker is er alvast goed nieuws: de mensen die eind twintigste eeuw aan Outcast werkten, zijn ook voor Outcast: Second Contact van de partij om hun programmeerskills aan het spel te doneren.

De Belgen hebben er maar liefst dertien jaar over gedaan om de IP van Outcast weer in handen te krijgen. De originele Outcast was een van de eerste open world-games, al is een game met een gesloten wereld anno 2016 eerder uitzondering dan regel. Op moment van schrijven hebben ook de graphics de tand des tijds niet doorstaan. Het is te hopen dat Appeal voor de release in het komende voorjaar nog veel verbeteringen doorvoert op dit vlak.

Outcast Second Contact features

Achtergebleven schietactie in rijstvelden

De schietactie is in ieder geval gedateerd. Tijdens de vuurgevechten lijken de projectielen die je op vijanden afvuurt, hun lichaam totaal niet te raken. Plasma, kogels en lasers ontploffen schijnbaar in mid-air, waarna de tegenstander na een tijdje met een eenvoudige animatie naar de grond gaat. Ook de animaties tijdens dialogen zijn helaas nog steeds zo houterig als RPG-genoten The Elder Scrolls en Fallout. Tot slot zijn de textures in deze vroege versie van dichtbij voorlopig niet om aan te zien.

De alienwereld met de naam Adelpha leek in de previewsessie op de gamescom in Keulen verdacht veel op de ondergewaardeerde action-adventure Enslaved: Odyssey to the West, van Namco-Bandai uit 2010. Het moerassige, tropische gebied waar Cutter Slade doorheen wandelt, is feitelijk een buitenaardse versie van de rijstvelden die we kennen uit Zuidoost-Azië.