Nederlandse Webwinkels vaak slecht beveiligd

    Twee derde van de top 100 Nederlandse webwinkels hebben de digitale beveiliging niet op orde, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Digitaalgids van mei 2015. Vaak zijn Nederlandse Webwinkels slecht beveiligd, en dat is gevaarlijk.

    In 38 procent van de onderzochte webwinkels gaat om een ernstig veiligheidslek. Een ernstig lek is een XSS-lek, waarmee gegevens zoals wachtwoorden, e-mailadressen of bestelinformatie kunnen worden bemachtigen. Via dit soort lekken kunnen ook beheerders van webwinkels worden gehackt.

    De Consumentenbond heeft alle webwinkels met lekken geïnformeerd. Sommige webwinkels dichtten het lek binnen een dag, maar de helft van de webwinkels reageerde niet op de bevindingen van de Consumentenbond.

    Bij één webwinkel, 123tijdschrift.nl, was het mogelijk om in de klantendatabase te kijken. Sanoma, waar deze website onderdeel van is, heeft inmiddels laten weten dat het lek is gedicht.

    Nederlandse Webwinkels slecht beveiligd maar zijn voorzien van keurmerken

    Webwinkelkeurmerken kunnen extra zekerheid geven over betrouwbaarheid en klachtenafhandeling, maar een keurmerk blijkt geen garantie voor technische veiligheid. Van de 81 Nederlandse webwinkels in de test met het Thuiswinkel Waarborg keurmerk, was 35 procent ernstig lek. Thuiswinkel Waarborg heeft naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond de veiligheidsclaim op zijn website afgezwakt, maar geeft wel aan bezig te zijn om de veiligheid van leden te verbeteren.

    De Consumentenbond raadt consumenten aan om voor iedere webwinkel een ander wachtwoord te gebruiken. Mochten je gegevens van een webwinkel dan op straat komen, dan zijn al je andere gegevens van andere webwinkels veilig.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.